AT-TASFIJJA WA AT-TARBIJJA

Lähde: Sheikh al-Bannan luennot QSS-konferenssissa.

Kertonut Khabbaab bin Al-Arat: Me valitimme Allaahin sanansaattajalle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) (siitä vainosta, jota epäuskovat meihin kohdistivat), kun hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) istui ka’ban varjossa, nojaten burdaansa (eli peittävä lakana/vaate). Me sanoimme hänelle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam): ”Etkö etsisi apua meille? Rukoilisitko Allaahia puolestamme?” Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Niiden kansojen joukossa, jotka tulivat ennen teitä oli uskovainen mies, joka laitettiin hänelle kaivettuun kuoppaan ja saha laitettiin hänen päänsä päälle ja sahattiin kahteen osaan; silti tämä (kidutus) ei saanut häntä luopumaan uskostaan. Hänen kehoaan kammattiin rautakammoilla, jotka poistivat hänen lihansa luista ja hermoista, silti hän ei hylännyt uskoaan. Allaahin kautta, tämä uskonto (eli islaam) tulee vallitsemaan kunnes matkustaja Sanaasta (Jemen) Hadramautiin ei pelkää mitään muuta kuin Allaahia tai sutta hänen lampaansa takia, mutta te ihmiset olette hätäisiä.” (Sahiih Al-Bukhaarii)

Tämän ajan muslimit ovat sekasorron ja onnettomuuden kiusaamia, he ovat tietämättömiä diinistään, islaamista ja he ovat jakautuneina useisiin ryhmiin, lahkoihin ja puolueisiin. Pitää tietää, että apu Allaahilta tulee kun usko on oikea. Mekassa ollessaan profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) eli tasfiijan aikaa. Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) puhdisti ihmisiä heidän shirkistään ja bid’astaan, Allaahin (subhaanahu wa ta’aalaa) tahdosta. Lahkot yrittävät saada meitä pois todelliselta johdatuksen tieltä. Nykyään käykin valitettavasti niin, että henkilö, joka yrittää parhaansa mukaan seurata sunnaa jättäen kaiken bid’an, hänelle sanotaan: ”Olet hylännyt sunnan”. Tämä siksi, että bid’an määrä on valtaisa!

Tiedä, että jos henkilö sanoo, että hän rakastaa sheikh Al-Albaaniia (rahimahu Allaah), sheikh Bin Baazia (rahimahu Allaah), sheikh Ibn Saalih Al-’Uthaimeenia (hafidhahu Allaah), sheikh Muqbil ibn Haadii al-Waad’iia (hafidhahu Allaah), sheikh Saliim Al-Hilaaliia (hafidhahu Allaah), sheikh ’Ali Hasan Al-Halabiia (hafidhahu Allaah), sheikh Usaama Al-Quusia (hafidhahu Allaah), sheikh Rabii Madkhalia (hafidhahu Allaah), [1] niin tiedä, että hän on sunnan ihminen.

Allaahin sanansaattaja (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Neuvon teitä omaamaan Allaahin taqwaa (Allaahin pelkoa yms.) ja kuuntelemaan ja tottelemaan, vaikka abyssinialainen orja komentaisi teitä. Sillä, todellakin, kuka teistä elää (vanhaksi), hän näkee monta erilaisuutta. Joten pitäydy sunnassani ja oikein johdatettujen kalifien (Abu Bakr, ’Umar, ’Uthmaan ja ’Ali, radija Allaahu ’anhu) sunnassa. Takerru siihen kiinni ja pidä siitä kiinni poskihampaillasi. Ja ole varuillasi jokaisesta uudesta keksitystä asiasta. Sillä, todellakin, jokainen uusi keksitty asia on innovaatio ja jokainen innovaatio johtaa harhaan ja kaikki mikä johtaa harhaan on helvetissä.”(Sunan Abu Daawuud) ’Uthmaanin (radija Allaahu ’anhu) tappoivat lahkolaiset, samoin ’Alin (radija Allaahu ’anhu) tappaja oli khawaarijien [2] joukosta.

