KEHOITUS IKHLAASIIN JA AJAN VARJELEMISEEN

Tämä teksti on myös kirjana e-kirjastossamme

Imaam al-Bukhaari (rahimahu Allaah) sanoi Fathul Baaree -teoksessa (1/135):

’’Abd Allaah Ibn Muslimah on kertonut meille sanoneensa, että Maalik informoi meitä Yahyaa Ibn Sa’iidista, Muhammad Ibn Ibraheemista ‘Alqamah Ibn Waqqaasista ‘Umariin (radija Allaahu ’anhu) nojaten, että Allaahin lähettiläs (sal’Allaahu aleihi wa sallam) sanoi:

“Teot perustuvat aikomuksiin ja riippuvat niistä ja jokainen tulee saamaan sen mitä hän aikoi. Joten ken teki Hijrah (maastamuuton) Allaahin ja Hänen Lähettiläänsä vuoksi niin hän teki Hijrah Allaahille ja Hänen Lähettiläälleen. Ja ken teki Hijrah saadakseen jotain maallista hyötyä tai naidakseen naisen niin hänen Hijrah oli sitä varten mitä hän teki sen. ”

Todellakin neuvon sinua ja itseäni omaamaan taqwaa (pelkoa) Allaahia, Mahtavaa, Majesteettista, kohtaan avoimesti ja salassa. Neuvon meitä tekemään tekomme puhtaasti Allaahin, Anteliaan, Kasvoja varten ja olemaan tekemättä mitään tekoa riyaa (näyttämisen) takia tai turhaa kunniaa tai tärkeilemistä varten. Neuvon meitä pysyttelemään vahvasti uskonnossamme koska varmasti olemme tilivastuullisia Allaahin, Mahtavan, Majesteettisen, edessä.

Tämän lisäksi Sahiihayn (eli Bukhaariissa ja Muslimissa) on ‘Adee bin Haatimin hädiith, jossa hän sanoi Allaahin lähettilään (sal’ Allaahu aleihi wa sallam) sanoneen:

“Teistä ei ole ketään paitsi, että hänen Herransa tulee puhumaan hänen kanssaan ilman mitään tulkkia. Sitten hän tulee katsomaan oikealle puolelleen eikä tule näkemään mitään paitsi mitä hän on tehnyt ja hän tulee katsomaan vasemmalle puolelleen eikä tule näkemään mitään paitsi mitä hän on tehnyt. Hän tulee katsomaan eteensä eikä tule näkemään muuta kuin Helvetin tulen vastassaan. Joten pelätkää Helvetin tulta jopa puolikkaan taatelin kanssa.”

’Tulkki’ tarkoittaa sitä (henkilöä), joka kääntää yhdestä kielestä toiseen.

Ja ’Taqwaa’ on sana, joka on monipuolinen ja laaja, ilmaisu, joka käsittää Allaahin ja Hänen lähettiläänsä tottelemisen.

Allaah, Mahtava, Majesteettinen, ei luonut meitä ilman päämäärää. Hän (t’äälä) sanoi,

“Luulitteko, että olimme luonut teidät turhan vuoksi ja ettei teidän ollut palattava Meidän luoksemme?” [Sooratul Mu’minoon (23):115]

Ja Hän, t’äälä, on sanonut:

“Me olemme luonut taivaat ja maan ja mitä niiden välillä on vain totuudessa ja määrätyksi ajaksi, mutta ne, jotka ovat epäuskoisia, kääntyvät pois saamistaan varoituksista.” [Sooratul-Ahqaaf (46):3]

Pikemminkin Hän loi meidät suurta päämäärää varten. Hän, t’äälä sanoi,

”Olen luonut henkiolennot ja ihmiset vain palvelemaan Itseäni.” [Sooratudh-Dhaariyaat (51): 56]

Palvonta Arabian kielellä määritellään alistumisella ja madaltumisella. Sanotaan, että ’Katu on madallettu’ eli tasoitettu ja tasattu.

Koskien sen merkitystä uskonnossa, Sheikhul Islaam (eli Ibn Taymiyyah) on määritellyt sen monipuoliseksi sanaksi, joka käsittää kaiken mitä Allaah rakastaa ja mistä Hän pitää sanoista ja teoista joko näkyvistä tai kätketyistä.

