MITEN TAFSIIR TEHDÄÄN

Lähde: ”An Introduction To The Principles Of Tafsiir”.

Jos kysyt mikä on paras tapa tehdä tafsiiria, niin vastaus on, että paras tapa selittää koraania on koraanilla. Se johtuu siitä, että se mihin koraani viittaa yhdessä paikassa on selitetty toisessa, ja se mitä se sanoo lyhyesti yhdessä tapauksessa on selitetty tarkemmin toisessa. Mutta jos tämä ei auta sinua sinun tulisi kääntyä sunnan puoleen, koska sunna selittää ja valaisee koraania.

Imaam Abu ’Abd Allaah Muhammad Ibn Idriis al-Shar’i on sanonut:

”Kaikki mitä profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) on sanonut, on peräisin koraanista.”

Allah on sanonut:

”Varmasti Me olemme ylhäältä lähettänyt sinulle (Muhammad, salla Allahu ’aleihi wa sallam) kirjan (tämän koraanin) totuudessa, jotta ihmisten kesken tuomitsisit sen mukaan, miten Allaah on sinulle osoittanut (eli on opettanut jumalallisen ilmestyksen kautta). Älä ole kavalain puolustaja.” [Koraani 4:105, tarkoituksen tulkinta]

”Ja Me olemme myös lähettänyt sinulle (Muhammad, salla Allahu ’aleihi wa sallam) alas dhikrin (muistutuksen ja neuvon), jotta selittäisit ihmisille selvästi, mitä heille on lähetetty alas, ja että he ajattelisivat.” [Koraani 16:44]

”Ja olemme lähettänyt sinulle tämän kirjan (koraanin) ainoastaan siksi, että selittäisit heille selvästi ne asiat joista he kiistelevät, sekä johdatukseksi ja armonosoitukseksi niille, jotka uskovat.” [Koraani 16:64, tarkoituksen tulkinta]

Tämän vuoksi profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:

”Tiedä, että minulle on annettu koraani ja jotain sen kaltaista.” [Ahmad, Musnad, Vol. IV 131; Abu Daawuud] nimellisesti sunna.

Itseasiassa hän sai sunnan myös wahiin kautta kuten koraanin, paitsi, että sitä ei resitoitu hänelle kuten koraania. Imaam as-Shafi’i ja muut oppineet ovat esittäneet useita perusteluja kannattaakseen tätä näkökulmaa; mutta tämä ei ole oikea paikka heidän siteeraamiseensa.

Ymmärtääksesi koraania sinun tulisi ensin katsoa itse koraaniin. Jos se ei riitä, sitten käänny sunnan puoleen.

Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) lähetti Mu’aadin (radija Allaahu ‘anhu) Jemeniin ja kysyi häneltä: ”Miten tulet ratkaisemaan ne tapaukset, jotka tulet kohtaamaan?” Hän vastasi: “Tulen ratkaisemaan ne Allaahin kirjan mukaisesti”. Mutta mitä jos et löydä sieltä mitään (todistetta), mitä sitten teet?”, Hän sanoi: “Tulen viittaamaan profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sunnaan”. Mutta mitä jos et löydä sitä (todistetta) edes sieltä, niin mitä teet?”, kysyi profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) häneltä uudestaan. Hän vastasi: “Sitten tulen käyttämään omaa arvostelukykyäni.” Tämän kuultuaan profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) taputti Mu’aadia (radija Allaahu ‘anhu) olkapäälle ja sanoi: “Kunnia Allaahille, joka on johdattanut lähettiläänsä lähettilään siihen, mikä miellyttää Hänen lähettilästään.”

Tästä hadiithista on raportoitu hyvän isnadin hadiithien Musnad ja Sunan kokoelmissa. [Ahmad, Musnad V:230, 236, 242; ad-Daarimii, Sunan, Muqaddima, 30; al-Tirmidii, Sunan, Ahkam, 3; Abu Daawuud, Sunan, Adhijja, 11.]