”Totuus on se, mikä tulee Allaahilta, Mahtavalta ja Kuninkaalliselta. Sunna on se, minkä Allaahin sanansaattaja (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) asetti ja jamaa’a on se, mille Allaahin sanansaattajan seuralaiset yhdistyivät Abu Bakrin, ’Umarin ja ’Uthmaanin (radija Allaahu ’anhu) kalifaattien aikana.” (Sharh as-sunna, Imaam Al-Barbahaarii [rahimahu Allaah], pointti nro: 105)

Tämän umman parhaat profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kuoleman jälkeen ovat ensin Abu Bakr (radija Allaahu ’anhu), sitten ’Umar (radija Allaahu ’anhu), sitten ’Uthmaan (radija Allaahu ’anhu). Tämän on kertonut meille Ibn ’Umar, joka kertoi: ”Me sanoimme Allaahin sanansaattajan ollessa joukossamme: ’Allaahin sanansaattajan jälkeen parhaat ihmiset ovat Abu Bakr (radija Allaahu ’anhu), sitten ’Umar (radija Allaahu ’anhu), sitten ’Uthmaan (radija Allaahu ’anhu).” Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kuuli tämän, eikä kritisoinut sitä.'” Sitten parhaat ihmiset heidän jälkeensä ovat ’Ali, Talha, az-Zubeir, Sa’d ibn Abi Waqqaas, Sa’id ibn Zaid, ’Abd ar-Rahmaan ibn ’Auf ja Abu ’Ubaida ’Aamir ibn Al-Jarraah (radija Allaahu ’anhu). Kaikki heistä olivat sopivia kalifeiksi. Sitten parhaat ihmiset heidän jälkeensä ovat muut Allaahin sanansaattajan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuralaisista, ensimmäinen sukupolvi, jolle hänet (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) lähetettiin, ensimmäiset muhaajirit ja ansaarit, ne jotka rukoilivat molempiin qibloihin, sitten ne, jotka olivat profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seurassa yhden päivän, kuukauden tai vuoden tai vähemmän tai enemmän kuin se. Me pyydämme Allaahin armoa heille. Me mainitsemme heidän hyveensä ja pysymme hiljaa heidän mahdollisista virheistään ja me emme puhu yhdestäkään heistä muuten kuin suosiollisesti kuten Allaahin sanansaattaja (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Kun seuralaiseni mainitaan, niin pidättäydy.” Sufijaan ibn ’Ujeina sanoi: ”Hän, joka puhuu sanankin Allaahin sanansaattajan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuralaisia vastaan on uudistaja.” (Sharh as-sunna, Imaam Al-Barbahaarii [rahimahu Allaah] pointti nro 28)

Muslimien joukossa on henkilöitä, jotka pilkkaavat ja ivaavat profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuralaisia ja näyttävät vihaa heitä kohtaan. Niiden joukossa on muun muassa harhaanjohdettuja yksilöitä, jotka väittävät, että ’Uthmaan (radija Allaahu ’anhu, kolmas kalifi) oli vanha seniili mies, jonka kalifaatilla ei ole mitään arvoa! Astarfiru Allaah! He myös sanovat, että hän (radija Allaahu ’anhu) kavalsi rahaa bait al-maalista [3] ! Subhana Allaah!

Ja ’Uthmaan (radija Allaahu ’anhu) on se profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuralainen, joka oli naimisissa kahden profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) tyttären kanssa! ’Uthmaan oli se, jonka seurassa jopa enkelit olivat ujoja, sillä ’Uthmaan (radija Allaahu ’anhu) itse oli niin häveliäs! ’Uthmaan (radija Allaahu ’anhu), josta kerrotaan myös seuraavassa hadiithissa:

Kertonut Anas bin Maalik: Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) nousi Uhud-vuorelle ja hänen seurassaan olivat Abu Bakr (radija Allaahu ’anhu), ’Umar (radija Allaahu ’anhu) ja ’Uthmaan (radija Allaahu ’anhu). Vuori tärisi heidän allaan. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) iski sitä jalallaan ja sanoi: ”Oi Uhud! Ole luja, sillä sinun päälläsi ei ole muu kuin profeetta, siddiiq [4] ja marttyyri (eli kaksi marttyyria).” (Sahiih Al-Bukhaarii)

Tämä on se sahaabi, jonka valtuuttamaa koraania me luemme! Subhana Allaah! Missä on kaikki se kunnioitus, jota meillä tulee olla profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) armaita seuralaisia kohtaan?

