33 OPETUSTA SUURAT JUUSUFISTA

Lähde: Taisiir Al-Kariim Ar-Rahmaan.

Sheikh Abd ar-Rahmaan Ibn Naasir As-Sa’dee sanoo tafsiirissaan “Taisiir Al-Kariim Ar-Rahmaan” (s. 408 – 412) koskien suurat Juusufin viimeistä aajaa, jossa Allaah, subhaanahu wa ta’aalaa, sanoo: “Totisesti heidän tarinoissaan on opetus ymmärryksen ihmisille” (tarkoituksen tulkinta).

Tämä tarina on yksi parhaista tarinoista koska se kertoo elämän vaihtelevista vaiheista, koetuksesta kärsimykseen, siitä kun henkilöä koetellaan siihen kun hän on siunattu, nöyryytyksestä suuruuteen, orjuudesta kuninkuuteen, jakautumisesta yhdistymiseen, surusta iloon, liiallisuudesta nälkään, nälästä ylitarjontaan, vastoinkäymisestä mukavuuteen, kieltämisestä vahvistukseen. Joten Siunattu olkoon Hän joka paljasti sen parhaalla mahdollisella tavalla.

Tästä suurasta pääteltyjen opetusten parista on:

-Unien tulkinnan tiede on erittäin tärkeä tieteen ala, jonka Allaah antaa kenelle Hän haluaa palvelijoistaan. Ja niistä (unista) suurin osa perustuu symbooleihin jotka ovat epäselviä tarkoituksessa ja kuvauksessa. Koska varmasti sen merkitys, että aurinko, kuu ja 12 tähteä kumartavat Juusufille on se, että nämä valot ovat taivaan kauneus ja niistä säteilee hyötyä. Samalla tavoin profeetat ja oppineet ovat tämän maan kauneus ja heidän kauttaan ihmiskunta johdatetaan pimeyden kautta, aivan kuten tähtien, auringon ja kuun valo johdattaa heidät. Tämän lisäksi, koska tämän valon lähde on hänen äitinsä ja isänsä, niin on hyvin sopivaa, että kuu ja aurinko symbolisoivat hänen vanhempiaan, koska heistä säteilee suurin valo, jonka jälkikasvua ovat hän ja hänen veljensä. Näin ollen aurinko, joka on feminiini substantiivi, symbolisoi hänen äitiään, ja kuu joka on maskuliini substantiivi, symbolisoi hänen isäänsä, ja tähdet symbolisoivat hänen veljiään.

-Hänen vankikaverinsa, joka näki itsensä puristamassa viiniä, unen tarkoitus on, että sellainen joka tekee tällaista työtä on yleensä jonkun toisen palvelija. Näin ollen hän tulkitsi sen tarkoittavan, että tämä vankikaveri olisi kuninkaan palvelija, ja tämä takaisi hänen vapautensa vankilasta. Mitä tulee sen unen tarkoitukseen, jossa henkilö näki lintujen syövän leipää hänen päänsä päältä, Juusuf tulkitsi tämän unen tarkoittavan sitä, että hänet ristiinnaulittaisiin koska kallo varjelee aivoja ja kun henkilö on ristiinnaulittu ja jätetty ulos, hänen aivonsa paljastuvat ja näin ollen linnut syövät sen.

-Siinä on todisteita profeetta Muhammadin (olkoon rauha hänen yllään) totuudenmukaisuudesta, koska hän kertoi kansalleen tämän pitkän tarinan eikä hän ollut koskaan lukenut aikaisempia kirjoja eikä oppinut keneltäkään.

-Henkilön pitäisi ottaa etäisyyttä niin paljon kuin mahdollista tilanteista jotka voivat johtaa huonoon lopputulokseen. Myös lupa olla paljastamatta sellaista, jonka henkilö pelkää vahingoittavan häntä perustuen Ja’quubin lausunnolle Juusufille, ”Hän (isä) sanoi: ”Oi poikani! Älä kerro näkyäsi veljillesi, etteivät he järjestä salajuonta sinua vastaan” (tarkoituksen tulkinta).

-Henkilön lupa mainita jollekin toiselle, vilpittömänä neuvona, sellainen asia, joka on inhottu perustuen aajaan, ”Etteivät he järjestä salajuonta sinua vastaan” (tarkoituksen tulkinta).

