PAHA SILMÄ

Lähde: Fataawaa as-Sheikh Ibn ‘Uthaymeen, 2/117, 118.

Kysymys:

Voiko paha silmä tuottaa henkilölle tuskaa? Miten sitä hoidetaan? Tarkoittaako henkilön varuillaan olo sen suhteen sitä, ettei henkilö luota Allaahiin?

Vastaus:

Mielipiteemme koskien pahaa silmää on, että se on todellinen ja sen todisteet löytyvät sekä islaamilaisista opetuksista että todellisen elämän kokemuksista. Allaah sanoo (merkityksen tulkinta):

“Ne, jotka ovat vaipuneet epäuskoon, olisivat katseillaan sinut lävistäneet” [al-Qalam 68:51] Ibn ‘Abbaas ja muut sanoivat kommentoidessaan tätä jaetta: tämä tarkoittaa, että he osoittavat pahan silmän sinuun katseillaan. Profeetta (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen kanssaan) sanoi:

“Paha silmä on todellinen ja jos joku asia ohittaisi taivaallisen päätöksen, niin se olisi paha silmä. Kun sinua pyydetään kylpemään (hoitoa varten) pahan silmän vaikutuksesta, sinun pitäisi kylpeä.” Muslimin kertoma. An-Nasaa’ii ja Ibn Maaja kertoivat, että ‘Aamir ibn Rabii’a meni Sahl ibn Haniifin ohi kun tämä oli kylpemässä… ja hän esitti tämän hadiithin.

Todellisuus vahvistaa tämän eikä sitä voi kieltää.

Siinä tapauksessa, että paha silmä on koetellut sinua, sinun tulisi käyttää sharii’an suosittelemia hoitoja, jotka ovat:

1 –Ruqjan lausuminen

Profeetta (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen kanssaan) sanoi,

“Ei ole ruqjaa paitsi pahan silmän tai kuumeen sattuessa.” [at-Tirmidii, 2057; Abu Daawuud, 3884.]

Djibriilillä oli tapana tehdä ruqjaa profeetalle (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen kanssaan) ja sanoa, “Bismi Allaahi arqiika min kulli shei’in ju’dhiika, min sharri kulli nafsin au ‘ainin haasid Allaahu jashfiik, bismi Allaahi arqiik (Allaahin nimeen suoritan ruqjan sinua varten kaikesta, mikä vahingoittaa sinua, jokaisen sielun pahalta tai kateelliselta silmältä parantakoon Allaah sinut, Allaahin nimeen suoritan ruqjan sinua varten).”

2 – Pyytää sitä henkilöä pesemään, joka on osoittanut pahaa silmää toista kohtaan,

koska profeetta (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen kanssaan) määräsi ‘Aamir ibn Rabii’an tekemään näin yllä olevassa hadiithissa. Sitten vettä pitäisi kaataa sen päälle, jota se on vaivannut.

Mitä tulee siihen, että otettaisiin henkilön jätteet kuten virtsa ja ulosteet niin tähän ei ole mitään perustaa. Sama soveltuu hänelle kuuluvien asioiden ottamiseen. Pikemminkin yllä mainitusta on kerrottu, eli hänen raajojensa pesua ja hänen vaatteensa sisällön pesua tai samalla tavoin hänen päähineensä ja vaatteidensa pesua. Ja Allaah tietää parhaiten.

Siinä ei ole mitään pahaa, että varaudutaan pahaa silmää vastaan ennen kuin se tapahtuu, ja tämä ei ole ristiriidassa tawakkulin (laittaa luottamuksensa Allaahiin) idean kanssa. Itse asiassa tämä on tawakkulia, koska tawakkul tarkoittaa, että laitetaan oma luottamus Allaahiin samalla kun toteutetaan sallittuja tai määrättyjä keinoja. Profeetalla (olkoon Allaahin rauha ja siunaukset hänen kanssaan) oli tapana hakea turvaa al-Hasanille ja al-Husainille ja sanoa: U’iidhukumaa bi kalimaat Allaah at-taammaat min kulli sheitaanin wa haamma wa min kulli ‘ainin laamma (Haen turvaa teille kummallekin Allaahin täydellisistä sanoista, jokaisesta paholaisesta ja jokaisesta myrkyllisestä matelijasta, ja jokaisesta pahasta silmästä).’” [At-Tirmidii, 2060; Abu Daawuud, 4737.]

Ja hänellä oli tapana sanoa,

“Niin ollen Ibraahiimilla oli tapana hakea suojaa Allaahilta Ishaaqille ja Ismaa’iilille, olkoon rauha heidän kummankin yllä.” [al-Bukhaariin kertoma, 3371]