Sitten toinen bid’a, mikä nykyäänkin on vallalla ja se on khawaarijien aloittama. Ei haluta totella hallitsijoita. Tehdään takfiiria hallitsijoille, näin tehden heistä (ja heidän alamaisistaan) kaafireita, epäuskoisia! Sitten he saavatkin ”luvan” taistella heitä vastaan, tehden heille muslimien haraamin veren halaaliksi, taistelevat veljiään vastaan, Subhana Allaah!

Kertonut Hudeifa bin Al-Jamaan: [pidemmästä hadiithista] …Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Kyllä. (Aika tulee) jolloin ihmiset seisoskelevat ja kutsuvat helvetin porteilla. Kuka vastaa heidän kutsuunsa, heitetään tuleen.” Sanoin: ”Allaahin sanansaattaja (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), kuvaile heitä meille.” Hän sanoi: ”Hyvä on. He ovat ihmisiä, joilla on samanlainen ihonväri kuin meillä ja he puhuvat meidän kieltämme.” Sanoin: ”Allaahin sanansaattaja (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) mitä ehdotat, jos elämme tänä aikana?” Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Teidän tulee pitäytyä muslimien päärungossa ja heidän johtajassaan.” Sanoin: ”Jos ei ole (sellaista kuin) päärunkoa ja johtajaa?” Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Pidä itsesi erossa kaikista näistä ryhmittymistä, vaikka sinun tulisi syödä puiden juuria (metsässä/viidakossa) kunnes kuolema tulee ja sinä olet tässä tilassa.”

Kertonut Hudeifa bin Al-Jamaan: [pidemmästä hadiithista] Sanoin: Onko hyvän ajan jälkeen pahaa aikaa?” Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Kyllä.” Minä kysyin: ”Millaista?” Siihen hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Silloin on johtajia jotka eivät ole minun johdatukseni ohjaamia ja jotka eivät omaksu tapojani. On ihmisiä, joilla on pirujen sydämet ihmisten kehossa.” Sanoin: ”Mitä minun tulee tehdä, Allaahin sanansaattaja, jos (satun) elämään tähän aikaan?” Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Kuuntele amiiria ja täytä hänen käskynsä; vaikka sinun selkääsi piiskattaisiin ja sinun rikkautesi siepattaisiin, tulee sinun kuunnella ja totella.” (Molemmat hadiithit Sahiih Muslim, Kitaab Al-Imaara)

Ken kapinoi muslimihallitsijaa vastaan on yksi khawaarijeista, aiheuttanut erimielisyyttä muslimien joukossa ja tehnyt päinvastoin kuin kertomukset (hadiithit) ja kuolee tietämättömyyden ajan kuoleman (djaahilijja).

Ei ole luvallista taistella hallitsijaa vastaan eikä kapinoida häntä vastaan, vaikka hän olisi alistaja (tyranni). Tämä johtuu Allaahin sanansaattajan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanomasta Abu Dharr Al-Rifaariille: ”Ole kärsivällinen vaikka hän olisi abyssinialainen orja.” ja hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanomastaan ansaareille: ”Olkaa kärsivällisiä kunnes tapaamme altaalla”. Sunnaan ei kuulu kapinoida hallitsijaa vastaan. Se aiheuttaa uskonnon tuhoa ja maallisten asioiden tuhoa. (Sharh as-sunna, Imaam Al-Barbahaarii pointit nro 33 & 34)

Kuten sheikh Ibn Al-Qayyim (rahimahu Allaah) sanoi: ”Johdatus oikealle polulle on yksi asia, mutta kuitenkin johdatus oikealla polulla on jotain aivan muuta”

Pitäytykäämme profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sunnassa ja pysykäämme erossa kaikesta siitä, mikä ei siinä ole mainittu. Innovaatiot alkoivat hyvin varhaisessa vaiheessa, heti profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kuoltua. Vielä nykyäänkin kaikki olemassa olevat lahkot voidaan jäljittää näihin varhaisiin alkulähteisiin: qadarijja [5], haruurijja (khawaarij), raafida [6], murjia [7] ja mu’tazila [8].

