PARAS USKONTO NAISILLE

Allaahin, Armeliaan Armahtajan nimeen

Islaam käsittelee naisia kokonaisvaltaisesti ja antaa heidän oikeuksilleen ja yhteiskunnalliselle roolilleen oikean merkityksen. Se keskittyy naiseen tyttärenä, vaimona, äitinä ja islaamilaisen yhteiskunnan jäsenenä. Pyhässä koraanissa sanotaan: ”Oi ihmiskunta! Pelätkää Vartioivaa Herraanne joka loi teidät yhdestä ihmisestä, loi hänen kaltaisensa , hänen kumppaninsa, ja heistä Hän levitti kuin siemenet lukemattomia miehiä ja naisia. Pelätkää Allaahia, jonka kautta vaaditte keskinäisiä oikeuksianne, älkääkä katkaisko kohdun siteitä sukulaisuussuhteita, koska totisesti Allaah vartioi teitä. ” [Suurat An Nisaa 1]

Suurat An Nisaan avauskappaleessa Allaah Kaikkivaltias käskee kaikkia ihmisiä, miehiä ja naisia palvomaan Häntä Luojanaan ja oikeuksiensa ylläpitäjänä. Allaah mainitsee sen jälkeen, että naisia, etenkin äitejä, tulee kohdella erityisellä kunnioituksella.

Tässä koraanin suurassa Allaah käsittelee perheen sosiaalisia rakenteita, ja julistaa naisten oikeudet. Me näemme, että asioissa, jotka koskevat avioliittoa, avioeroa, omistajuutta, perintöä heidän oikeutensa ovat toteutuneet. Näemme naisen arvostetussa ja kunnioitetussa asemassa niin yhteiskunnassa kuin perheen sisällä.

Miksi nämä oikeudet piti sitten julistaa ja miksi naisiin keskitytään täällä? Allaah on Kaikkitietävä ja Oikeudenmukainen ja tässä asiassa tehtiin paljon vääryyttä. Nämä ilmoitukset tulivat alas 1400 vuotta sitten ja asettivat kuntoon vääristyneen esi- islaamilaisen kulttuurin, jossa tyttövauvoja haudattiin elävänä! Allaah on varoittanut heitä Hänen vihastaan, jonka he tulevat kohtaamaan tuomiopäivänä tästä syystä. ”Kun elävänä haudatulta tyttövauvalta kysytään, mistä rikoksesta hänet oli tuomittu kuolemaan.” [ Suurat At-Takwiir 9] .

Profeetta Muhammad mainitsi, että: ” Hän jolla on tytär, eikä hän hautaa tätä elävänä, eikä loukkaa häntä, eikä suosi poikaansa tämän yli, Allaah tulee päästämään hänet Paratiisiin.” (Abu Daawuud). Hän sanoi myös:” Hän joka kasvattaa kaksi tytärtä aikuiseksi, hän tulee olemaan näin lähellä minua ja hän laittoi kaksi sormeaan yhteen.” (Muslim).

Miksi silti kuulemme tänä päivänä vaatimuksia naisten oikeuksista? Miksi maat ja kansainväliset yhteisöt edelleen yrittävät parantaa naisten asemaa eri puolella maailmaa? Siksi, koska he eivät ole ottaneet opikseen profeetta Muhammadista, jolla meitä siunattiin niin monia vuosia sitten. Aikaisemmilla kristityillä oli tapana kiistellä, onko naisella sielu vai ei. Viime vuosisataan saakka ja edelleen joissakin syrjäisissä paikoissa hindulesket pakotetaan polttamaan itsensä aviomiehensä hautajaisroviolla. Viime vuosisataan saakka Englannissa nainen ja hänen omaisuutensa siirtyivät aviomiehen omistukseen. Jopa tänä päivänä monissa yhteiskunnissa miehiä suositaan naisten yli ja nykyaikaisen teknologian ultraäänen avulla tyttösikiöitä etsitään ja abortoidaan (esim. Kiina). USA yrittää edelleen saada läpi lakeja naisten oikeuksista monilla alueilla turvatakseen heidät hyväksikäytöltä. Abortti, pornografia, raiskaukset, prostituutio ja kaikki käytös, joka alentaa naisen kunnioitettavaa asemaa ovat vallalla maailmassa, jopa kaikkein sivistyneimmissä ja edistyksellisimmissä yhteiskunnissa.

Näemme, että Allaah on tehnyt selväksi, että naisia ei pidä kohdella huonosti heti heidän syntymästään, ja todellakin naisella ja miehellä on samanarvoiset velvollisuudet, palkinnot ja rangaistukset.

