PARATIISIN NAISET

Alla on Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) antamia hyviä uutisia joillekin hänen naispuolisista seuralaisistaan:

’Aaisha (radija Allaahu ’anhaa) kertoi: ”En ollut kateellinen kenellekään profeetan vaimoista niin paljon kuin Khadiijalle, vaikka hän kuolikin ennen kuin profeetta nai minut. Siitä syystä, että hän usein mainitsi tämän nimen, ja Allaah oli pyytänyt häntä antamaan Khadiijalle hyviä uutisia, jonka mukaan hän tulisi saamaan qasabista (siis paratiisissa olevista jalokivistä ja helmistä tehdyt putket) tehdyn palatsin?, ja aina kun hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) teurasti lampaan, hän lähetti suuren palan siitä Khadiijan ystävättärille.” [Sahiih al-Bukhaarii]

Anas kertoi, että Allaahin lähettiläs, (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), oli sanonut: ’Ihmiskunnan parhaat naiset ovat seuraavat neljä: Mariam, ’Imraanin tytär, Aasija, Faaraon vaimo, Khadiija, Khuwailidin tytär, ja Faatima, Allaahin lähettilään tytär.’ [Al-Bukhaarii ja Muslim]

Abu Huraira kertoi: Djibriil (Gabriel) tuli profeetan luokse ja sanoi, ’Oi Allaahin lähettiläs! Tässä tulee Khadiija tuoden sinulle lautasellisen lihakeittoa (tai jotain syötävää tai juotavaa). Kun hän saapuu luoksesi, tervehdi häntä Herransa (siis Allaahin), ja minun puolestani, ja anna hänelle hyviä uutisia, että hänelle on varattu qasab (palatsi paratiisissa), jossa ei tule olemaan yhtään melua eikä väsymystä (hankaluuksia).’ [Al-Bukhaarii]

’Ataa bin Abi Rahab kertoi: Ibn ’Abbaas sanoi minulle, ’Näytänkö sinulle yhden paratiisin naisista?’ Sanoin, ’Kyllä.’ Hän sanoi, ’Tämä musta nainen tuli profeetan luo ja sanoi, ’Saan epilepsiakohtauksia ja kehoni tulee paljaaksi, ole hyvä ja rukoile Allaahia minun puolestani. ’Profeetta sanoi hänelle, ’Jos haluat, ole kärsivällinen ja pääset paratiisiin; ja jos haluat, rukoilen Allaahia, että hän parantaa sinut.’ Hän vastasi, ’Pysyn kärsivällisenä,’ ja jatkoi, ’mutta kehoni paljastuu, joten ole hyvä ja pyydä Allaahilta ettei niin kävisi.’ Niinpä hän rukoili Allaahia hänen vuokseen.’ [Al-Bukhaarii]

Edellinen ahaadiith selvästi osoittaa mikä on niiden naisten suuruus, jotka saivat hyvät uutiset djannasta (paratiisista). Mitä tämän päivän naiset voivat tehdä, jotta he ylettyisivät menestyksen huipulle, paratiisiin?

Jotta menestyisimme, meidän pitää tietää miten nämä naiset elivät, miten he käyttäytyivät, miten he puhuivat, miten he pukeutuivat, miten he kävelivät, jne. Tässä Al-Muminah’n numerossa, me yritämme oppia edellisessä haadiithissa mainitusta mustasta naisesta, in shaa Allaah. Tätä mustaa naista ei edes tunneta nimeltä, tai hänen asuinpaikakkansa kautta, mutta hänet tunnetaan teoistaan, uskostaan, häveliäisyydestään, siveydestään, ja siitä, että hän on paratiisin asukas. Ja loppuen lopuksi tämä on kaikkein tärkeintä. Kun ’Abd Allaah Ibn ’Abbaas (radija Allaahu ’anhu) sanoi, ’tämä musta nainen’, hän ei halunnut korostaa naisen rotua tai mitätöidä häntä millään tavalla. Päinvastoin, hän halusi opettaa ympärille oleville ihmisille erään islaamin suuren periaatteen, joka mainitaan seuraavassa jakeessa, (kuvaillen):

’Oi ihmiset! Olemme luoneet teidät miehestä ja naisesta ja tehneet teistä kansoja ja heimoja jotta tutustuisisitte toisiinne, totisesti parhain teistä Allaahin silmissä on se joka on kaikkein hurskain.’

