MITÄ “AL HAMDU LI ALLAAH” TARKOITTAA

Lähde: Tafsiir Ibn Kathiir
Suurat al-Faatiha (Kaikki ylistys ja kiitokset olkoon Allaahin)

Al-Hamdin tarkoitus

Abu Ja’far bin Jariir sanoi “Al-Hamdu li Allaahin tarkoitus (kaikki ylistys ja kiitokset olkoon Allaahin) on: kaikki kiitokset kuuluvat puhtaasti Allaahille, yksin, eikä millekään niistä kohteista joita palvotaan Hänen sijaan, eikä yhdellekään Hänen luomakunnastaan.

Nämä kiitokset johtuvat Allaahin lukemattomista suosionosoituksista ja lahjoista, joiden määrän vain Hän tietää. Allaahin lahjat sisältävät niiden välineiden luomisen, jotka auttavat luomakuntaa palvomaan Häntä, fyysiset kehot joilla he pystyvät noudattamaan Hänen määräyksiään, elannon, jonka Hän antaa heille tässä elämässä, ja mukavan elämän jonka Hän on heille suonut, ilman, että mikään tai kukaan pakotti Häntä niin tekemään. Allaah myös varoitti luomakuntaansa ja hälytti heitä tavoista ja keinoista joiden avulla he voivat ansaita ikuisen asumuksen ikuisen onnen asuinpaikassa. Kaikki kiitokset ja ylistys kuuluvat Allaahille näistä suosionosoituksista alusta loppuun.”

Myöhemmin Ibn Jariir kommentoi aajaa (al-Hamdu li Allaah), että se tarkoittaa, ”Ylistystä jolla Allaah ylisti Itseään, osoittaen palvelijoilleen, että myös heidän tulisi ylistää Häntä, aivan kuin Allaah olisi sanonut, ’Sano: Kaikki kiitokset ja ylistys kuuluu Allaahille.’ Seuraavan lausunnon (Kaikki ylistys ja kiitokset olkoon Allaahin) sanottiin edellyttävän Allaahin ylistämistä mainitsemalla Hänen kauniimmat Nimensä ja kunnioitettavat Ominaisuutensa. Kun joku julistaa ’Kaikki kiitokset kuuluvat Allaahille’, hän kiittää Häntä Hänen suosionosoituksistaan ja lahjoistaan.”

Ylistyksen ja kiitosten välinen ero:

Hamd on yleisempi, siten, että se on jonkun ominaisuuksien tai tekojen ylistyslausuma. Kiitokset annetaan siitä mitä mitä joku on tehnyt, ei pelkästään ominaisuuksien vuoksi.

Salafien (rahimahum Allaah) lausuntoja koskien al-hamdia:

Hafs mainitsi ’Umarin sanoneen ’Alille, ”Tiedämme Laa ilaaha illa Allaahin, subhaana Allaahin ja Allaahu Akbarin. Entäpä al-hamdu li Allaah” ’Ali sanoi, ”Lausuma josta Allaah piti Itselleen, oli tyytyväinen Itseään varten ja Hän pitää siitä, että sitä toistetaan.” Myös Ibn ’Abbaas sanoi, ”Al-hamdu li Allaah on arvostuksen lausuma. Kun palvelija sanoo al-hamdu li Allaah, Allaah sanoo, ’Palvelijani on ylistänyt Minua.” Ibn Abi Haatim tallensi tämän hadiithin.

Al-Hamdin edut:

Imaam Ahmad bin Hanbal (rahimahu Allaah) tallensi al-Aswad bin Sari’n sanoneen, “Sanoin, ‘Oi Allaahin lähettiläs! Pitäisikö minun lausua sinulle Herrani, Ylevän, ylistyssanat jotka olen kerännyt?’ Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi, (Totisesti Herrasi pitää al-hamdista)”.

An-Nasaa’i myös tallensi tämän hadiithin. Myös Abu ’Iisaa at-Tirmidii, An-Nasaa’i ja Ibn Maaja tallensivat, että Muusaa bin Ibraahiim bin Kathiir kertoi, että Talha bin Khirash sanoi, että Jaabir bin ’Abd Allaah sanoi Allaahin lähettilään sanoneen,

(Paras dhikr (Allaahin muisteleminen) on Laa ilaaha illa Allaah ja paras pyyntö on al-hamdu li Allaah)

At-Tirmidii sanoi, että tämä hadiith on hasan rariib. Myös Ibn Maaja tallensi Anas bin Maalikin sanoneen, että Allaahin lähettiläs sanoi,

(Yksikään palvelija ei ole Allaahin siunaama ja sanoo, ’Al-hamdu li Allaah’, paitsi, että se mitä hänelle annettiin on parempi kuin se mitä hän on itse hankkinut.) Lisäksi, Sunanissaan, Ibn Maaja tallensi Ibn ’Umarin sanoneen, että Allaahin lähettiläs sanoi,

(Eräs Allaahin palvelija sanoi kerran, ’Oi Allaah! Sinun on hamd joka sopii Kasvojesi ylväyteen ja ylivertaisen valtasi suuruuteen.’ Kaksi enkeliä olivat hämmentyneitä siitä miten kirjoittaa nämä sanat. Ne nousivat Allaahin luokse ja sanoivat, ’Oi Herramme! Eräs palvelija sanoi juuri erään lauseen emmekä tiedä miten tallentaa sitä hänelle.’ Allaah sanoi, vaikka Hänellä on enemmän tietoa siitä mitä Hänen palvelijansa oli sanonut, ’Mitä palvelijani sanoi’ He sanoivat, ’Hän sanoi, ’Oi Allaah! Sinun on hamd joka sopii kasvojesi ylväyteen ja ylivertaisen valtasi suuruuteen.’ Allaah sanoi heille, ’Kirjoittakaa se kuten palvelijani sanoi sen, kunnes hän tapaa Minut ja palkitsen hänet siitä).

Al ennen hamdia käsittää kaiken tyyppiset kiitokset ja arvostuksen Allaahille subhaanahu wa ta’aalaa:

Alif ja laam -kirjaimet ennen hamd-sanaa toimivat siten, että ne käsittävät kaiken tyyppiset kiitokset ja arvostuksen Allaahille, Ylevälle. Yhdessä hadiithissa sanotaan,

(Oi Allaah! Kaikki al-hamdista kuuluu Sinulle, Omistat kaiken omistajuuden, kaiken tyyppiset hyvät asiat ovat Sinun kädessäsi ja kaikki asiat kuuluvat Sinulle).