-Allaahin palvelijalle suoma siunaus ei rajoitu ainoastaan tähän tiettyyn yksilöön, pikemminkin se on siunaus joka käsittää hänet, hänen perheensä ja hänen ystävänsä. Ja mitä tahansa hyvää saadaan johtuu tästä henkilöstä perustuen Allaahin lausuntoon, ”Siten Herrasi valitsee sinut ja opettaa sinulle unien tulkinnan (ja muita asioita) ja viimeistelee suosionosoituksensa sinulle ja Ja’quubin (Jaakobin) jälkeläisille, kuten Hän viimeisteli sen isillesi, Ibraahiimille (Abrahamille) ja Ishaaqille (Iisakille) muinoin. Totisesti Herrasi on Kaikkitietävä, Kaikkiviisas” (tarkoituksen tulkinta).

-Varovaisuuden tärkeys syntien pahojen seurausten suhteen, koska yksi synti johtaa usein moniin muihin. Koska Juusufin veljet kokeilivat erilaisia salajuonia halutessaan erottaa hänet isästään. He valehtelivat monta kertaa, he vääristivät hänen paidassaan olevan veren, he tulivat yöllä esittäen itkua, ja kaikki tämä yhden synnin seurauksena, yksi asia joka johti seuraavaan.

-Asia mikä todella on tärkeää palvelijan elämässä on menestyksellinen loppu eikä puutteellinen alku. Ja’quubin lapset tekivät mitä he tekivät alussa, mikä oli hyvin moitittava teko, sitten heidän tapauksensa loppui vilpittömään katumukseen, täyteen anteeksiantoon Juusufilta ja heidän isältään ja heille tehtiin du’aa jotta heille annettaisiin anteeksi ja heille oltaisiin armollisia.

-Jotkut pahat ovat toisia vähäpätöisempiä ja on aina parempi tehdä pienempi paha. Koska kun Juusufin veljet sopivat tappavansa hänet tai heittävänsä hänet kaivoon, yksi heistä sanoi, ”Älkää tappako Juusufia (Joosefia), mutta jos teidän pitää tehdä jotain, heittäkää hänet kaivon pohjaan” (tarkoituksen tulkinta). Joten hänen ehdotuksensa oli parempi kuin hänen veljiensä (vaikka sekin oli paha) ja tämän vuoksi hän vähensi heidän tekemänsä synnin tärkeyttä.

-Sellainen henkilö joka ostaa, myy tai käyttää mitä tahansa jota pidetään kauppatavarana vallalla olevan yritystoiminnan mukaan, ei ole syntinen. Eikä sellainen ole syyllistynyt mihinkään syntiin, joka ei tiedä miten tämä kauppatavara saatiin. Koska Juusufin veljet möivät hänet, mikä oli haraam, kielletty kauppa, sitten ihmiskaravaani löysi hänet ja vei hänet Egyptiin ja myi hänet sinne orjaksi, ja kaikesta tästä huolimatta Allaah viittasi häneen ”kauppatavarana”.

-Henkilön tulisi olla varovainen välttääkseen olemasta eristyksessä naisten kanssa, jotka voivat olla fitnan aiheuttajia, ja henkilön tulisi myös varoa rakkautta johonkin henkilöön, joka voi olla vahingollista. Koska kuninkaan vaimo teki mitä hän teki johtuen ihastuksestaan Juusufiin, joka johti hänet yrittämään hänen viettelemistään, kertomaan valheita hänestä ja aiheuttamaan hänen vangitsemisensa pitkäksi aikaa.

-Taipumus mikä Juusufilla olisi ollut naista kohtaan, mutta mitä hän vastusti Allaahin vuoksi, on se mikä tuo hänet lähemmäksi Allaahia. Koska tämän typpinen taipumus on sielun pahoista ehdotuksista ja se on jotain, mikä tapahtuu ihmiskunnan enemmistölle. Kuitenkin Allaahin rakkaus ja pelko voittivat halujen täyttämisen kutsun. Näin ollen hän on niistä ”joka pelkäsi seisoa Herransa edessä, ja pidätteli itseään epäpuhtaista pahoista haluista ja himoista” (tarkoituksen tulkinta). Ja myös näiden parista: ”seitsemän joita Allaah suojaa varjollaan sinä päivänä jolloin ei ole mitään varjoa paitsi Hänen varjonsa: mies jota kauneuden ja aseman (omaava) nainen kutsuu [laittomaan sukupuoliyhdyntään] mutta hän sanoo: ’Pelkään Allaahia” (tarkoituksen tulkinta).

-Aina kun iimaan astuu sydämeen ja henkilö tekee koko asiansa Allaahin vuoksi vilpittömästi niin Allaah todellakin torjuu hänestä kaiken tyyppisen pahuuden ja karkeuden ja puolustaa häntä sellaiselta iimaaninsa ja vilpittömyytensä vuoksi Allaahin lausunnosta johtuen, ”Näin oli, että pystyimme kääntämään hänestä pois pahuuden ja laittoman sukupuoliyhteyden. Varmasti hän oli yksi vilpittömistä orjistamme” (tarkoituksen tulkinta).

