AL-QADRIN YÖN HYÖDYT

Lähde: Ahaadiith As-Sijaam (s. 141-143).

Abu Huraira (radija Allaahu ’anhu) raportoi Allahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoneen: ”Ken suorittaa yörukouksen al-qadrin yönä iimaanilla (vankalla uskolla) ja palkkiota etsien tulee saamaan kaikki menneet syntinsä anteeksi.” [1]

Tämä hadiith on todiste al-qadrin yön hyödystä sekä qijaamin (yörukouksen) suorituksen hyödystä sen aikana. Ja se osoittaa, että se on suuri yö, jolle Allaah on antanut arvoa ja tehnyt paremmaksi kuin tuhat kuukautta koskien sen siunausta ja sen aikana tehtyjen oikeamielisten tekojen siunausta. Sen johdosta se on parempi kuin tuhannen kuukauden palvonta ja on samanarvoinen 83 vuoden ja neljän kuukauden kanssa. Tämän johdosta ken suorittaa qijaamin (yörukouksen) todellisella uskolla sekä etsii sen palkkiota, hänelle tullaan antamaan anteeksi hänen menneet syntinsä. On olemassa muutamia jakeita, jotka ilmestyivät koskien tätä etua:

Allaah sanoo: ”Lähetimme sen (tämän koraanin) alas siunattuna yönä [(eli qadrin yönä) ramadaanin kuussa, islaamilaisen kalenterin 9. kuukautena] Totisesti varoitamme yhä [ihmiskuntaa, että piinamme saavuttaa ne, jotka eivät usko herruutemme ykseyteen ja palvontamme ykseyteen]. Sinä (yönä) säädetään kaikki säädökset.” [2]

Sen vuoksi se on “siunattu yö” tarkoittaen, että siinä on paljon hyvää ja siunausta sen arvon ja suuren palkkion takia sille henkilölle, joka tekee hyviä tekoja sen aikana. Sen siunausten joukossa on se, että Allaah ilmoitti koraanin sen aikana. Allaah sanoo:

”Totisesti olemme lähettäneet sen (tämän koraanin) alas al-qadrin (päätöksen) yönä. Mistäpä tietäisit, mikä al-qadrin (päätöksen) yö on! Al-qadrin yö on parempi kuin tuhat kuukautta (eli Allaahin palvominen sinä yönä on parempi kuin Hänen palvomisensa 1000 kuukauden ajan, eli 83 vuoden ja 4 kuukauden ajan). Silloin laskeutuvat enkelit ja Ruuh (Djibriil) Allaahin luvalla kaikkien päätösten kanssa. Rauha! (Koko sen yön vallitsee rauha ja hyvyys Allaahilta uskovaisille palvelijoilleen) sarastuksen ilmaantumiseen asti.” [3]

Ibn Kathiir (rahimahu Allaah) sanoi koskien Allaahin sanoja: “Silloin laskeutuvat enkelit ja Ruuh (Djibriil)”: Tämä tarkoittaa, että enkelien laskeutuminen lisääntyy tämän yön aikana sen siunauksien suuren määrän vuoksi. Ja enkelit laskeutuvat samalla kuin siunaukset ja armo laskeutuvat, aivan kuten enkelit laskeutuvat kun koraania resitoidaan ja kattavat kokoontumiset, joissa Allaahia muistetaan ja levittävät siipensä todelliselle tiedon opiskelijalle, kunnioituksesta häntä kohtaan.” [4]

Tämä yö sattuu vain ramadaanina, koska Allaah ilmoitti koraanin sen aikana. Hän kertoo, että ilmestys tapahtui ramadaan kuukautena: ”Totisesti olemme lähettäneet sen al-qadrin yönä.” [5] Ja Hänen sanoissaan: ” Ramadaanin kuukausi jolloin koraani ilmestyi” [6]

Tämä tarkoittaa, että sen ilmestys Allaahilta profeetalleen Muhammadille (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) alkoi sen aikana.

Allaahin sanamuoto: ”Al-qadrin yö” on joko osoitus tämän yön kunniasta ja sen asemasta, kuten sanotaan: ”Sillä ja sillä henkilöllä on suuri qadr”. ”Yö”-sidesana al-qadriin liittyen tarkoittaa, että siihen liitetään kuvaileva ominaisuus, joten sen avulla se merkitsee ”Kunnianarvoisaa yötä”. ”Al-qadr”-sana voi myöskin viitata määräykseen tai asioiden luovutukseen. Niin ollen se, että se liitetään ”yö”-sanaan tarkoittaisi, että halutaan ilmaista paikkaa tai aikaa. Joten se merkitsisi yö, jolloin kaikki mitä tulee tapahtumaan seuraavana vuonna päätetään.” Tämä vastaa Allaahin sanoja: ”Sinä yönä säädetään kaikki säädökset.” [7]

Qataada sanoi tästä: “Siinä määrätään jokainen asia (tulevaa) vuotta varten.” [8] ja Ibn al-Qayyim sanoi, että tämä on oikea mielipide. [9]

Mikä tuntuu oikeammalta on, että ei ole mitään, joka rajoittaa näiden kahden tulkinnan mahdollisuutta ja Allaah tietää parhaiten.