Tutkikaamme nyt naisen asemaa islaamissa ja miksi se on kaikkein paras hänelle. Naisen rooli on tarkennettu ja määritelty hänen luontonsa ja fyysisten ominaisuuksiensa perusteella. Oikeudet ja tasa- arvo ovat kaksi erilaista asiaa. Meidät luotiin kahdeksi eri sukupuoleksi yhtäläisin oikeuksin. Islaam painottaa, että molempien sukupuolten tulee täyttää velvollisuutensa ja täydentää toisiaan tasapainoisena joukkueena ja perheen. ”He ovat teidän vaatteitanne ja te olette heidän vaatteitaan.” [Al-Baqara 187].

Mies on naisen tukija ja suojelija ja nainen on huolenpitäjä. Hän on lohduttaja ja aviomiehensä ja perheensä tukija. Hän on kumppani lasten kasvatuksessa ja hän suojelee kotia ja aviomiehensä omaisuutta miehen ollessa poissa. Nainen ei ole kilpasilla miehen kanssa, eikä hän yritä omaksua tämän roolia.

”Miehet ovat naisten suojelijoita ja elättäjiä, koska Allaah on antanut heille enemmän voimaa kuin toiselle, ja koska he elättävät naisia omaisuudellaan. Siksi oikeamielinen nainen on tottelevainen, ja aviomiehen poissa ollessa hän vartioi sitä, mitä Allaah on heidät jättänyt vartioimaan.” [An-Nisaa 34].

Valitettavasti monet nykyaikaiset yhteiskunnat yrittävät usuttaa naiset kilpasille miesten kanssa, heittäen heidät toivottomaan tilanteeseen joka lopulta johtaa perheiden ja sosiaalisen järjestyksen hajoamiseen. Naisen luonnollinen tehtävä, jonka Allaah on hänelle asettanut, on hylätty ja sen sijaan on otettu sellainen, joka ei sovi hänen luonnolleen. Totisesti yksikään mies ei koskaan voi kantaa kehossaan eikä vartalollaan ruokkia, synnyttää ja imettää lapsia kaikkein ravitsevimmalla ja täydellisimmällä ruualla, jonka hänen oma vartalonsa on tuottanut.! Tämä on naisen erityinen tehtävä. Miksi hänet on opetettu jättämään se huomiotta tai vielä pahempaa, olemaan siitä häpeissään. Mikä voi olla arvokkaampi ja vaikuttavampi mahdollisuus kuin tuottaa, ruokkia ja muokata tulevan sukupolven luonnetta kasvattamalla uskovia ja moraalisia lapsia. Jokainen maailman johtaja, valloittaja, sankari ja pahantekijä on omistanut äidin! Profeetta Muhammad sanoi: ”Paratiisi on äidin jalkojen juuressa. ”(Al Mustadrak 2/104)

Pyhä koraani painottaa, että vanhemmat ansaitsevat korkeimman kunnioituksen ja heitä tulee kohdella suurella ystävällisyydellä.

”Teidän Herranne on määrännyt että ette palvo ketään muuta kuin Häntä, ja että olette ystävällisiä vanhemmillenne. Jos jompikumpi tai molemmat heistä elävät vanhoiksi, älkää lausuko heille tyytymättömyyden sanaa älkääkä vastustako heitä, vaan kohdelkaa heitä kunnioittavasti. Ja ystävällisyydestänne olkaa heille armollisia ja sanokaa. Herrani! Ole heille Armollinen, koska he hoitivat minua kun olin pieni! ” [Al Israa 4].

Erityisesti äidille on annettu korkein kunnia. ”Mies tuli profeetta Muhammadin luo kysyen: Oi Allaahin lähettiläs, kuka ihmisten joukosta eniten ansaitsee minun hyvää seuraani. Profeetta sanoi: Sinun äitisi. Mies sanoi: Kuka muu? Profeetta sanoi: Sinun äitisi. Mies sanoi: Kuka sitten? Profeetta sanoi: Sinun äitisi. Mies kysyi jälleen: Kuka sitten? Ja vasta sitten profeetta vastasi. Sinun isäsi.” (Muslim)

Yksi parhaista esimerkeistä naisen roolin täyttämisestä on Maria, Jeesuksen äiti., jonka siveellisyys ja hyveellisyys ja erityisasemansa neitseellisenä äitinä tekivät hänestä erään maailman ihmeistä ja kansojen kunnioittamista.

