KOSKIEN ALLAAHIN KAUNIITA NIMIÄ JA OMINAISUUKSIA

Lähde: Exemplary Foundations Concerning the Beautiful Names and Attributes of Allaah s. 15-18.

Ensimmäinen osa: Allaahin Nimiä koskevat periaatteet

Ensimmäinen periaate koskien Allaahin Nimiä

Kaikki Allaahin Nimet ovat kauniita:

Kaikki Allaahin Nimet ovat kauniita, tarkoittaen, että ne saavuttavat kauneuden korkeimmat rajat. Allaah, Ylhäinen, sanoi:

”Ja Allaahille kuuluvat Kauneimmat Nimet” [Suurat A’raaf 7:180, tarkoituksen tulkinta]

Se johtuu siitä, että ne käsittävät täydellisiä ominaisuuksia joissa ei ole mitään puutteita millään tavalla. Kukaan ei pystyisi olettamaan niissä olevan puutetta, tai väittämään yhden olemassaoloa suoraan.

Yksi esimerkki tästä on, että Al-Hajj (Ikuisesti Elävä) on yksi Allaahin, Ylhäisen, Nimi ja se käsittää täydellisen elämän ominaisuudet, jota ei edellä poissaolo, eikä seuraa kuolema. Tällainen elämä edellyttää muita täydellisiä ominaisuuksia kuten Tiedon, Kyvyn, Kuulon, Näön ja muita.

Toinen esimerkki on, että Al-’Aliim (Kaikki-Tietävä) on yksi Allaahin Nimistä, ja se käsittää täydellisen tiedon, jota ei edellä tietämättömyys, eikä seuraa muistamattomuus. Allaah, Ylhäinen, sanoi,

”Tieto siitä on Herrallani, eräässä kirjassa. Herrani ei ole tietämätön, eikä Hän unohda.” [Suurat Taa-Haa 20:52, tarkoituksen tulkinta]

Tieto, jossa tähän viitataan on kattava, ja se käsittää kaiken yleisesti ja erityisesti, koskien Hänen tekojaan tai Hänen luomakuntansa tekoja. Allaah, Ylhäinen, sanoi,

“Ja Hänellä on raibin (kaiken kätketyn) avaimet, kukaan ei tiedä niitä paitsi Hän. Ja Hän tietää mitä tahansa on maan päällä ja meressä. Yksikään lehti ei putoa, mutta Hän tietää sen. Yhtäkään jyvää ei ole maan pimeydessä tai mitään tuoretta tai kuivaa, mutta se on kirjoitettu selvään rekisteriin.” [Al-An’aam 6:59, tarkoituksen tulkinta]

”Eikä ole yhtäkään kävelevää luontokappaletta maan päällä, paitsi, että sen eväät tulevat Allaahilta. Ja Hän tietää sen asuinpaikan ja sen tallennuspaikan (kohtu, hauta, jne.). Kaikki on selvässä kirjassa. [Suurat Huud 11:6, tarkoituksen tulkinta]

“Hän tietää mitä on taivaissa ja maan päällä, ja Hän tietää mitä te kätkette ja mitä te teette avoimesti. Ja Hän tietää mitä on rintojen sisällä.” [Suurat at-Taraabun 64:4, tarkoituksen tulkinta]

Kolmas esimerkki on, että ar-Rahmaan (Armeliain) on Allaahin, Ylhäisen, Nimi. Se käsittää täydellisen Armon, josta Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi,

“Totisesti Allaah on Armeliaampi palvelijoilleen kuin tämä nainen on pojalleen.” {Al-Bukhaariin (nro 5999) ja Muslimin (nro 6912) kertoma, tarkoituksen tulkinta}

Tämä on eräästä hadiithista Umar ibn al-Khattaabilta (radija Allaahu ‘anhu), joka sanoi, “Ryhmä sotavankeja tuli Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) eteen, ja eräs nainen etsi lastaan. Kun hän löysi lapsensa sieltä, hän otti sen lähelleen ja imetti sen. Joten Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi, ’Voisitteko nähdä tämän naisen heittävän poikansa tuleen?’ Me sanoimme, ’Ei, kautta Allaahin, kunhan vain hän pystyy estämään sen.’ Näin ollen Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi, ’Totisesti Allaah on Armeliaampi palvelijoilleen kuin tämä nainen on pojalleen.’” (tarkoituksen tulkinta)

Nimi ar-Rahmaan myös käsittää laajan Armon ominaisuudet, josta Allaah sanoi,

“Ja Minun Armoni on ympäröinyt kaiken.” {Suurat A’raaf, 7:156, tarkoituksen tulkinta}

Ja Hän on sanonut enkelien rukouspyynnöistä uskovaisille,

”Oi Herramme! Olet ympäröinyt kaiken Armollasi ja Tiedollasi!” {Suurat Raafir, 40:7, tarkoituksen tulkinta}

Allaahin, Ylhäisen, Nimien kauneus voidaan ilmaista jokaisen Nimen kautta yksin. Tämän lisäksi, sen voi ilmaista yhdistämällä Nimiä. Yhdistämällä yhden Nimen toiseen saavutetaan täydellisyys täydellisyyden päälle. Yksi esimerkki tästä on al-’Aziiz (Kaikkivaltias) ja al-Hakiim (Kaikki-Viisas), koska Allaah, Ylhäisin, yhdistää näitä Nimiä monessa paikassa koraania. Kun niitä käytetään erillään, jokainen kahdesta Nimestä sisältää erityisen täydellisyyden lajin. Al-’Aziiz sisältää ’izzan (mahti), ja hukmin (tuomion) ja al-Hakiimista ymmärretään hikma (viisaus). Kun ne yhdistetään niin saadaan toinen täydellisyyden muoto, että Allaahin, Ylhäisen, Mahti kytketään Hänen Viisauteensa. Näin ollen Hänen Mahtinsa ei sisällä sortoa, tyranniaa ja pahoja tekoja, kuten tapahtuu mahtavien suhteen luomakunnan parista. Heidän parissaan olevat mahtavat voivat käyttää mahtiaan syntiin. Joten he sortavat, tyrannisoivat, ja käyttäytyvät pahoilla tavoilla.

Samalla tavoin, Allaahin, Ylhäisen, Tuomio ja Viisaus on yhdistetty täydelliseen Mahtiin ja Kunniaan, päinvastoin kuin luomakunnan tuomio ja viisaus, koska usein ne altistuvat häpeälle ja nöyryytykselle.