-Aina kun palvelija näkee tilanteen, joka voi olla fitnaa tai syynä syntiin, hänen tulisi paeta siitä mahdollisimman kauas pelastaakseen itsensä synniltä.

-Juusuf oli kaunis sekä ulkoisesti että sisäisesti. Mitä tulee hänen ulkoiseen kauneuteensa niin se aiheutti sen, että kuninkaan vaimo teki mitä hän teki, ja se aiheutti sen, että toiset naiset leikkasivat kätensä kuuluttaen, ”Kuinka täydellinen Allaah onkaan (tai Allaah varjelkoon!) Ei tämä ole mikään mies! Tämä ei ole muu kuin jalo enkeli!” (tarkoituksen tulkinta). Hänen sisäinen kauneutensa oli hänen suuri siveytensä ja itsehillintänsä huolimatta monista houkutuksista synnin tekoon. Sen vuoksi kuninkaan vaimo sanoi, ”Yritin vietellä häntä, mutta hän kieltäytyi” (tarkoituksen tulkinta).

-Kun on synnille sopiva ympäristö, palvelijan tulisi aina palata Allaahin luokse eikä luottaa omaan voimaansa ja valtaansa perustuen Juusufin lausuntoon, ”Ellet käännä heidän juontaan pois minusta, tunnen taipumusta heitä kohtaan ja minusta tulee yksi (niistä jotka tekevät syntiä ja ansaitsevat moitteen) tietämättömistä” (tarkoituksen tulkinta).

-Tieto ja äly johtaa ne omaavan henkilön tekemään hyviä tekoja ja estävät häntä pahuudesta. Tietämättömyys toisaalta kutsuu tietämättömän henkilön noudattamaan halujaan, vaikka se onkin hänelle vahingollista.

-Aivan kuten palvelija palvoo Allaahia helppouden aikoina, samalla tavoin hänen tulisi myös palvoa Häntä vaikeuden aikoina. Koska Juusuf (olkoon rauha hänen yllään) kutsui Allaahia jatkuvasti, siispä kun hän joutui vankilaan hän jatkoi da’wan tekemistä. Hän kutsui kahta nuorta miestä tauhiidiin ja hän varoitti heitä shirkistä. Näin ollen nokkeluudestaan johtuen hän näki heidän olevan vastaanottavaisia hänen da’walleen, sen takia he sanoivat hänelle, ”Meidän mielestämme olet yksi muhsinuun (hyvän tekijöistä)” (tarkoituksen tulkinta). Joten tämä oli kultainen tilaisuus da’walle, johon hän tarttui ja kutsui heitä Allaahiin ennen heidän uniensa tulkitsemista jotta hänen (islaamiin kutsumisen) päämääränsä olisi hedelmällisempi. Näin ollen, ensin hän teki heille selväksi, että mitä he huomasivat hänestä hänen jalosta luonteestaan ja syvästä tiedostaan oli kaikki seurausta hänen uskostaan Allaahiin ja siitä, että hän valitsi Hänet yksin palvontaa varten (tauhiid), ja hän hylkäsi niiden polun, jotka eivät usko Allaahiin ja viimeiseen päivään. Joten ensin hän antoi heille da’waa tekojensa kautta, sitten hän antoi heille da’waa puheellaan valaisemalla heille shirkin korruptiota ja tauhiidin todellisuutta.

-Tärkeysjärjestyksen tärkeys. Koska kun kaksi nuorta miestä pyysivät häntä tulkitsemaan unensa, ennen heidän kysymyksiin vastaamista oli muita tärkeitä asioita, joiden tietämistä he tarvitsivat enemmän. Tämä on sen merkki, että opettajalla on huomattavaa älyä, ja kyky johdattaa ja opettaa oikein, koska kun nuoret miehet kysyivät Juusufilta unistaan, hän kutsui heitä Allaahiin ennen heidän uniensa tulkitsemista.

-Sitä, että henkilö pyytää jonkun apua, jonka hän arvelee helpottavan tilannettaan ollessaan vaikeassa tilanteessa, ei pidetä muista riippumisena (Allaahin sijaan), ja henkilö ei tee mitään moitittavaa jos hän tekee näin. Tämä johtuu siitä, että ihmisten tapana on aina ollut hakea toistensa apua tällaisissa asioissa. Näin ollen Juusuf sanoi henkilölle, jonka hän tiesi pelastuvan, ”Mainitse minut herrallesi (kuninkaallesi, jotta pääsisin pois vankilasta)” (tarkoituksen tulkinta).