Tietenkin kuten olemme nähneet, nainen ei voi täyttää tehtäväänsä yksin, joten islaam rohkaisee avioliittoon hurskaan ja ystävällisen miehen kanssa, sellaisen kanssa, joka täydentää hänen roolinsa elättämällä häntä, antamalla hänelle kodin ja suojelemalla häntä. Islaam vaatii naisen kunnollista kohtelua avioliitossa. Ensinnäkin häntä ei voida pakottaa naimisiin vastoin hänen tahtoaan. Hänen varansa ja omaisuutensa eivät siirry hänen aviomiehelleen vaan pysyvät hänen ominaan, kuten myös myötäjäiset, jotka hän saa aviomieheltään. Hän ei edes luovu omasta sukunimestään aviomiehensä nimen tähden. Toinen positiivinen näkökulma islaamissa on, että uskova nainen menee naimisiin ainoastaan uskovan miehen kanssa, eikä eriuskoisen kanssa. Tämä turvaa yhteneväisen perheen ja lasten uskonnollisen kasvatuksen.

Jos se ei haittaa hänen taloustöitään ja hän tahtoo työskennellä kodin ulkopuolella, hänen ei tarvitse maksaa mitään taloudenpitoon tai perheelleen. Hänen ensisijainen roolinsa vaimona ja äitinä ei estä häntä kouluttautumasta. Häntä todellakin rohkaistaan Allaahin toimesta hankkimaan koulutusta, aivan kuten miestäkin, voidakseen täyttää uskonnolliset velvollisuutensa. Profeetta sanoi: ”Hän jolla on kaksi tai kolme tytärtä tai siskoa jotka hän kasvattaa ja kouluttaa hyvin, hän pääsee siitä hyvästä paratiisiin.” (Tirmidi)

Ainutlaatuisessa tehtävässään hän voi asettaa tämän koulutuksen korkeimpaan käyttöön. Hän kasvattaa lapsensa parhaalla tavalla, sekä moraalisesti että uskonnollisesti, mutta myös maallisella tiedolla, tieteillä, kielillä ja niin edelleen. Mikä ihana mahdollisuus vaikuttaa ja muokata tulevaisuutta! Miksi kukaan nainen haluaisi ohittaa tämän mahdollisuuden ja antaa muiden, kenties kyseenalaisten tai täysin epäpätevien , kasvattaa pienet lapsensa, tai mikä vielä pahempaa, hylätä heidät elektronisen lapsenvahdin kuten television, tietokonepelien tai videoiden vahdittaviksi? Asiantuntijat kertovat meille nykyisin, että ensimmäiset kolme vuotta ovat kaikkein tärkeimmät lapsen luonteen ja kykyjen muokkaamisessa.

Arvo ja kunnioitus jotka kuuluvat naiselle islaamissa ovat vertaansa vailla. Niille, jotka puhuvat pahaa musliminaisesta, on asetettu ankara rangaistus. ”Ja ne, jotka lausuvat väitteitä siveellistä naista vastaan, eivätkä esitä neljää todistajaa, ruoskikaa heidät kahdeksalla kymmenellä raipaniskulla, ja kieltäytykää käyttämästä heitä todistajina tämän jälkeen. Koska sellaiset miehet ovat pahoja rajojenylittäjiä.” [An-Nuur 4]

Islaamilaisessa yhteiskunnassa on monia instituutioita ja käytäntöjä, jotka siunaavat ja opastavat naista hänen kunniansa ja arvonsa säilyttämisessä. Eräs niistä on hijaab. Kaukana rajoittavasta ja riistävästä hunnusta, hijaab on musliminaisen arvon ja vaatimattomuuden ulkoinen ilmentymä, joka erottaa hänet epäpuhtaista katseista, toisin kuin hänen vähemmän onnekkaat sisarensa, jotka tuntevat tarvetta esitellä vartaloaan ja koristuksiaan kaduilla. Kun yhteiskunta käyttää naisten vartaloita tuotteiden myymiseen ja kaupankäynnin edistämiseen, ja kun naisia opetetaan olemaan kauniita herättääkseen sellaisten partnereiden huomiota, joilla ei ole aikomustakaan sitoutua tai kantaa vastuuta, ja kun ei toivottuja lapsia abortoidaan, tämä altistaa heidät vain hyväksikäytölle, sairauksille, riippuvuuksille, alennukselle ja kuolemalle, niin hengelliselle kuin fyysisellekin.

