FATAAWAA SISARILLE: RUKOUS, VIINI JA KORKEAKORKOISET KENGÄT

Lähde: Sheikh al-Albaaniin äänitys.

[K.1] Mikä on islaamilainen päätös koskien aviomiestä, joka tarjoaa vaimolleen khamria (viiniä ja/tai huumausaineita), uhaten erota tästä jos tämä kieltäytyy ottamasta sitä, vaikka mies tietääkin, että vaimo rukoilee rukouksensa säännöllisesti?

[V.1] Vastaus kysymykseen on tunnettu! ”Ei voi olla tottelevaisuutta luomakuntaa kohtaan, jos se sisältää tottelemattomuutta Luojaa kohtaan.” [1] Vaimolla ei ole lupaa totella miestään olemalla tottelematon Allaahille, Suurimmalle ja ero hänen miehestään on hänelle parempi. Allaah sanoo:

“Mutta jos he pysyvät eropäätöksessään, niin on Allaah totisesti kuuleva, tietävä.” [Suurat al-Baqara 2:227]

Tämä on erityisen totta silloin kun eron syy on naisen tottelevaisuus Allaahia kohtaan ja tottelemattomuus aviomiestään kohtaan, joka ivaa Allaahin määräyksiä. Kuitenkin muita asioita pitää ottaa huomioon; ja jokainen tapaus tuomitaan yksilöllisten olosuhteiden mukaisesti. Jos nainen on eronnut aviomiehestään, hänen ja hänen lapsensa elämä voi tuhoutua. Siinä tapauksessa voisimme sanoa, että hänen pitäisi pysyä aviomiehensä kanssa siten, että valitaan pienempi kahdesta pahasta. Emme kuitenkaan anna tämänlaista päätöstä yleisellä tasolla, koska se on vastoin keskeistä periaatetta. Asia on kuten Allaah sanoo:

“Ihminen joutuu todistuskappaleeksi omaa itseään vastaan.” [Suurat al-Qijaama 75:14]

[K.2] Onko naisilla lupa pitää korkeakorkoisia kenkiä?

[V.2] Tämä ei ole sallittua. Se käsittää sen, että muistutetaan epäuskovia naisia tai syntisiä naisia. Sillä on alkuperänsä juutalaisten naisten parissa ennen islaamia. Kun yksi heistä halusi mennä tapaamiseen, jossa hänen rakastajansa oli paikalla, hän laittoi jalkaansa korkeat kengät jotta tämä näkisi hänet, koska hän oli pitempi. Sitten myöhemmin, näistä tuli korkeakorkoiset kengät. Sen lisäksi tämän tyyppiset kengät muuttavat naisten kävelytapaa siten, että nainen keikkuu vasemmalta oikealle ja siksi syntiset ja epäuskovat naiset valitsevat tämän tyyppiset kengät. Sen takia musliminaisen, joka seuraa sharii’a (islaamilaista lakia) ei tulisi pitää korkeakorkoisia kenkiä; erityisesti koska usein ne aiheuttavat sen, että hän kaatuu!

[K.3] Koskien naista, joka ei rukoillut vaikka olikin muslimi sen vuoksi, että häneltä puuttui pelko Allaahin rangaistuksesta, mutta sitten hän katuu Allaahille; pitääkö hänen korvata puuttuvat rukouksensa?

[V.3] Ensin hänen tulisi katua Allaahille sitä, mitä hän teki sinä aikana – tavallisella ja tunnetulla katumuksella, johon on tarpeelliset ehdot. [2] Sitten hänen pitäisi olla varovainen siitä, että rukoilee rukoukset ajallaan ja hänen pitäisi rukoilla mahdollisimman paljon nafl (ylimääräisiä) rukouksia korvatakseen sen suuren hyvän, josta hän jäi paitsi niinä päivinä, jolloin hän jätti rukouksen.

Alaviitteet:

[1] Sahiih: Al-Waahidiin raportoima al-Asbaabu an-Nuzuulissa (s. 195), ja myöskin al-Barawiin raportoima Tafsiirissaan (5/188). Al-Albaanii autentifioi sen al-Mishkaatul-Masaabiih –teoksessaan (nro 3696).
[2] Katumus sisältää neljä ehtoa, 1) synnin välitön lopettaminen 2) katumus 3) lujan päätöksen tekeminen siitä, ettei palaa syntiin takaisin ja 4) anteeksipyyntö. Katso Sheikh al-Islaam Ibn Taymiyyah’n kirjasta ‘al-Istirfaar’, jonka on varmistanut Fawwaaz Ahmad Zumarlii.