001. SUURAT AL-FAATIHAT (AVAUS)

1. Allaahin, Armeliaimman, Armahtajan Nimeen.
2. Kaikki ylistykset ja kiitokset olkoon Allaahin, ’aalamiinin (ihmiskunnan, djinnien ja kaiken olemassaolevan [1]) Herran [2].
3. Armeliaimman, Armahtajan.
4. Korvauksen päivän (eli ylösnousemuksen päivän) ainoan Omistajan (ja ainoan hallitsevan Tuomarin).
5. Sinua (Yksin) me palvomme, ja Sinulta (Yksin) me pyydämme apua (jokaista ja kaikkea varten).
6. Johdata meidät suoralle tielle.[3]
7. Niiden tielle joille Olet suonut suosiosi [4], ei niiden (tielle) jotka ovat ansainneet suuttumuksesi [5], eikä niiden, jotka menivät harhaan [6][7][8].

Alaviittet

[1] Abu Sa’iid ibn Al-Mu’alla kertoi: Kun olin rukoilemassa moskeijassa, Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kutsui minua mutta en vastannut hänelle. Myöhemmin sanoin, ”Oi Allaahin lähettiläs, olin rukoilemassa.” Hän sanoi, ”Eikö Allaah sanonutkin – Vastaa Allaahille (tottelemalla Häntä) ja Hänen lähettiläälleen kun hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kutsuu sinua.” Sitten hän sanoi minulle, ”Opetan sinulle yhden suuran joka on koraanin merkittävin suura, ennen kuin lähdet (moskeijasta).” Sitten hän otti kädestäni kiinni ja kun hän aikoi lähteä (moskeijasta), sanoin hänelle, ”Etkö sanonutkin minulle, ”Opetan sinulle yhden suuran joka on koraanin merkittävin suura?” Hän sanoi, ”Al-Hamdu li Allaahi Rabbi al-’aalamiin [kaikki ylistykset ja kiitokset olkoon Allaahin, ’aalamiinin (ihmiskunnan, djinnien ja kaiken olemassa olevan) Herran], suurat al-Faatihan, joka on as-sab’ al-mathaani (eli seitsemän jatkuvasti lausuttua jaetta) ja mahtavan koraanin, joka on minulle annettu.” (Sahiih al-Bukhaarii, 6.volyymi, hadiith nro 1, tarkoituksen tulkinta).

[2] Herra: koraanissa käytetty sana on Rabb. Rabb-sanalle ei ole mitään kunnon vastinetta suomen kielessä. Se tarkoittaa Yhtä ja Ainoata koko maailmankaikkeuden Herraa, sen Luojaa, Omistajaa, Järjestäjää, Elättäjää, Isäntää, Suunnittelijaa, Ylläpitäjää, Vaalijaa, ja turvan Antajaa. Rabb on myös yksi Allaahin Nimistä. Olemme käyttäneet sanaa ”Herra”, joka on lähimpänä sanaa Rabb. Aina kun ”Herra”-sana esiintyy jalon koraanin tarkoitusten tulkinnassa niin tarkoituksena on viitata Rabb-sanaan ja sellaisena se pitäisi ymmärtää.

[3] Johdatusta on kahdenlaista:

a) Taufiiqin johdatus, joka tarkoittaa täysin Allaahilta, eli Allaah avaa jonkun sydämen totuuden vastaanottamiselle (epäuskosta uskoon islaamilaiseen yksijumalaisuuteen).

b) Irshaadin johdatus, joka tarkoittaa Allaahin lähettiläiden ja hurskaiden saarnaajien saarnaamisen kautta, jotka saarnaavat totuutta eli islaamilaista yksijumalaisuutta.

[4] Eli profeettojen, siddiiquunien (niiden profeetan seuraajien, jotka uskoivat häneen ensimmäisinä ja etummaisina, kuten Abu Bakri As-Siddiiq), marttyyrien, ja hurskaiden tie, [kuten Allaah ’azza wa djal sanoi: ”Ja kuka tahansa tottelee Allaahia ja lähettilästä (Muhammadia, salla Allaahu ’aleihi wa sallam), he pääsevät niiden seuraan joille Allaah on suonut armonsa proofetoista, siddiiquuneista, marttyyreista ja hurskaista. Ja kuinka erinomaisia nämä seuralaiset ovatkaan!” (4:69, tarkoituksen tulkinta)

[5] ’Adi ibn Haatim, radija Allaahu ’anhu, kertoi: Kysyin Allaahin lähettiläältä, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, Allaahin lausunnosta:

a) Rairi al-mardhuubi ’aleihim (ei niiden tielle jotka ovat ansainneet suuttumuksesi), hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, vastasi ”He ovat juutalaiset”.

b) Walaa ad-daalliin (eikä niiden jotka menivät harhaan),” hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, vastasi: ”Kristityt, ja he ovat niitä jotka menivät harhaan” [At-Tirmidii ja Abu Daawuud mainitsivat tämän hadiithin, tarkoituksen tulkinta].

[6] Kerronta Zaid ibn ’Amr ibn Nufailista.