Sekä miehille että naisille opetetaan, että heidän tulee laskea katseensa ja vartioida häveliäisyyttään vaatimattomalla käytöksellä ja kompromissitilanteiden välttämisellä. ”Sano uskoville miehille, että heidän tulee laskea katseensa ja vartioida häveliäisyyttään, tämä takaa heille suuremman puhtauden ja Allaah tietää hyvin, mitä he tekevät. Ja sano uskoville naisille, että heidän tulee laskea katseensa ja vartioida siveellisyyttään, että heidän ei pidä esitellä kauneuttaan paisti sen suhteen, mikä tavallisestikin on näkyvillä, ja että heidän tulee laskea kangas rintansa yli ja olla esittelemättä kauneuttaan paitsi aviomiehilleen, isilleen, pojilleen, aviomiestensä pojille, heidän veljilleen tai veljiensä pojille…” [An-Nuur 1]

Näemme siis, että kodin ulkopuolella ja vieraiden ja muiden kuin sukulaisten keskuudessa musliminainen voi hoitaa tavallisia menojaan, mutta lisätyllä turvalla pukunsa ja käytöksensä suhteen.

Kotona häntä kannustetaan kaunistamaan itsensä aviomiehelleen ja käyttämään koko viehätysvoimaansa aviollisissa suhteissaan. Hänellä on lupa koristaa itsensä kullalla ja silkillä, asusteilla jotka ovat kiellettyjä muslimimiehiltä kaikkina aikoina!

Musliminaisen kunnia on varmistettu ja oikeudenmukainen, eikä hänen tarvitse kilpailla asemassaan, eikä hänen tarvitse kilpailla saadakseen aviomiehen, koska hänen vaatimaton käytöksensä ja hyvä maineensa vetävät puoleensa kaikkein parhaimman kosijan, joka kohtelee häntä parhaalla mahdollisella tavalla. Profeetta Muhammad sanoi: ”Kaikkein parhaita uskovaisia ovat ne, joilla on paras käytös, ja kaikkein parhaita teistä ovat ne, jotka ovat parhaita vaimoilleen. ” (Tirmidi ) Pyhä koraani lausuu kaikkein kauneimman määritelmän aviollisista suhteista islaamissa.

”Ja Hänen merkeistään on, että Hän loi teille kumppaneita omasta keskuudestanne, niin että voisitte elää sopusoinnussa heidän kanssaan, ja Hän on asettanut rakkauden ja armon teidän sydäntenne välille. Totisesti tässä on merkkejä niille, jotka ajattelevat.”[Ar-Ruum 21]

Lopuksi, jopa täyttäessään uskonnollisia velvoitteitaan, musliminaisen ainutlaatuinen fyysinen olemus on otettu huomioon. Hän saa vapautuksen pakollisista päivittäisistä rukouksistaan kuukautisten aikaan ja lapsen syntymän jälkeen.

Hän saa vapautuksen myös pakollisesta paastosta mainittuina aikoina, mutta niissä tapauksissa hänen täytyy tehdä takaisin menettämänsä päivät myöhemmin itse valitsemanaan ajankohtana. Häneltä ei vaadita toisin kuin miehiltä, osallistumista yhteisrukouksiin moskeijassa, ottaen huomioon, että tämä saattaisi olla raskasta hänelle lukuun ottaen hänen velvollisuutensa.

Yhteenvetona voimme nähdä, että kaikki ihmiset ovat samalla tavalla velvoitettuja rukoilemaan ja palvomaan luojaansa, ymmärtämään ja uskomaan Hänen ykseyteensä. Naisilla ja miehillä on molemmilla oikeuksia toistensa yli ja molemmilla on toistaan täydentävä rooli, kuten Kaikkivaltias Allaah on säätänyt. Kun tätä jumalallista järjestystä seurataan, koko ihmiskunta hyötyy. Naisen erityinen rooli on tärkeä ja kunnioitettu, totisesti arvostettu osa tätä harmonista järjestystä eikä hän koskaan tule löytämään parempaa tilaisuutta saada täyttymys tässä elämässä ja ansaita paratiisin palkinto seuraavassa. Ja Allaah on Kaikkitietävä.

Naiset lännessä ja Amerikassa ovat löytäneet nämä merkitykselliset ominaisuudet ja periaatteet, joita on islaamissa, ja niin he ovat kääntymässä islaamiin uskontoon, jonka oletetaan laajalti olevan epäluuloinen heitä kohtaan. Näemme yksin Britanniassa, että suurin osa kääntyneistä on naisia. Tämä kaava on nähtävissä myös Euroopassa kuten myös Amerikassa, jossa yhtä miestä kohti neljä naista kääntyy islaamiin.

”Hän joka tekee oikeamielisiä tekoja, olkoon hän sitten mies tai nainen, ja jolla on uskoa, totisesti, hänelle Me annamme uuden elämän, elämän joka on hyvä ja puhdas, ja Me tulemme antamaan heille heidän palkintonsa heidän parhaiden tekojensa mukaan.” [An-Nahl 97]