-Henkilön, joka opettaa, tulisi aina yrittää olla täysin vilpitön opettaessaan, eikä hänen tulisi käyttää asemaansa keinona saavuttaa varallisuutta, asemaa tai henkilökohtaista hyötyä. Tämän lisäksi hänen ei pitäisi pidätellä tiedon levittämistä tai neuvon antamista vaikka se jolle hän opetti tai jota hän neuvoi ei tehnyt mitä hän (opettaja) pyysi. Koska todellakin Juusuf (olkoon rauha hänen yllään) neuvoi yhtä nuorista miehistä mainitsemaan hänen tilanteensa kuninkaalle, mutta hän unohti eikä maininnut häntä. Kuitenkin kun sen aika tuli, että hän tarvitsi häntä, hän lähetti jonkun hakemaan Juusufin. Tästä huolimatta Juusuf ei nuhdellut häntä hänen tilanteensa mainitsemisen unohtamisesta kuninkalle, pikemminkin hän antoi hänelle täyden vastauksen hänen kysymykseensä.

-Siinä ei ole mitään moitittavaa, että henkilö puolustaa itseään valheellista syytettä vastaan. Pikemminkin tämä on kiitettävää. Kuten Juusuf kieltäytyi jättämästä vankilaa kunnes hänen viattomuutensa oli todistettu.

-Unen tulkinta on islaamilaisen tieteen ala, ja henkilö palkitaan sen opiskelemisesta ja opettamisesta. Unen tulkinta tulee myös fataawaan antamisen kategorian alle koska hän sanoi kahdelle nuorelle miehelle, ”Näin on tapaus tuomittu koskien sitä mitä te kummatkin kysyitte.” (tas’taftijaan – haki fatwan). Kuningas sanoi, ”Selitä (aftuunii – anna minulle fatwa) uneni”, ja nuori mies sanoi Juusufille, “Selitä meille (aftinaa – anna meille fatwa) (uni) koskien seitsemää lihavaa lehmää” (tarkoituksen tulkinta). Näin ollen unen tulkitseminen ei ole sallittua paitsi (sharii’a) tiedolla.

-Kunhan henkilö ei mahtaile tai ole epärehellinen, häntä ei pitäisi arvostella jos hän tiedottaa muita kiitettävistä ominaisuuksistaan, jos hän aikoo tällä aiheuttaa yleistä hyötyä, perustuen Juusufin lausuntoon, “Aseta minut maan varastojen ylle, varjelen niitä todellakin täydellä tiedolla” (tarkoituksen tulkinta). Samalla tavoin johtajuus ei ole jotain moitittavaa jos vastuussa oleva täyttää Allaahin oikeudet ja Hänen palvelijoidensa oikeudet parhaansa mukaan.

-Allaah on hyvin antelias palvelijoilleen antamalla heille tämän elämän ja seuraavan parhaan. Keino seuraavan elämän parhaan saavuttamiseen on omaamalla iimaania ja taqwaa. Palvelijan tulisi aina pyytää Allaahilta palkkioitaan ja siunauksiaan eikä hänen pitäisi pettyä aina kun hän näkee ihmisten nauttivan tämän elämän nautinnoista joihin hän ei voi ottaa osaa. Pikemminkin hänen tulisi pyytää Allaahilta Hänen suurta palkkiotaan ja siunauksiaan seuraavassa elämässä perustuen Hänen lausuntoonsa, ”Ja totisesti tuonpuoleisen palkkio on parempi niille jotka uskovat ja joilla oli tapana pelätä Allaahia ja hoitaa velvollisuutensa Hänelle” (tarkoituksen tulkinta).

-On profeettojen ”sunnan” mukaista vastaanottaa vieraita ja kohdella heitä kunnioittavasti perustuen Juusufin lausuntoon, “Ettekö näe että annan täyden mitallisen ja että olen isännistä paras?” (tarkoituksen tulkinta).

-Kielteisten ajatusten omaaminen jonkun henkilön suhteen ei ole jotain, joka on aina kiellettyä jos on todisteita vahvistamassa tätä epäilyä. Koska varmasti Ja’quub sanoi pojilleen sen jälkeen kun he tulivat hänen luokseen väittäen, että susi söi Juusufin, ”Eikä, mutta omat itsenne ovat keksineet tarun.” Ja hän sanoi heidän seuraavaa veljeään koskien, ”Voinko uskoa hänet teille paitsi kuten uskoin veljenne (Juusufin) teille aikaisemmin?” (tarkoituksen tulkinta).