Kun et löydä apua koraanista tai sunnasta, käänny seuralaisten sanojen puoleen koska he tuntevat koraanin paremmin, he todistivat sen ilmoituksen ja olivat läsnä niissä tilanteissa, joissa se ilmoitettiin, ja he tuntevat ja ymmärtävät sen kokonaan. Tämä pätee erityisesti oppineisiin ja johtajiin kuten neljä oikeamielistä kaliifia sekä ’Abd Allaah ibn Mas’uudiin. Imaam Abu Ja’far Muhammad ibn Jariir at-Tabarii kertoo Abu Kuraibin kertoneen meille, sanoen, Jaabir ibn Nuuh kertoi meille, että al-Amash kertoi meille Abu Duhalta, Masruqilta, että Abd Allaah ibn Mas’uud sanoi:

“Hänen kauttaan, jonka lisäksi ei ole ketään, jolla on oikeus tulla palvotuksi, koraanissa ei ole yhtään jaetta, josta en tietäisi kenen tapauksessa ja missä paikassa se ilmoitettiin. Jos tietäisin, että kukaan tuntee koraanin paremmin kuin minä, ja voisin tavoittaa hänet, olisin varmasti mennyt tapaamaan häntä.”
[Ibn al-Athiir, Jaami’ al-Usuul fii Ahaadiith ar-Rasuul, 1392/1972, Vol. IX s. 48.]

Al-Amash on myös kertonut Abu Wa’liin kautta Ibn Mas’uudin sanoneen:

”Kun joku meistä oli oppinut 10 koraanin jaetta, hän ei edennyt kauemmaksi ennen kuin hän tiesi mitä ne tarkoittivat ja mitä tekoa ne vaativat.”

Toinen suuri oppinut on ’Abd Allaah ibn Abbaas (radija Allaahu ‘anhumaa), profeetan (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) veljenpoika ja koraanin selostaja. Hän saavutti tämän suuruuden profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) rukouksen nojalla:

”Oi Allah! Anna hänelle islaamin tuntemusta ja opeta hänelle koraanin tarkoituksia.” [Ahmad, Musnad, Vol. 1: 266, 314, 328, 335].

Muhammad ibn Bashshar kertoi meille, että Wakii’ ilmoitti meille, että Sufjaan kertoi meille al-A’mashilta: Muslimilta (ibn Sahiih Abi Duah) Masruqilta, että ’Abd Allaah ibn Mas’uud (radija Allaahu ‘anhumaa) sanoi: “Miten hyvä koraanin tulkitsija Ibn Abbaas onkaan!”

Ibn Jariir on myös kertonut tämän hadiithin Jahja ibn Daawuudin kautta, Ishaaq al-Azraqilta, Sufjaanilta, al-Amashilta, Muslim ibn Sabiih Abi Duhalta, al-Masruqilta hieman eri sanoilla: “Miten hyvä koraanin tulkitsija Ibn ’Abbaas onkaan!” Hän on myös kertonut samat sanat Bundarilta, Jafar ibn ’Aum al-Amashilta. Nämä sanat ovat siksi Ibn Mas’uudin (radija Allaahu ‘anhumaa) todelliset sanat, jotka hän sanoi Ibn ’Abbaasista (radija Allaahu ‘anhumaa). Ibn Mas’uud (radija Allaahu ‘anhumaa) kuoli luultavimmin 33 AH (hidjran jälkeen). Ibn ’Abbaas (radija Allahu ‘anhumaa) eli 36 vuotta hänen jälkeensä ja lisäsi paljon islaamilaisen tiedon aarrearkkuun.

Al-A’mash lainaa Abu Wacililta, että ’Ali (radija Allaahu ‘anhu) määräsi Ibn ’Abbaasin (radija Allahu ‘anhumaa) hadjin johtajaksi, hän antoi saarnan ja luki suurat al-Baqarasta tai suurat al-Nuurista toisen kertomuksen mukaan, ja selitti sen sillä tavalla, että jos roomalaiset, turkkilaiset tai dalamiitit  olisivat kuulleet sen, he olisivat omaksuneet islaamin. Tämä on syy siihen, miksi suurin osa siitä, minkä Ismail ibn ’Abd al-Rahmaan Suddi on kirjoittanut tafsiirissa koostuu näiden kahden oppineen selityksistä: Ibn Mas’uud ja Ibn ’Abbaas (radija Allahu ‘anhum).