’”Abd Allaah ibn ’Umar radija Allaahu ’anhumaa kertoi: Profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, tapasi Zaid ibn ’Amr bin Nufailin Baldan (laakson) pohjalla ennen kuin profeetalle, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, laskeutui yhtään jumalallista ilmestystä. Profeetalle, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, tarjottiin ateria mutta hän kieltäytyi syömästä siitä. (Sitten se tarjottiin Zaidille) joka sanoi, ”En syö mitään jota teurastatte nusubillanne epäjumalienne nimeen jne. Syön ainoastaan niitä (eläimiä) joiden yllä Allaahin Nimi on mainittu (niiden) teurastuksen hetkellä.” Zaid ibn ’Amrilla oli tapana arvostella Qureishien tapaa teurastaa eläimensä ja sanoa, ”Allaah on luonut lampaan ja Hän on lähettänyt sille veden taivaasta, ja Hän on kasvattanut sille ruohon maasta ja silti te teurastatte muiden kuin Allaahin Nimeen.” Hänellä oli tapana sanoa näin, koska hän torjui tuon käytännön ja piti sitä kauheana.

Ibn ’Umar, radija Allaahu ’anhumaa, kertoi: Zaid ibn ’Amr bin Nufail meni Shaamiin (alueelle joka käsittää Syyrian, Libanonin, Palestiinan ja Jordanian), tiedustellen oikeasta uskonnosta jota seurata.

Hän tapasi juutalaisen uskonoppineen ja kysyi häneltä heidän uskonnostaan. Hän sanoi, ”Aion omaksua uskontonne joten kerro minulle siitä jotain.” Juutalainen sanoi, ”Et voi omaksua uskontoamme ilman että saat osaasi Allaahin suuttumuksesta.” Zaid sanoi, ”En pakene (mitään muuta) kuin Allaahin suuttumusta enkä koskaan kestä osaakaan siitä jos minulla on valtaa sen välttämiseen. Voitko kertoa minulle toisesta uskonnosta?” Hän sanoi, ”En tiedä mitään muuta uskontoa kuin haniif (islaamilainen yksijumalaisuus)” Zaid kysyi, ”Mikä on haniif?” Hän sanoi, ”Haniif on (profeetta) Abrahamin (’aleihi as-Salaam) uskonto, hän ei ollut juutalainen eikä kristitty, ja hänellä oli tapana olla palvomatta muita kuin Allaahia (Yksin) –islaamilainen yksijumalaisuus.” Sitten Zaid meni ulos ja tapasi kristityn uskonoppineen ja kertoi hänelle saman (kuin aikaisemmin). Kristitty sanoi, ”Et voi omaksua uskontoamme ilman että saat osaasi Allaahin kirouksesta.” Zaid vastasi, ”En pakene (mitään) paitsi Allaahin kirousta enkä koskaan kestä yhtään Allaahin kirousta ja Hänen suuttumustaan jos minulla on valtaa niiden välttämiseen. Kerrotko minulle jostain toisesta uskonnosta?” Hän vastasi, ”En tiedä mitään muuta uskontoa kuin haniif (islaamilainen yksijumalaisuus).” Zaid kysyi, ”Mikä on haniif?” Hän vastasi, ”Haniif on (profeetta) Abrahamin ’aleihi as-Salaam uskonto, hän ei ollut juutalainen eikä kristitty (ja hänellä oli tapana olla palvomatta ketään muuta kuin Allaahia (Yksin) –islaamilainen yksijumalaisuus.” Kun Zaid kuuli heidän lausuntonsa Abrahamin (uskonnosta), hän jätti sen paikan, ja kun hän tuli ulos hän kohotti kummatkin kätensä ja sanoi, ”Oi Allaah! Teen Sinusta todistajani, että olen Abrahamin uskonnossa.”

Asmaa bint Abi Bakr, radija Allaahu ’anhaa, kertoi: Näin Zaid ibn ’Amr bin Nufailin seisomassa selkänsä ka’abaa vastaan ja sanoen, ”Oi Qureishin kansa! Allaahin kautta, kukaan teidän joukostanne ei ole Abrahamin uskonnossa paitsi minä.” Hän (Asmaa) lisäsi: ”Hänellä (Zaidilla) oli tapana säilyttää pienet tytöt elossa; jos joku halusi tappaa tyttärensä, hän sanoi hänelle, ”Älä tapa häntä koska ruokin hänet sinun puolestasi.” Joten hänellä oli tapana ottaa hänet, ja kun hän kasvoi kauniisti, hän sanoi hänen isälleen, ”Nyt jos haluat, annan hänet sinulle ja jos haluat, ruokin häntä puolestasi.” (Sahiih al-Bukhaarii, 5. vol. hadiith nro 169, tarkoituksen tulkinta).

[7] ’Ubaada ibn As-Saamit –radija Allaahu ’anhu- kertoi: Allaahin lähettiläs –salla Allaahu ’aleihi wa sallam- sanoi: ”Kuka tahansa ei lausu suurat al-Faatihaa rukouksessaan, hänen rukouksensa on mitätön.” (Sahiih Al-Bukhaarii, 1. vol, hadiith nro 723, tarkoituksen tulkinta)

[8] Abu Hureira –radija Allaahu ’anhu- kertoi : Allaahin lähettiläs –salla Allaahu ’aleihi wa sallam- sanoi, ”Kun imaami sanoo: Rairi al-mardhuubi ’aleihim walaa ad-daalliin. [eli ei niiden (tielle) jotka ansaitsivat suuttumuksesi, eikä niiden (tielle) jotka menivät harhaan (1:7)] silloin sinun pitää sanoa, aamiin, koska jos henkilön lausahdus sattuu samaan aikaan kuin enkelien niin hänen menneet syntinsä annetaan anteeksi.” (Sahiih Al-Bukhaarii, vol.6, hadiith nro 2, tarkoituksen tulkinta).