‘IIDIN SUNAN

On totta, että vaikka olemme saaneet paljon tietoa paastoamisesta ja ramadaanista – autenttista tai muuten, tiedämme hyvin vähän ‘iidin etiketistä: mitä meitä kehotetaan tekemään tuona päivänä ja mitä meidän on pakollista tehdä. Alla on lyhyt lista joistain ’iidin määrätyistä käytännöistä.

SUNAN AL-’IID

1. Seuralaiselta, Ibn ‘Umarilta, on vakiinnutettu, että hänellä oli tapana kylpeä ‘iidin aamuna. Taabi’ii, Sa’iid ibn al Musayyib sanoi: “Fitrin sunna on kolme: käveleminen rukouspaikalle, syöminen ennen lähtemistä ja kylvyn ottaminen.”[Sahiih – Al Firjaabii & al-Irwaa (2/104)]

2. Tiedetään, että seuralaisella Ibn ‘Umarilla oli tapana pukeutua parhaisiin vaatteisiinsa kahta ‘iidiä varten kuten Ibn Hajr kertoi Fath al-Baariissaan (2/439).

3. Kaikkien täysjärkisten aikuisten muslimien on pakollista rukoilla ‘iid rukous. Profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ja hänen seuralaisensa eivät koskaan lopettaneet sen tekemistä ja hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, määräsi kaikki, naiset, lapset ja vanhukset mukaan lukien ottamaan osaa. Jopa naisten joilla on kuukautiset tulisi mennä yhteisrukouksen paikalle jotta he voisivat saada osansa siunauksista. [Bukhaarii ja Muslim]

4. Taatelien syöminen ennen al-‘iid rukoukseen lähtemistä on sunna jotta osoitetaan selvästi, että emme paastoa tuona päivänä. Profeetalla, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, oli tapana olla lähtemättä al-‘iid rukoukseen paitsi kun hän oli syönyt muutamia taateleita. [Anas bin Maalikin kertoma ja Sahiih al-Bukhaariin tallennettu (Eng. käännöksen 2. osa s.40 nro.73).]

5. On sunna sanoa takbiir kovaa kun lähdemme kotoamme ‘iid rukoukseen ja toistaa näitä rukouksen alkuun asti. [Silsilat al- Ahaadiith as-Sahiiha (nro 171).]

6. On suositeltua rukoilla ‘iid rukous avoimessa tilassa eikä masjidissa jos mahdollista. [Bukhaarii ja Muslim]

7. ‘Iid rukousta varten ei sanota adaania eikä iqaamaa. [Ibn ’Abbaasin ja Jaabir ibn ’Abd Allaahin kertoma & tallennettu Sahiih al-Bukhaariin (Eng. käännöksen 2. osa s.40)]

8. On sunna sanoa lisä-takbiirit (eli ‘Allaahu Akbaarin’ sanominen) seitsemän kertaa ensimmäisessä rak’assa ja viisi kertaa toisessa. [Abuu Daawuud, Ahmad & muut.] Käsien nostamista olkapäihin vain ensimmäisen takbiirin jälkeen pidetään parempana ja sitä, että ne pidetään sitten taitettuna rinnalla. Kuitenkin, Ibn ’Umarilta, radija Allaahu ’anhu, on aidosti raportoitu, että hänellä oli tapana nostaa kätensä jokaisessa takbiirissa.

9. On sunna ottaa eri tie rukouspaikalle menemistä ja sieltä palaamista varten, kävellen jos mahdollista. Jaabir raportoi, että profeetalla, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, oli tapana palata ’iid rukouksesta toista tietä kuin mitä hän käytti sinne mennessään. [Bukhaarii]

MITÄ SANOA ‘IIDINÄ

Profeetalla, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, oli tapana sanoa takbiir kovaa matkalla ‘iid rukoukseen. Ahadiith kertovat meille tarkkaan mitä hänellä oli tapana sanoa, mutta Ibn Abii Sheiba kertoi, että Ibn Mas’uudilla, radija Allaahu ’anhu, oli tapana sanoa kuten seuraa:

Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Laa ilaaha illa Allaah

Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, wa li Allaahi al-hamd

Allaah on Suuri, Allaah on Suuri, ei ole ketään joka ansaitsee tulla palvotuksi paitsi Hän.

Allaah on Suuri, Allaah on Suuri, ja Hänelle kuuluvat kaikki ylistykset.