JOITAIN SUURAT AL-FAATIHAN ETUJA

Lähde: Hänen esseensä ”Ab’adu Fawaa’id Suurat al-Faatiha”.

Allaahin, Armollisimman Armahtajan Nimeen.

1- Kaikki kiitokset ovat Allaahille, maailmojen Herralle. [1]

2- Armollisimmalle, Armon Antajalle.

3- Ainoalle palkkion päivän omistajalle.

Nämä kolme jaetta sisältävät kolme asiaa:

Ensimmäinen jae sisältää rakkauden. Tämän on sen vuoksi, että Allaah on se, joka suo siunauksia ja sitä, joka suo siunauksia rakastetaan sen mukaan miten Hän antaa siunauksia.

Rakkaus jaetaan neljään kategoriaan:

Ensimmäinen rakkaus: monijumalainen rakkauden kategoria: tämä pätee niihin joista Allaah sanoi: “Ja ihmiskunnan parista on niitä, jotka ottavat kilpailijoita Allaahin lisäksi, rakastaen niitä sillä rakkaudella joka kuuluu Allaahille…” siihen asti kun Hän sanoo: “Eivätkä he pysty poistumaan tulesta.”

Toinen rakkaus: Valheen ja sen kannattajien rakkaus samalla kun inhotaan totuutta ja sen kannattajia. Tämä on ominaista tekopyhille.

Kolmas rakkaus: Luonnollisen tyyppinen rakkaus: tämä pätee rakkauteen omaisuutta ja lapsia kohtaan. Jos nämä asiat eivät vie henkilön huomiota pois Allaahin tottelemisesta tai edesauta tottelemattomuutta Allaahia kohtaan silloin ne voi sallia.

Neljäs rakkaus: Rakkaus tauhiidin (yksijumalaisuuden) kannattajia kohtaan ja viha shirkin (monijumalaisuuden) kannattajia kohtaan. Tämä on uskon vahvin tukikohta ja hienoin asia jolla palvelija voi palvoa Herraansa.

Toinen jae: sisältää toivon

Kolmas jae: sisältää pelon

“Yksin Sinua me palvomme…” tarkoittaen: “Palvon Sinua, oi Herra sillä mikä edelsi – eli kolme asiaa – rakkaudella Sinua kohtaan, toivolla Sinuun ja pelolla Sinua kohtaan.”

Nämä kolme asiaa ovat palvonnan pilarit ja niiden suuntaaminen jollekin muulle kuin Allaahille on shirkiä (monijumalaisuutta).

Nämä kolme asiaa osoittavat vääräksi hänet joka takertuu vain yhteen niistä kuten ne, jotka takertuvat vain rakkauteen tai vain toivoon tai takertuvat ainoastaan pelkoon.

Joten kuka tahansa joka suuntaa yhtäkään näistä kolmesta näkökulmasta muulle kuin Allaahille on monijumalainen.

Niiden eduista on:

Niiden kolmen ryhmän kumoaminen, joista jokainen takertuu yhteen näkökulmaan lukuunottamatta muita kuten ne, jotka palvovat Allaahia ainoastaan rakkaudella. Ja kuten ne, jotka palvovat Allaahia vain toivolla kuten murji’a, ja ne, jotka palvovat Allaahia vain pelolla, kuten khawaarij.

4- Yksin Sinua me palvomme ja yksin Sinulta me pyydämme apua.

Tämä jae sisältää Allaahin ykseyden Hänelle kuuluvassa palvonnassa ja Allaahin ykseyden Hänen Herruudessaan.

“Yksin Sinua me palvomme” sisältää Allaahin ykseyden Hänelle kuuluvassa palvonnassa eli tauhiid al-uluuhijjan.

“Ja yksin Sinulta me pyydämme apua” sisältää Allaahin ykseyden Hänen Herruudessaan eli tauhiid ar-rubuubijjan.

5- Johdata meidät suoralle tielle
Tämä jae käsittää uudistajien kumoamisen.

Mitä tulee kahteen viimeiseen jakeeseen [2] niin niissä on se etu, että Allaah mainitsee ihmisten (eri) tilanteita. Allaah on jakanut heidät kolmeen ryhmään: (1) ne, joille Allaah on suonut siunauksensa, (2) ne, jotka ovat saaneet aikaan Allaahin vihaisuuden, ja (3) ne, jotka ovat harhassa.

Ne, jotka ovat saaneet aikaan Allaahin vihaisuuden ovat ne ihmiset, joilla on tietoa mutta ei tekoja.

Ne, jotka ovat harhassa ovat ne ihmiset, jotka suorittavat palvontaa mutta ilman tietoa.

Vaikka syy miksi tämä jae ilmoitettiin koskikin juutalaisia ja kristittyjä, se pätee kaikkiin joilla on luonteenomaista nämä ominaisuudet.

Kolmas ryhmä käsittää ne, joille on luonteenomaista tieto ja teot. He ovat niitä joille Allaah on suonut siunauksensa.

Eräs toinen tästä suurasta saatavista eduista on se, että yksilö vapauttaa itsensä jokaisesta vallasta tai voimasta koska hän on se, jolle nämä siunaukset suodaan. Tämä suura esittää myös täyden tietoisuuden Allaahista ja kieltää Häneltä, Siunatulta ja Ylevältä kaikki virheet. Tämä suura käsittää myös henkilön tietoisuuden Herrastaan ja tietoisuuden itsestään.

Tämä on siksi, että jos on olemassa Herra niin sitten pitää myös olla se, jota hallitaan. Jos on yksi, joka suo armon, silloin pitää olla myös se, jolle armo osoitetaan. Jos on omistaja niin silloin pitää olla myös se mitä omistetaan. Jos on palvoja niin pitää myös olla se, jota palvotaan. Jos on sellainen joka on johdatettu silloin pitää olla myös se joka johdattaa. Jos on yksi joka suo siunauksia silloin pitää olla myös se joka vastaanottaa siunaukset. Jos on se, joka saa aikaan vihaisuuden silloin pitää olla myös se, joka on vihainen. Ja jos on joku, joka on harhassa silloin pitää olla myös se, joka johdattaa harhaan.

Näin ollen tämä suura käsittää Allaahin ykseyden Hänen palvonnassaan ja herruudessaan ja Allaahin virheiden kieltämisen. Se käsittää myös palvonnan määritelmän ja pilarit. Ja Allaah tietää parhaiten.

Alaviitteet (kääntäjän kommentteja)

[1] Koraanin tarkoituksen tulkinta
[2] Tarkoittaen: “Niiden tie, joille olet suonut siunauksesi. Ei niiden jotka ovat saavuttaneet vihaisuutesi eikä niiden jotka ovat harhassa.”