KOETUKSET OVAT HYVYYDEN MERKKI

Lähde: Silsilat al-Ahaadiith as-Sahiiha.

143. Mus’ab bin Sa’dilta kerrottiin, että hänen isänsä Sa’d bin Abu Waqqaas, radija Allaahu ’anhu, sanoi: ”Sanoin: ’Oi Allaahin lähettiläs, keitä ihmisiä koetellaan kaikkein ankarimmin?’ Hän salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi (tarkoituksen tulkinta): ’Profeettoja, sitten seuraavaksi parhaita ja seuraavaksi parhaita. Henkilöä koetellaan hänen uskonnollisen sitoutumisensa mukaisesti. Jos hänen uskonnollinen sitoutumisensa on luja, häntä koetellaan ankarammin ja jos hänen uskonnollinen sitoutumisensa on heikko niin häntä koetellaan hänen sitoutumisensa mukaisesti. Koetukset jatkavat henkilön vaivaamista kunnes ne aiheuttavat sen, että hän kävelee maan päällä ilman syntejä.’”

[at-Tirmidii (2398), Ibn Maaja (4023) ja sheikh al-Albaanii luokitteli sen sahiihiksi as-Sahiiha -teoksessa (143), tarkoituksen tulkinta]

144. Abu Sa’iid al-Khudriin, radija Allaahu ‘anhu, nojalla, että hän sanoi: “Saavuin profeetan, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, seuraan kun hän kärsi kuumeesta, ja asetin käteni hänen päälleen ja tunsin kuumuuden kädessäni peiton päältä. Sanoin: ’Allaahin lähettiläs, kuinka kovaa se onkaan sinulle!’ Hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi: ’Me (profeetat) olemme tällaisia. Meille koetus on moninkertainen ja samoin myös sen palkkio.’ Sanoin: ’Oi Allaahin lähettiläs, keitä ihmisiä koetellaan kaikkein ankarimmin?’ Hän salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi: ’Profeettoja.’ Sanoin: ’Oi Allaahin lähettiläs, sitten ketä?’ Hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi: ’Sitten hurskaita, joista joitain koeteltiin köyhyydellä niin paljon, että he eivät pystyneet löytämään mitään muuta päällepantavaa kuin al ’abaajan (vaatekappale/iso kangaspala jota pidetään muiden vaatteiden päällä). Yksi heistä ilostuu koetuksesta kuten yksi teistä ilostuu helpotuksesta.’”

[Ibn Maaja (4024) ja Adab al-Mufrad (510) ja Sheikh al-Albaanii luokitteli sen sahiih’ksi (aidoksi) ja hän sanoi: ”Se on aito al-Bukhaariin ja Muslimin ehtojen mukaisesti” as-Sahiiha -teoksessa (144), tarkoituksen tulkinta]

145. Abu ‘Ubaida bin Hudhaifa kertoi tätinsä Faatiman (bint al-Jamaanin) radija Allaahu ‘anhaa, nojalla, että hän sanoi: ”Menimme profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, luokse käymään hänen sairautensa aikana (yhteen) hänen vaimojensa taloon. (Näimme) vesiastian roikkuvan hänen yllään, josta vesitipat valuivat hänen päälleen johtuen hänen, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, äärimmäisestä kuumeestaan. Sanoimme: ’Oi Allaahin lähettiläs! Jos rukoilet Allaahia, niin Hän, ta’aalaa, parantaa sinut.’ Hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi: ’Ne ihmiset joita koetellaan ankarimmin ovat profeetat, sitten ne jotka seuraavat heitä, sitten ne jotka seuraavat heitä, sitten ne jotka seuraavat heitä.’”

[Imaam Ahmadin Musnad (26538) ja Sheikh al-Albaanii luokitteli sen hasaniksi (hyväksi) As-Sahiiha -teoksessa (145), tarkoituksen tulkinta]

Sheikh al-Albaanii -rahimahu Allaah- sanoi: “Näissä ahaadiitheissa on selvä todiste siitä, että kun uskovaisen iimaan on vahva niin hänen koetuksensa ja kokeensa lisääntyvät ja sen vastakohta on myös totta (eli hän jonka iimaan on heikko saa vähemmän koetuksia). Tässä on vastaus niille heikkomielisille, jotka ajattelevat, että kun uskovaista koetellaan asioilla kuten vankeudella, tai karkoituksella tai töistä irtisanomisella jne. niin Allaah, ta’aalaa, ei ole häneen mieltynyt. Tämä on paha ajatus (Allaahista). Tässä on Allaahin lähettiläs, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ja hän on ihmiskunnan paras, ja häntä koeteltiin eniten profeettojen ja ihmisten parista. Koetukset ovat usein todisteita hyvyydestä eivätkä ne ole varoituksia pahuudesta kuten on itsestään selvää seuraavassa hadiithissa:”