Sama periaate toistuu hadiithissa: ’Allaah ei katso kuvia (muotoja) ja kehoja vaan Hän katsoo sydämiänne (ja tekojanne).’ [Muslim] Tämä musta nainen oli fyysisesti sairas, ja silti hän etsi lohtua Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) duaasta. Hän tiesi, että ainoa joka parantaa on Allaah, As-Shaafii, ja, että Allaah vastaisi lähettiläänsä (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) rukouksiin. Me päättelemme tästä, että duaa parantaa kaikki sairaudet, oli kysymyksessä ruumiilliset tai sydämen sairaudet. Kommentoidessaan tätä hadiithia, al-Haafidh Ibn Hajar sanoi: ’Tämä hadiith antaa ymmärtää, että kaikkein menestyksekkäin sairauden parannustapa on du’aa ja rukouspyyntö Allaahilta (wa al-iltijaa ilaa Allaah) mutta se ei onnistu paitsi kahden ehdon täyttyessä: puhdas aikomus ja vilpitön luottamus du’aan toimivuuteen, ja oikeamielisyys ja luottamus Allaahiin.

Se, että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ’Jos haluat, ole kärsivällinen ja pääset paratiisiin’, on todiste kärsivällisyyden tärkeydestä ja palkkiosta sairauden aikana. Eräässä toisessa hadiithissa, hän, (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), sanoo: ’Kun muslimi kohtaa vaikeuksia, hänelle annetaan anteeksi, vaikka kyse olisi piikin hipaisusta.’ [Muslim]

Eräässä toisessa hadiithissa, jonka on myös kertonut Muslim, Ummu as-Sajjib kirosi kuumeen, ja profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi hänelle: ’Älä kiroa kuumetta, koska se ottaa pois synnit, aivan kuten liekki (tuli) polttaa lian raudasta.’ Musta nainen piti tämän maailman kärsimystä parempana, jotta saisi paratiisin ikuisen palkkion! Hän kärsi sairaudesta, silti hänen kipunsa ja epämukavuutensa eivät päässeet Allaahin miellyttämisen edelle! Olkoon kyse kenestä tahansa, joka kulkee Allaahin tietä, hän tulee kohtaamaan vaikeuksia, koska paratiisia ympäröivät hankaluudet. Jos asiat ovat helppoja ja elämä ruusuista, tulee kysyä itseltään seuraako todella islaamia oikealla tavalla. Varsinkin tässä länsimaisessa ympäristössä nuoren naisen voi olla vaikeata pitää siveyden asua, hijaabia (vaikka se on pakollinen), olla puhumatta miehille, ja pysyä heistä kaukana (mikä myös on pakollista), paitsi jos on pakko.