Ihan kuin meidät olisi luotu tämän elämän päämäärää varten, syömistä, juomista ja hauskanpitoa varten mutta sitten emme olisi tehneet sitä mistä Allaah pitää. Olisimme kiirehtineet niitä asioita kohti, joista Allaah ei pidä. Joten meidän ei pitäisi hämmentyä tämän maailman elämästä koska tämä elämä kestää vain vähän aikaa.

Ja hän onnistui joka sanoi:

‘Tämän elämän kesto ei ole kuin lyhyt hetki sille joka tuhlaa sen hauskanpidossa ja pelaamisessa. Joten hänen tulisi käyttää sitä hyväkseen ja hyötyä ajastaan koska se menee ohi kuten pilvien liikkeet.’

Pikemminkin tämän maailman elämä on itsessään hyvin lyhyt. Hän, t’äälä, sanoi:

“Tietäkää, että tämän maailman elämä on vain leikkiä, ajanvietettä, koreilua ja keskinäistä kerskailua, rikkauden ja perheen kartuttamista. Se on kuin sadekuuro, jonka aiheuttama vihanta kasvullisuus ilahduttaa viljelijöitä, mutta tämä sitten kuihtuukin, ja sinä näet sen kellastuvan ja lakastuvan. Tulevassa elämässä on kuritus ankara, mutta Allaahin luona myös anteeksianto ja mielisuosio; niin, maallinen elämä on pelkkää pettävää nautintoa. [Sooratul-Hadiid (57): 20]

Ja Hän, t’äälä, sanoi:

“Esitä heille myös vertaus tämän maailman elämästä! Se on kuin sade, jonka Me taivaasta alas lähetämme, niin että se imeytyy maan kasveihin, mutta sitten kaikki kuivuu korsiksi, jotka tuuli puhaltaa hajalleen. Allaah on väkevä yli kaiken. [Sooratul-Kahf (18): 45]

Ja Hän, t’äälä, sanoi:

“Tämän maailman elämä on kuin vesi, jonka lähetämme ylhäältä maan päälle, niin että se imeytyy maan kasvullisuuteen, josta ihmiset ja karja saavat ravintonsa. Kun maa pukeutuu kultaisiin pukimiinsa ja koristeisiinsa ja sen omistajat luulevat olevansa kaiken tämän herroja, silloin tulee Meidän käskymme, yöllä tahi päivällä, ja Me niitämme kaiken maan tasalle, aivan kuin äsken ei mitään olisi ollutkaan. Tällä tavoin Me selitämme merkit ihmisille, jotka ajattelevat. [Suurat Yoonus (10):24]

Ja seuralaisten, olkoon Allaah heihin Tyytyväinen, äärimmäinen huoli oli, etteivät he pyytäisi paitsi Djanna (Paratiisia) ja etteivät he haluaisi muuta kuin Djanna (paratiisia).

Imaam al-Bukhaari sanoi (3/1397):

Muhammad bin ‘Abdur Raheem raportoi minulle, että hän sanoi, että ‘Affaan bin Muslim raportoi meille sanoneensa: Waheeb raportoi meille Yahyaa bin Sa’ee bin Hayyaanista Aboo Zur’ah:sta Aboo Huraira:n (radija Allaahu ’anhu) luvalla, että eräs beduiini tuli Profeetan (salla Allaahu aleihi wa sallam) luokse ja sanoi: “Ohjaa minut johonkin tekoon, jota tekemällä pääsen Djanna (paratiisiin).” Hän sanoi:

”Palvo yksin Allaahia äläkä tee shirk (liitä kumppaneita) Hänelle missään muodossa, suorita Salaah (rukoukset), maksa pakollinen Zakaah ja paastoa ramadaanin kuukautena.”

Hän sanoi, “Vannon Yhden kautta, jonka kädessä on minun sieluni etten tule koskaan tekemään enemmän kuin tämän.” Joten kun mies lähti Profeetta (sal’Allaahu aleihi wa sallam) sanoi,

”Ken haluaa nähdä miehen, joka on Djanna (Paratiisin) kansan joukosta niin katsokoon hän tätä miestä.”

Niin ollen seuralaisten taso on hämmästyttävä. He kestivät ja sietivät sairauksia, nälkää, kohtasivat kuffaar (uskottomat) miekkojensa kanssa sekä muuta. He tekivät tämän haluten (Allaahin) palkkiota ja Djanna (paratiisia).

