PÄÄTÖS KOSKIEN AL-MISBAHAA (DHIKR HELMIÄ)

Lähde: As-Silsila Ad-Dha’iifa, 1. osa, nro 110 ja nro 117.

Al-Imaam Al-Albaanii (rahimahu Allaah) puhuu dhikr-helmistä

As-Sheikh Muhammad Naasir Eddiin Al-Albaanii sanoi As-Silsila Ad-Dha’iifa –teoksessa (1/110) tarkistaessaan hadiithia: “Mikä hieno muistutus onkaan subha (dhikr -helmet).” (Keksitty hadiith):

Todellakin tämä hadiith tarkoituksessaan on mielestäni valheellinen johtuen seuraavista syistä:

Ensimmäinen: että subha (dhikr-helmet) on uudistus, jota ei ollut olemassa profeetan (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) aikana. Se ilmestyi vasta hänen jälkeensä joten miten voidaan olettaa, että hän kehotti seuralaisiaan tekemään jotain asiaa, josta he eivät edes tienneet (he eivät tunteneet dhikr -helmiä)?

Ja todiste koskien mainitsemaani asiaa on se, mitä Ibn Wadhdhaah kertoi “Al-Bida’ wa an-Nahi ‘anhaa” –teoksessa (Uudistukset ja niiden kielto), As-Salt bin Bahraamin nojalla, että hän sanoi,

“Ibn Mas’uud kulki erään naisen ohi, jolla oli tasbiih (helminauha) mukanaan, jota hän käytti Allaahin ylistämiseen, joten hän katkaisi sen ja heitti sen pois. Sitten hän kulki erään miehen ohi joka ylisti Allaahia käyttäen pikkukiviä joten hän potkaisi niitä jalallaan ja sanoi,

’Tosiaankin olette kaikki menneet (seuralaisten) edelle, olette ryhtyneet uudistuksiin epäoikeudenmukaisesti, ja tosiaan olette voittaneet Muhammadin (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuralaiset tiedossa!”’

Ja tämän kertomuksen kertojaketju on aito (sahiih) As-Saltiin asti ja hän on luotettava jälkeläisten seuraaja (atbaa’ at-taabi’iin, kolmas sukupolvi).

Toinen: Että se on ristiriidassa hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) johdatuksensa kanssa. ’Abd Allaah bin ’Amr sanoi, ”Näin Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) laskevan Allaahin ylistystä oikealla kädellään.”

Ja Al-Albaanii sanoi myös (1/117): Ja jos dhikr -helmissä ei olisi kuin yksi epäkohta, ja se on, että se on voittanut käsillä laskemisen sunnan tai melkein – tämä sen ohella, että he ovat yksimielisiä siitä, että sormet ovat paremmat – niin tämä olisi riittävä (epäkohta). Totisesti on harvinaista, että näen vanhan miehen laskevan Allaahin ylistystä sormillaan!

Varmasti ihmiset ovat ruvenneet erikoistumaan asioiden keksimiseen tämän uudistamisen lisäksi. Joten tulet näkemään joitain niistä jotka seuraavat yhtä suufii -poluista pitävän dhikr –helmiä kaulansa ympärillä! Ja jotkut heistä laskevat (Allaahin muistelemista) samalla kun he puhuvat sinulle tai kuuntelevat sinun puhettasi!

Ja viimeinen asia, jonka huomasin muutama päivä sitten oli kun näin erään miehen tavallisella pyörällä pyöräilevän teillä jotka olivat täynnä ihmisiä ja yhdessä hänen käsistään oli dhikr helmet! Joten he yrittävät osoittaa ihmisille, että he eivät unohda Allaahin muistelemista edes silmänräpäyksen ajaksi.

Ja usein tämä uudistus on syy menettää pakollisen teon suorittaminen, koska niin on tapahtunut minulle useita kertoja – ja samoin muille minun lisäkseni – että olen antanut salaam (rauhan) tervehdyksen yhdelle näistä ihmisistä ja hän vastaa tervehdykseen heiluttamalla sanomatta salaamia. Ja tämän uudistuksen vahinkoja ei voi laskea, joten kuinka kaunis onkaan runoilijan lausunto:

”Ja jokainen hyvä löytyy niiden seuraamisesta, jotka menivät ennen (salafa),

Ja jokainen paha löytyy niiden uudistamisesta jotka tulivat sen jälkeen (khalafa).”