PAHAN ALKUPERÄT: LUKU –SYDÄNTEN KIINTYMINEN TÄMÄN MAAILMAN ELÄMÄÄN

Lähde: Varoitus Aatamin pojalle pahan alkuperistä s. 54-59.

Se mitä pelkään eniten muslimille on sydämen kiinnittyminen tämän maailman elämään. Tämän suhteen profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:

Abu ad-Dardaan (radija Allaahu ’anhu) nojalla:

”Pelkäätkö köyhyyttä? Yhden kautta, jonka käsissä on sieluni, totisesti tämän elämän maailma pommittaa yhtä teistä kunnes se saa sydämen harhautumaan. Olen jättänyt teidät selvyyteen, jonka yö on kuin sen päivä.” (Ibn Maaja, tarkoituksen tulkinta)

Mitä enemmän muslimin rakkaus tähän maailmaan lisääntyy, sitä enemmän hän uppoutuu sen palvontaan.

“Kuinka kurja onkaan diinaarin, dirhamin ja qamiisin (vaatetuksen) palvelija. Jos hänelle annetaan (mitä hän palvoo) niin hän on tyytyväinen. Jos hän ei saa sitä, hän vihastuu. Tuhoutukoon tällainen henkilö ja olkoon hän nöyryytetty! Ja jos häntä pistetään piikillä, älköön hän löytäkö ketään sen poistamiseen!” [Bukhaarii, tarkoituksen tulkinta]

Onko kamppaileva uskovainen, joka on ryhtynyt kamppailuun shirkiä ja muita kamppailuja vastaan, alttiina suuremmalle vaaralle kuin maallisiin asioihin hukkumisen vaaralle? Jotkut salafeista (oikeamieliset edeltäjät) sanoivat:

”Ennen islaamia, meillä oli tapana palvoa epäjumalia ja nyt palvomme asioiden arvoa.”

Ihmisten dunian palvominen merkitsee kuinka intohimoista ja hallussaan pitävää tuo palvominen on. Heidän rakkauttaan tämän maailman elämää kohtaan verrataan palvojan rakkauteen Allaahia kohtaan – tai suurempaan. He kokevat nautintoa kun he saavuttavat mitä tahansa maallista viimeistelyä mutta he vihastuvat kun se karkaa heiltä. Kaikki mitä he tekevät on tämän heidän elämän palvontansa ympärillä.

Henkilö joka tavoittelee tämän elämän väliaikaisia asioita, myy joskus uskontonsa sydämensä halun palasta vastaan. Muslim kertoi Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoneen (tarkoituksen tulkinta):

“Kiirehdi (hyvien) tekojen tekemistä peläten fitnaa joka on kuin yön pimeys. Henkilö menee illalla nukkumaan uskovaisena ja herää aamulla epäuskovaisena. Tai hän herää aamulla uskovaisena ja menee illalla epäuskovaisena -myyden uskontonsa osasta duniaa.”

Se, että joku myy uskontonsa, kunniansa ja uhraa hurskautensa on seurausta duniaan kiintymisestä. Mikä liiketoimi onkaan tuhoisampi kuin se, että muslimi myy uskontonsa ja seurauksena hänestä tulee juutalainen, kristitty, ”magialainen” (eng. Magian) tai harhaoppinen?!

At-Tirmidiin kokoamana, Ka’b ibn Ajjaadin mukaan Allaahin lähettiläs sanoi:

”Totisesti jokaisella kansakunnalla on koetuksensa ja minun kansakuntani koetus on varallisuus.”

Katso ympärille. Huomaat, että kansakuntasi sekasorto on seurausta äärimmäisestä kiintymyksestä tämän maailman elämää kohtaan. Oi Allaah, anna meille rauhaa ja turvaa!

Koraani ja sunna ovat täynnä varoituksia tästä luottamuksesta tätä maailmaa kohtaan.