-Jos henkilö ei halua toisen henkilön tietävän jotain jota henkilöllä on tai jotain jota hän aikoo tehdä, hänen tulisi käyttää hienovaraista harhautuksen keinoa, joka ei sisällä mitään valheita. Kuten Juusuf teki kun hän pani kultaisen vadin veljensä laukkuun, ja sitten otti kultaisen vadin veljensä laukusta johdattaen heidät ajattelemaan, että heidän veljensä oli se joka sen varasti. Jonka jälkeen hän sanoi, ”Allaah varjelkoon, että ottaisimme kenet tahansa paitsi hänet jonka kanssa löysimme omaisuuttamme” (tarkoituksen tulkinta). Huomatkaa, että hän ei sanonut, ”Löysimme omaisuuttamme hänen kanssaan.” tai ”Hän varasti omaisuuttamme.” Pikemminkin, hän antoi yleisen lausunnon, joka voi sopia tähän tilanteeseen kuten muihin ja siinä mitä hän teki ei ole mitään väärää. Koska kaikki mitä hän teki oli saada heidät ajattelemaan, että heidän veljensä varasti kultaisen vadin, jotta hänen nuorin veljensä pystyi jäämään hänen luokseen, kuten oli päämääränä.

-Henkilön ei ole sallittua todistaa paitsi sellaista josta hänellä on varmaa tietoa. Hän saa tällaista tietoa todistaessaan sen itse tai siten, että luotettava henkilö tiedottaa häntä siitä perustuen Juusufin veljien lausuntoon, ”Emme todista paitsi sen mukaan mitä tiedämme” (tarkoituksen tulkinta).

-Lupa tiedottaa muita niistä vaikeuksista, joista henkilö kärsii, kunhan tätä ei tehdä sellaisella tavalla, joka osoittaa, että henkilö on ärsyyntynyt Allaahin päätökseen, koska Juusufin veljet valittivat, ”Oi maan valtias! Vaikea aika on iskenyt meihin ja meidän perheeseemme” (tarkoituksen tulkinta), ja Juusuf ei vastustanut heidän lausuntoaan.

-Taqwaan ja sabrin (kärsivällisyyden) ansiot, koska kaikki hyvä tässä elämässä ja seuraavassa on taqwaan ja sabrin tulosta perustuen Allaahin lausuntoon, “Allaah on todellakin ollut suopea meille. Totisesti hän joka pelkää Allaahia ja on kärsivällinen, niin varmasti Allaah ei anna muhsinuunien (hyväntekijöiden) palkkion hävitä” (tarkoituksen tulkinta).

-Henkilön, jota Allaah on siunannut sen jälkeen kun hän on ollut köyhyyden tai ahdingon tilassa, pitäisi tunnustaa Allaahin siunaukset muistamalla jatkuvasti aiempaa tilaansa. Näin ollen hän pystyisi kiittämään Allaahia joka kerta kun hän muistaa aiemman tilansa, kuten Juusuf (olkoon rauha hänen yllään) sanoi, ”Hän oli todellakin hyvä minulle, kun Hän otti minut pois vankilasta ja toi teidät (kaikki tänne) pois beduiinielämästä sen jälkeen kun sheitaan oli kylvänyt vihaa minun ja veljieni välille” (tarkoituksen tulkinta).

-Palvelijan tulisi aina ylistää Allaahia siitä, että Hän suo hänen pysyä vakaana iimaanissa tekemällä jatkuvasti niitä tekoja jotka aiheuttavat, että henkilön iimaan pysyy lujana. Henkilön pitäisi myös aina pyytää Allaahilta menestyksellistä loppua viimeistelemällä suosionosoitustaan perustuen Juusufin (olkoon rauha hänen yllään) du’aan, ”Herrani! Olet todellakin suonut minulle valtiuuden ja opettanut minulle unien tulkinnan. Taivaiden ja maan Luoja! Olet Waliini (Suojelijani, Auttajani, Tukijani, Varjelijani jne) tässä maailmassa ja tuonpuoleisessa, anna minun kuolla muslimina ja liitä minut hurskaisiin” (tarkoituksen tulkinta).

Tämä on Allaahin tahdosta, tämä on se mitä Hän on tehnyt minulle mahdolliseksi mainita koskien tästä siunatusta tarinasta saatuja hyötyjä ja opetuksia. Kuitenkin sellainen joka miettii löytää takuulla muita etuja tästä suurasta kuin mitä on mainittu. Joten pyydämme Allaahia, Korkeinta siunaamaan meitä hyödyllisellä tiedolla ja teoilla jotka ovat Hänelle hyväksyttäviä, totisesti Hän on Anteliain, Laupiain.