146. Anas, radija Allaahu ‘anhu, kertoi profeetan, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, sanoneen: “Mahtava palkkio liittyy suureen koettelemukseen. Varmasti kun Allaah rakastaa joitain ihmisiä niin Hän koettelee heitä koettelemuksella. Näin ollen se joka on tyytyväinen, hänelle on (Hänen ta’aalaa) mielihyvänsä ja hänelle, joka on vihainen, hänelle on tyytymättömyys.”

[At-Tirmidii (2397) ja Ibn Maaja (4031) ja Sheikh al-Albaanii luokitteli sen hasaniksi (hyväksi) as-Sahiiha -teoksessa (146), tarkoituksen tulkinta]

[Kommentti: tässä on samankaltainen hadiith jota Sheikh ei maininnut as-Sahiihassa: Anas, radija Allaahu ‘anhu, kertoi Allaahin lähettilään, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, sanoneen: “Kun Allaah, ta’aala, päättää tehdä hyvää palvelijalleen, Hän kiirehtii hänen rangaistustaan tässä maailmassa. Ja kun Hän, ta’aalaa, päättää tehdä pahaa palvelijalleen, Hän pidättää hänen syntiensä (rankaisua) kunnes Hän ottaa korvauksen häneltä ylösnousemuksen päivänä.” [at-Tirmidii (2396) ja Sheikh Al-Albaanii luokitteli sen hasan sahiihiksi, tarkoituksen tulkinta]]

Shaikh al-Albaanii -rahimahu Allaah- sanoi: “Ja tässä hadiithissa on lisätodiste siitä mikä edelsi, että koettelemus on hyvyyden merkki ja, että tämä henkilö on rakastettu Allaahille, ta’aalaa, vain jos hän kestää Allaahin koettelemukset kärsivällisesti ja on tyytyväinen Allaahin, ta’aalaa, päätökseen. Ja tämän hadiithin vahvistaa seuraava hadiith: ”

147. Suhaib ibn Sinaan, radija Allaahu ‘anhu, kertoi: “Profeetta, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, istuessaan seuralaistensa kanssa nauroi ja sanoi: “Ettekö halua tietää mikä sai minut nauramaan?” He sanoivat: ”Oi Allaahin lähettiläs! Mikä sai sinut nauramaan?” Hän salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi: ”Uskovaisen tapaus hämmästytti minua!” [Toisessa kertomuksessa sanotaan: ”Kuinka ihmeellinen onkaan uskovaisen tapaus.”] Hänelle kaikessa on hyvää. Kun uskovainen saa jotain hyvää, hän on Allaahille kiitollinen, ja se on hänelle hyväksi (ja hänet palkitaan tästä). Ja kun hänelle sattuu jokin vastoinkäyminen, hän kestää sen kärsivällisesti, ja se on (myöskin) hänelle hyväksi (ja hänet palkitaan myös siitä). Mutta se ei ole kenenkään muun kuin uskovaisen tapauksessa.”

[Tarkoituksen tulkinta. Imaam Ahmadin (23411) ja ad-Daarimiin (2/318) Musnad ja sheikh al-Albaanii luokitteli sen sahiihiksi (aidoksi) al-Sahiiha –teoksessa (147) ja hän sanoi: ”Se on sahiih Imaam Muslimin ehdon mukaisesti.” Samanlainen hadiith mainitaan myös Sahiih Muslimissa (5322) Suhaibin, radija Allaahu ’anhu, nojalla mainitsematta profeetan nauramisen tapausta.]

148. Anasin, radija Allaahu ‘anhu, nojalla, että profeetta, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam sanoi: “Huomattava on uskovaisen (tapaus). Allaah ei ole päättänyt häntä varten mitään paitsi, että se on hänelle hyväksi.”

[Tarkoituksen tulkinta. Imaam Ahmadin (19814) Musnad ja Sheikh al-Albaanii luokitteli sen sahiihiksi (aidoksi) as-Sahiiha -teoksessa (148)].