Ennenkuin teemme taas tasfiijaa, eli puhdistamme ihmiset shirkistä ja bid’asta, tulee meidän olla yhteistyössä vain niiden kanssa, jotka toimivat salaf as-saalihiinien manhajin mukaan. Se ei mene niin, että ensin aletaan yhteistyö eri ryhmien kanssa ja ajatellaan, että tehdään heille da’waa sitten yhteistyön jatkuessa. Ei! Mitään yhteistyötä ei ole ennenkuin heille on annettu da’waa, mikä on oikea ’aqiida wa al-manhaj. Ahl al-bid’a käyttää vain niitä hadiitheja, jotka ovat heidän hyödykseen ja piilottelevat niitä, jotka paljastavat heidän bid’ansa.

Taabi’iinien sanontoja:

Ajjuub As-Sakhtijaani: ”Todellakin se on nuoruuden onnea, ken tulee suorittamaan hajjia ja tapaa sunnan ihmisen ja oppii häneltä.

Juusuf bin Asbat: ”Isäni oli qadari ja äitini sedät olivat raafideja. Sitten Allaah pelasti minut Sufijaan At-Thauriin kautta.”

Abu al-’Aalia: ”En tiedä kumpi palvelus on parempi, joko se, että johdatti minut islaamiin vai se, että Hän pelasti minut olemasta khawaarij.”

Eli pitäydy profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sunnassa! Ota tietosi luotettavista lähteistä! Rakasta oppineita ja ota tietoa heiltä ja niiltä, joita he suosittelevat.

Alaviitteet

[1] Nämä kaikki ovat tämän ajan oppineita. 

[2] Khawaarij. He ovat niitä, jotka kapinoivat ’Alia (radija Allaahu ’anhu) vastaan, väittäen häntä epäuskovaksi. He ovat niitä, jotka kapinoivat muslimihallitsijoita vastaan. Heidän mukaansa suurien syntien tekijät ovat tuomitut helvetttiin ainiaaksi.

[3] Bait al-Maal on hyväntekeväisyysrahasto, josta annetaan rahaa sitä tarvitseville.

[4] Siddiiq, lempinimi, jonka profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) antoi Abu Bakrille (radija Allaahu ’anhu)

[5] Qadarijja. He ovat Jahm ibn Safwaanin seuraajia. Tämä lahko on Ma’bad Al-Juhaaniin aloittama Basrassa, sahaaban ajan lopulla. He kieltävät qadarin (Allaahin ennaltamääräämän kohtalon) ja uskovat, että ihminen luo omat tekonsa Allaahin voimien ja tahdon ulkopuolella.

[6] Raafida, äärishiialahko, jotka kutsuvat itseään Ithnaa ash’arijja tai ja’fariis. Tämän lahkon perusti ’Abd Allaah ibn Saba, juutalainen, joka ilmaantui ’Uthmaanin kalifaatin aikana. Hän väitti rakastavansa ’Alia ja Ahl al-Baitia (Profeetan salla Allaahu ’aleihi wa sallam perhettä). He kiroavat seuralaiset ja julistavat heidät epäuskoisiksi, eri toten Abu Bakrin, ’Umarin ja ’Uthmaanin ja profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vaimot. He myös uskovat, että koraani on epätäydellinen.

[7] Murjia lahko uskoo irjaa’-oppiin, siihen että synnit pienet tai suuret eivät vaikuta uskoon ja että usko ei vaihtele. Ensimmäinen tähän uskoon kutsuja oli Riilaan ibn Abi Riilaan Qadari. Hänet teloitettiin 105 AH. He väittävät, etteivät teot ole osa uskoa, ihmisten usko ei vaihtele.

[8] Mu’tazila. Tämä lahko alkoi toisella vuosisadalla hijran jälkeen. Sen aloittivat ’Amr ibn ’Ubaid ja Waasil ibn ’Ataa. Tämä lahko uskoo Allaahin ominaisuuksien kieltämiseen ja siihen, että koraani on luotu. He sallivat kapinoinnin muslimi hallitsijoita vastaan ja uskovat, että suurten syntientekijä-muslimit ovat uskon ja epäuskon välissä ja he joutuvat ikiajoiksi helvettiin.