KIELTO HAUDATA IHMISIÄ TALOIHIN

Lähde: Silsilat al-ahaadiith as-sahiiha.

Nro 3112: ’Aaishan mukaan profeetta -salla Allaahu ’aleihi wa sallam- sanoi: ’Suorittakaa osa rukousta kodeissanne älkääkä tehkö kodeistanne hautoja, päinvastoin kuin juutalaiset ja kristityt jotka laittoivat koteihinsa hautoja. Todellakin talo, jossa koraania resitoidaan, tehdään näkyväksi taivaan ihmisille kuten tähdet ovat näkyviä maan ihmisille.’ (tarkoituksen tulkinta)

Ad-Dhahabii sanoi tämän hadiithin lopussa:

’Tällä hadiithilla on puhdas isnaad ja sen teksti on hasan. Se on kielto haudata ihmisiä taloihin ja siinä on vahvistava kertomus toisella ketjulla. Profeetta -salla Allaahu ’aleihi wa sallam- kielsi hautojen ylle rakentamisen ja jos ihmiset haudattaisiin koteihinsa niin haudoista ja taloista tulisi yksi asia.

Rukous hautausmaalla on kiellettyä, johtukoon kielto siitä, että siitä ei pidetä, tai siitä, että se on haraam. Lähettiläs -salla Allaahu ’aleihi wa sallam – sanoi: ’Miehen paras rukous on talossaan paitsi siinä mikä on pakollista.’ (tarkoituksen tulkinta) Joten on sopivaa, että taloja ei pidetä hautoina.

Mitä tulee siihen, että profeetta -salla Allaahu ’aleihi wa sallam- on haudattu ’Aaishan taloon, niin tämä on erityistä profeetalle -salla Allaahu ’aleihi wa sallam. Aivan kuten se, että hänen vaatteensa oli levitetty hänen alleen haudan syvennykseen, se oli hänelle erityistä ja aivan kuten hänelle oli erityistä, että jokainen seuralainen rukoili häntä varten yksilöllisesti, ilman imaamia, koska hän oli heidän imaaminsa elämässä ja kuolemassa, duniassa ja tuonpuoleisessa.

Aivan kuten hänelle oli erityistä, että hänen hautaamistaan siirrettin kahden päivän ajan, päinvastoin kuin ummansa, jolle ei ole sallittua viivyttää hautaamista, koska lähettilästä -salla Allaahu ’aleihi wa sallam- suojellaan muutoksesta kuoleman jälkeen toisin kuin meitä. He siirsivät hänen hautaamistaan jotta kaikki voisivat rukoilla hänen varten hänen talossaan ja näin ollen, viive johtui tästä asiasta ja myös siitä, että he epäröivät hänen kuolleen puolen päivän ajan kunnes Abu Bakr ilmaisi mielipiteensä. Tämä oli syy viiveeseen.’