KORAANIN LUKEMINEN RAMADAANIN AIKANA

Lähde: Ahaadiith As-Sijaam: Ahkaam wa Aadaab (s.63-65).

Abu Umaama (radija Allaahu ’anhu) kertoi profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoneen: “Resitoi koraania koska totisesti se tulee puhumaan sen ashaabin puolesta (sen lukijat, ulkoa oppijat ja sen toimeenpanijat) tuomiopäivänä. “ [1]

Tämä hadiith osoittaa koraanin resitoinnin edut, sen palkkion suuruden ja sen, että se tulee puhumaan omistajiensa puolesta tuomiopäivänä jotta he pääsisivät paratiisiin.

An-Nawaas Ibn Sama’aan (radija Allaah ’anhu) kertoi: “Kuulin Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanovan: ‘Koraani tuodaan tuomiopäivänä kuten ne ihmiset, jotka seurasivat sitä. Suurat al-Baqara ja Aali ‘Imraan tulevat sitten lähestymään heitä.’ Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vertasi niitä kolmeen esimerkkiin, joita en ole unohtanut sen jälkeen. Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ‘Aivan kuin ne olisivat kaksi pilveä tai kaksi pimeää mustaa taivaankantta joiden kummankin välissä on valoa tai kuten kaksi lintuparvea, jotka ojentavat siipensä ilmassa, jotka puhuvat sen puolesta, joka resitoi niitä.”’ [2]

’Abd Allaah Ibn ’Amr (radija Allaahu ’anhu) kertoi Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoneen: “Paasto ja koraani tulevat puhumaan palvelijan puolesta tuomiopäivänä. Paasto tulee sanomaan: ‘Herrani, rajoitin häntä ruoasta ja juomasta, joten anna minun puhua hänen puolestaan.’ Ja koraani tulee sanomaan: ‘Estin häntä nukkumasta yöllä, joten anna minun puhua hänen puolestaan.’ Joten heille tullaan antamaan puolestapuhumisen lupa.” [3]

Näin ollen paastoavan henkilön on elintärkeää lausua koraania paljon näinä siunattuina päivinä ja arvokkaina öinä. Koska tosiasiassa lausumisen määrässä on erityinen etu näinä päivinä, jota ei löydy minään muuna kuukautena. Hänen tulisi hyötyä ajan jaloudesta tämän kuukauden aikana, jona Allaah ilmoitti koraanin.

Koraanin resitoinnista ramadaanin öinä löytyy erityinen ansio. Koska totisesti yö tuo lopun kiireisille päivän asioille, into nousee ja sydän ja kieli lisäävät mietiskelyä. Ja Allaah on Yksi, jonka apua tavoittelemme.

Kerrotaan, että Djibriilillä oli tapana tavata profeettaa (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) joka ramadaanin yönä ja he opiskelivat koraania yhdessä. [4] Niin ollen jos dhikrin tekeminen (Allaahin muisteleminen) olisi parempaa kuin koraani tai samanarvoista (näinä öinä) silloin he olisivat tehneet sitä koko ajan tai tiettyinä aikoina samalla kun he tapasivat tämän tapahtuman johdosta. Joten tämä hadiith valaisee koraanin opiskelun etusijaa ramadaanin aikana ja tämän tapahtuman johdosta kokoontumista sekä sitä, että käännytään sellaisen henkilön puoleen, joka tunnetaan sen osaamisesta.

Tämän umman edeltäjät resitoivat koraania jatkuvasti ramadaanin aikana. Ja kun he paastosivat he istuivat masaajideissa ja sanoivat: ”Suojelemme paastoamme emmekä panettele ketään.”

He resitoivat koraania rukouksessaan ja sen ulkopuolella. ’Uthmaan (radija Allaahu ’anhu) suoritti loppuun koko koraanin resitaation kerran päivässä. Ja jotkut salafeista suorittivat sen loppuun qijaaminsa aikana ramadaanina joka kolmas yö. Jotkut heistä tekivät sen joka seitsemäs päivä ja jotkut joka kymmenes päivä.

As-Shaafi’ii suoritti koraanin loppuun 60 kertaa ramadaanin aikana resitoidessaan sitä rukouksen ulkopuolella. Al-Aswad resitoi koko koraanin ramadaanin joka toisena yönä. Qataada suoritti koraanin aina loppuun joka seitsemäntenä päivänä. Hän teki sen ramadaanina joka 3. päivä ja kymmenen viimeisen päivän aikana hän teki sen joka yö. Heidän kertomuksensa koskien tätä ovat tunnettuja.

Al-Haafidh Ibn Rajab (rahimahu Allaah) sanoi: ”Koraanin resitoinnin kielto vähemmässä kuin kolmessa päivässä (kuten eräässä hadiithissa sanotaan) on ainoastaan mainittu koskien sen tekemistä normaalisti. Mitä tulee erityisiin hyveellisiin aikoihin, kuten ramadaanin kuukausi ja erityisesti ne yöt, jolloin tavoitellaan al-Qadrin yötä; tai niihin paikkoihin, jotka ovat hyveellisiä, kuten Mekka on sille henkilölle, joka saapuu sinne ilman siellä asumista, niin silloin suositellaan koraanin resitoimista paljon näinä aikoina ja näissä paikoissa ja niiden ansioiden tavoittelemista, jotka liittyvät näihin aikoihin ja paikkoihin. Tämä on Ahmadin, Abu Ishaaqin ja muiden oppineiden mielipide. Ja muiden teot osoittavat sen kuten aikaisemmin mainittiin.”[5]

Henkilön, joka resitoi koraania tulee noudattaa resitaatioon sopivaa etikettiä. Jotkut niistä ovat: Hän tekee aikomuksensa vilpittömästi Allaahille, että hän resitoi sitä puhtauden tilassa, että hän käyttää siwaakia ja, että hän resitoi sitä samalla kun hän miettii sen merkitystä ja on täysin tajuissaan.

Allaah sanoo: (koraanin merkityksen tulkinta)

”Kirja, jonka olemme teille ilmoittanut jotta sen jakeita mietittäisiin, jotta ymmärryksen ihmiset voisivat muistaa.”

Resitaation etiketteihin kuuluu myös se, että henkilö ei lopeta resitaatiotaan puhuakseen jollekin toiselle henkilölle. Tosiasiassa kun monet ihmiset istuvat koraania resitoidakseen ja heidän vieressään istuu muita ihmisiä, suurin osa ajasta he lopettavat resitaationsa ja puhuvat naapureilleen. Tämä ei ole sopivaa koska se on resitaation jättämistä ilman kunnon syytä.

Ja sen, joka resitoi tulee noudattaa koraania, tehdä sen halaalista sallittua ja kieltää sen haraam, jotta koraanista voi tulla hänen todisteensa tuomiopäivänä ja se voi puhua hänen puolestaan, jotta hän pääsisi autuuden puutarhoihin.

Alaviitteet:

[1] Sahiih Muslim
[2] Muslimin raportoima (804)
[3] Sahiih Muslim (804)
[4] Al-Bukhaarii (1/30) ja Muslim (2308)
[5] Lataa’if al-Ma’aarif: s. 102-103.