Mitä tulee meihin, niin Allaahille me valitamme. Tuonpuoleista varten valmistautuminen ja sitä varten ponnisteleminen on monille miehille hyvin raskasta ja vaikeata, puhumattakaan naisista, paitsi niille, joille Herrani on Armollinen ja Hän on Kaiken Mahtava, Armon antaja. Varmasti ponnisteleminen ja kova työ johtaa suoralle tielle, jossa ei ole mitään vinoa.

Hän, subhaanahu wa t’äälä, sanoi,

Mutta jotka taistelevat asiamme puolesta, heidät johdatamme teillemme; sillä totisesti, Allaah on niiden kanssa, jotka hyvää tekevät. [Sooratul-‘Ankabut (29): 69]

Ja Allaah, Mahtava, Majesteettinen määräsi sitä kun Hän sanoi,

“Kamppailkaa Allaahin tiellä ponnistellen, niinkuin Hänen arvonsa velvoittaa.” [Sooratul-Hajj (22): 78]

Ja Profeetta, sal’Allaahu aleihi wa sallam, sanoi Sahiih Muslimissa Abu Huraira:n (radija Allaahu ’anhu) luvalla,

“Yritä tehdä sitä, mistä on hyötyä, pyydä Allaahin apua äläkä ole saamaton.”

Ja hänen sanansa, “Yritä tehdä sitä mistä on hyötyä” eli se, mistä on sinulle hyötyä tässä elämässä ja tuonpuoleisessa.

Ja hänen sanansa, ”äläkä ole saamaton.” Tämä on kielto koskien saamattomana olemista ja saamattomuus voi olla vähemmän kuin laiskuus. Se (saamattomuus) voi johtua sairaudesta, vanhuudesta tai muusta kuin nämä. Päinvastoin kuin laiskuus jota pidetään moitittavana ilman rajoituksia.

Laiskuus on aktiivisuuden vastakohta ja Profeetalla (sal’Allaahu aleihi wa sallam) oli tapana etsiä Allaahilta turvaa niistä kummastakin (saamattomuudesta ja laiskuudesta). Hänellä oli tapana sanoa,

“Oi Allaah, varmasti etsin Sinusta turvaa saamattomuudesta ja laiskuudesta…”

Tämän maailman elämän harhaluulo on sen, jolle Allaah antaa hyvän terveyden ja vapaata aikaa eikä hän käytä tätä tavalla, mistä olisi hänelle hyötyä.

Bukhaari raportoi Ibn ‘Abbaasin (radija Allaahu ’anhu) nojalla hänen sanoneen, että Allaahin lähettiläs (sal’Allaahu aleihi wa sallam) sanoi,

“On kahta siunausta, jotka monet ihmisistä menettävät: Hyvä terveys ja vapaa aika.”

Ja on välttämätöntä, että sielu on yksi kahdesta kategoriasta:

1. Joko sitä käytetään Allaahin tottelemiseen tai
2. Se ottaa vallan omistajastaan ja se johtuu siitä, että jos se ei ole hallinnassa niin se tulee hallitsemaan itseään. Ja jos se löytää jonkun, joka tekee siitä oikeamielisen niin se tulee olemaan oikeamielinen.

Ja runoilija on sanonut,

‘Varmasti nuoruus, vapaa aika ja uutuudet ovat turmeltumisen syitä henkilölle millä tahansa turmeluksen tasolla.’

Joten yritä varjella aikaasi ja käyttää sitä kaikkea sitä varten joka on hyvää ja erinomaista koska varmasti se on kuninkaan pää (eli tärkein asia josta pitää huolehtia hyvin) erityisesti ennen lasten syntymää. Tämä johtuu siitä, että vapaa aikaa (ennen lasten syntymää) on runsaasti. Tämä on päinvastoin kuin naisella, jolla on lapsia. Hänen vapaa aikansa ei ole tällaista koska hänen vapaa aikansa on jaettu ja rikottu ja Allaahin apua haetaan.

Ja suljemme tämän aiheen runoilijan sanoilla,

’Aika on asioista arvokkain, josta huolehditaan ja jota varjellaan ja pidän sitä helpoimpana tuhlattavista asioista.’

Ja tämä lopullinen lauselma,

’Etsi äläkä ole tyytymätön siihen mitä etsit koska etsijän vitsaus on se, että hänestä tulee tyytymätön. Etkö ole nähnyt vesipisaraa miten se toistuvilla pisaroilla tekee jäljen massiiviseen vierinkiveen?’