Allaah sanoo:

“Älkää sitten antako tämän (maallisen) elämän huijata teitä, älkääkä antako päähuijarin (saatanan) huijata teitä Allaahista.” (Luqmaan 31:33, tarkoituksen tulkinta)

“Äläkä pinnistä silmiäsi kaivaten asioita, jotka olemme antaneet nautinnoksi heidän (monijumalaisten ja Allaahin Ykseyteen epäuskoville) eri ryhmilleen, tämän maailman elämän upeus, jotta voimme koetella heitä sillä.” (TaaHaa 20:131, tarkoituksen tulkinta)

Jos profeettaa (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) varoitettiin tästä maailmasta niin keitä me olemme olemaan ottamatta siitä vaarin? Allaahin kautta, tämän maailman väliaikaiset asiat eivät ansaitse sitä jalkaa joka kävelee niitä kohti tai sydäntä joka vaalii niitä. Silti näet (joidenkin) kutsujien, tiedon ihmisten ja tiedon opiskelijoiden himoitsevan niitä. Se on heidän myrkkynsä. He kilpailevat tai vaihtavat keskenään saadakseen osan tästä dunyasta.

“Ja lausu (oi Muhammad, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) heille hänen tarinansa, jolle annoimme aajaatimme (todisteet, osoitukset, jakeet, opetukset, merkit, paljastukset jne.) mutta hän heitti ne pois joten sheitaan (saatana) seurasi häntä ja hänestä tuli yksi niistä, jotka menivät harhaan. Ja jos olisimme halunneet, olisimme varmasti kohottaneet hänet sen jälkeen, mutta hän takertui maahan ja seurasi omaa turhaa haluaan. Joten hänen kuvauksensa on koiran kuvaus: jos ajat hänet pois, hän roikottaa kieltään tai jos jätät hänet yksin, hän (silti) roikottaa kieltään.” (al-A’raaf 175-176, tarkoituksen tulkinta)

Kukaan ei ole turvassa. Kuitenkin, huolimatta monista tämän kaltaisista varoituksista koraanissa ja sunnassa sydämensä kiinnittämisestä duniaan, jotkut sokeasti omistautuvat tämän maailman loistolle ja kimallukselle –paitsi se, joka saa osakseen Allaahin armon. Ollakseen vapaa tästä maailmasta, henkilön tulisi toimia seuraavien määräysten mukaan:

1) Pelkää Allaahia. Myönnä Hänen ikuisesti läsnäoleva valvontansa sinun ylläsi. Ylistä ja rakasta Häntä. Allaah sanoi:

“Älkääkä toivoko asioita, joissa Allaah on tehnyt joistain teistä muita parempia. Miehille on palkkio siitä mitä he ovat ansainneet, (ja samoin) naisille on palkkio siitä mitä he ovat ansainneet ja pyytäkää Allaahilta Hänen palkkiostaan.” (An-Nisaa 4:32, tarkoituksen tulkinta)

2) Tavoittele eväitä(si) Allaahilta halaal-keinoin totuutta hylkäämättä.

3) Toivo Allaahin omistamia (siunauksia).

”Mitä tahansa on luonanne ehtyy, ja mitä tahansa on Allaahin luona (hyvistä teoista) pysyy.” (An-Nahl 19:96, tarkoituksen tulkinta)

Yksi, jota Allaah auttoi, sanoi:

”Anna ilouutiset palvelijalle, joka suosii Allaahia ja ponnistelee maallisten varojensa kanssa valmistautuakseen tapaamiseen Herransa kanssa.”

4) Katso nopeutta millä tämä elämä kuluu. Hajaantuneet päivät näyttävät sekavilta unilta. Sitten tulee kuolema ja erottaa palvelijan tästä maailmasta ja saattaa heidät tästä elämästä. Heidän kerran kielletyt nautintonsa ovat nyt heidän murhettaan, kipuaan, kamppailuaan ja katumustaan moninkertaisesti verrattuna siihen mitä he saivat tässä elämässä.

“Paikkaamme yhteen maallisen elämämme leikkaamalla uskontomme paloiksi (kunnes) siitä ei jää mitään mitä olemme paikanneet.”