Hänen sanansa: “iimaanilla” tarkoittaa vankkaa vakaumusta siihen, jota Allaah on valmistanut niitä varten, jotka seisovat rukouksessa tänä mahtavana yönä. Ja ”palkkiota etsien” tarkoittaa sitä, että tavoitellaan palkkiota ja hyvityksen saavuttamista.

Niin ollen tämä on suuri yö, jonka Allaah on valinnut koraanin ilmestyksen aluksi. Joten muslimin tulee tunnustaa sen arvo suojelemalla sitä ja viettämällä se palvonnassa samalla kun hän on vankasti vakuuttunut ja tavoittelee Allaahin palkkiota jotta Allaah antaisi hänelle anteeksi kaikki aikaisemmat syntinsä. Tämän takia profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) varoitti meitä olemasta välinpitämättömiä tuona yönä ja laiminlyömästä sen viettämistä palvonnassa, koska silloin muslimi jäisi ilman sen hyvyyttä.

Abu Huraira (radija Allaahu ’anhu) raportoi Allaahin lähettilään (salla Allahu ’aleihi wa sallam) sanoneen: “Ramadaan on saapunut teille – siunattu kuukausi. Allaah on tehnyt teille pakolliseksi sen aikana paastoamisen. Tämän kuun aikana taivaan portit ovat avoinna, helvetin tulen portit ovat suljetut ja pahat paholaiset ovat kahleissa. Allaahille kuuluu yksi yö sen aikana, joka on parempi kuin tuhat kuukautta. Ken estyy sen hyvyydestä, niin hän on jäänyt paitsi.”[10]

Muslimin tulisi pyytää (Allaahilta) paljon niinä öinä, jolloin al-qadrin yötä etsitään. Ja hänen tulisi pyytää sillä millä profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ohjasi ’Aaishaa (radija Allaahu ’anhaa), kun tämä kysyi häneltä: ”Mitä jos tiedän mille yölle al-qadrin yö sattuu, mitä minun tulisi sanoa?”Joten hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Sano: oi Allaah, totisesti olet Kaiken-Anteeksiantava. Rakastat anteeksiantoa, joten anna minulle anteeksi.” [11]

Ibn Kathiir (rahimahu Allaah) sanoi: “On suositeltavaa pyytää (Allaahilta) paljon kaikkina aikoina ja pyytää vielä enemmän ramadaanin kuukautena, sen viimeisenä kymmenenä päivänä ja sen parittomina päivinä. Ja on erittäin suositeltavaa lisätä pyytämistä seuraavalla pyynnöllä: “oi Allaah, totisesti olet Kaiken-Anteeksiantava. Rakastat anteeksiantoa, joten anna minulle anteeksi.”[12]

Alaviitteet:

[1] Al-Bukhaarii (4/2550 ja Muslim (759)
[2] Suurat ad-Dukhaan: 3-4, tarkoituksen tulkinta
[3] Suurat al-Qadr: 1-5, tarkoituksen tulkinta
[4] Tafsiir Ibn Kathiir: (8/465)
[5] Suurat al-Qadr: 1, tarkoituksen tulkinta
[6] Suurat al-Baqara: 185, tarkoituksen tulkinta
[7] Suurat ad-Dukhaan: 4, tarkoituksen tulkinta
[8] At-Tabariin raportoima Tafsiirissaan (25/65) sekä Al-Baihaqiin raportoima kirjassaan Fadaa’il al-Auqaat (s. 216). Sen kertomusketju on sahiih.
[9] Ks. Ibn Qayyimin Shifaa al-’Aliil (s. 42)
[10] Tämän hadiithin ovat raportoineet Ahmad ja An-Nasaa’ii. Ks. Ahmad Shaakirin tarkistus Musnadista (no. 7148) ja Al-Albaaniin Sahiih At-Tariib wa at-Tarhiib (1490) sekä Tamaam al-Minna (395)
[11] At-Tirmidiin ja Ibn Maajan raportoima aidolla ketjulla. [Kääntäjän huomautus: pyyntörukous arabian kielestä transliteroituna on seuraava: ”Allaahumma Innaka ’Afuwwun Tuhibbu al-’afwa Fa’fuu ‘annii.” ]
[12] Tafsiir Ibn Kathiir: 8/472