Kaikki nämä asiat voivat olla vaikeita aluksi, mutta sitten kun ihminen ylittää itsensä Allaahin takia, kaikki muut esteet pienenevät. Siispä, miten ylittää itsensä? Tuntemalla Allaahin Hänen nimiensä ja ominaisuuksien kautta; rakastamalla ja tottelemalla Allaahia ja Hänen lähettilästään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam); ja sitä kautta Allaahin apu tulee, insha Allaah. Hadiithin musta nainen hyväksyi kärsivällisyyden mielummin kuin sen, että hänen kunniansa, siveellisyytensä ja säädyllisyytensä turmeltuisi tai, että sitä kosketettaisiin, tai että osa hänen kehoansa paljastuisi, vaikka hän ei voinutkaan sille mitään. Totisesti hän oli Allaahin todellinen orja ja palvelija; hän oli uskollinen, uskovainen, muslima, oikeamielinen, hurskas ja totuudenmukainen nainen, lojaali Allaahille ja Hänen lähettiläälleen, (salla Allaahu ’aleihi wa sallam). Eikä hän ainoastaan omistanut näitä kunnioitusta herättäviä piirteitä, vaan hän oli myös viisas ja mahtava nainen, kuten hänen muistamisen arvoiset sanat muistuttavat…..: ’…mutta kehoni tulee paljaaksi, joten rukoile Allaahilta minun vuokseni, ettei niin kävisi.’

Jos sanat halutaan kirjoittaa kullalla, nämä seuraavat sanat voisivat olla ne…Muista tämä helppo yhtälö:

IIMAAN + KÄRSIMYS + KÄRSIVÄLLISYYS = PARATIISI

Voimme myös päätellä, että oikeamielinen musliminainen haluaa luonnostaan olla peitetty, rakastaa säädyllisyyttä ja siveellisyyttä ja inhoaa esitellä vartaloaan ja kauneuttaan. Musta nainen, radija Allaahu ’anhaa, kesti sairautensa mutta ei paljaana olemista ihmisten edessä.

Meidän pitää ymmärtää, että kyse ei ole siitä, olemmeko me mustia tai valkoisia, tai arabeja tai ei-arabeja, rikkaita tai köyhiä, aatelista sukua tai ei, vaan muslimien sydämiin yhtä syvälle juurtuneesta uskosta, kuin veri, joka kiertää ihmisten valtimoissa ja laskimoissa. He ovat niitä, jotka ovat täysin islaamiin sitoutuneita.

1400 vuoden historia osoittaa, että musliminaiset pystyvät kestämään nälkää, köyhyyttä, sairautta mutta eivät olemaan tottelemattomia Allaahille. Vaimo sanoi miehelleen, joka oli lähtemässä töihin: ’Pelkää Allaahia meidän vuoksemme, koska voimme sietää nälkää ja janoa mutta emme helvetin tulta [siis älä tienaa elantoamme laittomalla tavalla].’

Rakkaat sisareni, kysykää itseltänne minkä vuoksi Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) ja Djibriil (’aleihi as-Salaam) tervehtivät Khadiijaa (radija Allaahu ’anhaa). Kysykää itseltänne, miksi Khadiija palkittiin djannassa olevalla palatsilla, jollaista kukaan ei voi edes kuvitella. Jos lukisimme Khadiijan tai muiden yhtä suurten naisten elämänkertaa, toivoisimme voivamme palvella heitä; kantaa heidän kenkiään, pestä heidän vaatteitaan, palvella heitä millä tahansa tavalla ja saada olla heidän du’aassaan. On surullista, että emme vain tunne tämän umman upeita henkilöitä.

Jos vain yritämme opiskella meitä edeltävien oikeamielisten ihmisten elämää, löydämme heistä valtavaa opastusta meidän olemassaolollemme, ja jos tunnemme ja seuraamme heitä, voimme päästä ihmiskunnan eturiville…Sanotaan että iimaan (usko) ei ole toivoa vaan sitä mitä tapahtuu sydämessä ja joka toteutuu tekojen kautta [maa waqara fii al-qalbi wa saddaqahu al-’amal]’. Jätämme teidät ajattelemaan tätä ja rukoilemaan Allaahia, jotta hän tekisi meistä paratiisin asukkaita ja antaisi meille uskon ja kärsivällisyyden, joka ohjaisi meidät paratiisiin. Ja siunata tämän päiväistä muslimiummaa monella naisella kuten tämä musta nainen, (radija Allaahu ’anhaa), jotka auttavat meitä pysymään oikealla tiellä.