5) Katso kuinka dunia muuttaa asukkaansa. Allaah sanoo:

”Totisesti (tämän) maallisen elämän samankaltaisuus on kuin vesi (sade) jonka lähetämme alas taivaasta, joten sen avulla nousee maan sekoittunut tuotanto, josta ihmiset ja karja syövät kunnes maa on puettu sen koristeisiin ja kaunistettu, ja sen ihmiset ajattelevat, että heillä on kaikki määräysvalta siihen, Käskymme saavuttaa sen yöllä tai päivällä ja Teemme siitä kuin puhtaaksi niitetyn sadon, aivan kuin se ei olisi kukkinut eilen! Näin selitämme aajaat (todisteet, jakeet, opetukset, merkit, paljastukset, lait, jne.) yksityiskohtaisesti ihmisille jotka ajattelevat.” (Juunus 10:24, tarkoituksen tulkinta)

Runoilija sanoi:

“Dunia huudahtaa kovaa sen omistuksista.
Varo! Varo valtaani ja tuhoani,
Äläkä anna hymyni huijata.
Puheeni on naurua ja tekoni ovat surua.”

Kuinka mainio onkaan se joka sanoi: ”Niiden orjille, kun he ovat nuoria, halut ovat makeita. Mutta kun he vanhentuvat, halut ovat rangaistus.”

Niitä jotka rakastavat tätä maailmaa rangaistaan eniten tässä elämässä ja kun he kuolevat he saavat lisärangaistuksen barzakhissa ja tuonpuoleisessa.

Allaah sanoo:

”Joten älköön heidän rikkautensa tai lapsensa ällistytä sinua (oi Muhammad, salla Allaahu ’aleihi wa sallam). Todellisuudessa Allaahin suunnitelma on rangaista heitä näillä asioilla tämän maailman elämässä ja, että heidän sielunsa lähtevät (kuolevat) heidän ollessaan epäuskovaisia.” (At-Tauba 9:55, tarkoituksen tulkinta)

Aina kun henkilö, jota kiehtoo tämän maailman komeus ja kimallus, ottaa siitä palan, häntä rangaistaan. Se nöyryyttää ne, jotka häpeällisesti ajavat sitä takaa ja kunnioittaa niitä jotka eivät välitä.

Ja miksi tämän maailman orjien ei tulisi niittää ankarinta rangaistusta tässä elämässä? He ovat suunniltaan aamuin ja illoin. He kulkevat suruun ja surusta pois, hyläten ne teot, jotka toisivat ratkaisut heidän ongelmiinsa. Tämän lisäksi ne jotka kiintyvät duniaan haaskaavat Allaahin ja Hänen luomakuntansa oikeudet ja pysyvät jatkuvassa taistossa ihmisten kanssa. Tästä on paljon esimerkkejä.

Jos muslimi ei ole nopea välttämään rakkaussuhteeseen joutumista tämän maailman kanssa, hän altistuu liittymään niiden joukkoon, jotka epäonnistuvat seuraavassa elämässä. Allaah sanoo:

”Ken haluaa maailman elämää ja sen kimallusta, heille Me maksamme täydesti heidän tekonsa (palkkiot) siinä, ja heillä ei ole siinä mitään vähennystä. He ovat niitä, joita varten ei ole mitään tuonpuoleisessa paitsi tulta. Ja turhia ovat heidän siinä tekemät tekonsa. Ja mitään vaikutusta ei ole sillä mitä heillä oli tapana tehdä.” (Huud 15-16, tarkoituksen tulkinta)

Muslimin ja epäuskovan välinen ero on, että muslimi haluaa seuraavaa elämää ja epäuskova haluaa tätä elämää. Oi muslimit, Allaah pyrki siihen ja päätti, että tämä elämä on käsienne lähettyvillä ja tuonpuoleinen on sydämissänne. Tavoitelkaa tämän elämän eväitä sallittujen keinojen avulla ja nauttikaa niistä. Mutta älkää pilatko sydämiänne kiintymällä niihin. Ja antakaa yritystenne saavuttaa tämän elämän tarpeita perustua haluun vakiinnuttaa islaam ja saavuttaa Allaahin mielihyvä.