SALAAMIN ANTAMINEN SELLAISELLE JOKA RUKOILEE

Lähde: Silsilat al-ahaadiith as-sahiiha (Aitojen kertomusten sarja) hadiith nro 2917.

Abu Sa’iid al-Khudriin (radija Allaahu ’anhu) mukaan eräs mies antoi salaamin Allaahin lähettiläälle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) joka oli rukoilemassa, ja näin ollen profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vastasi eleellä. Ja kun profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) teki tasliimin (ja lopetti rukouksen), hän sanoi hänelle: ’Meillä oli todellakin tapana vastata salaamiin (sanallisesti) rukouksen aikana, sitten meitä kiellettiin sen tekemisestä.’

Sheikh al-Albaanii (rahimahu Allaah) kommentoi:

”Ja tässä hadiithissa on selkeä todiste siitä, että salaamiin vastaaminen sanallisesti siltä joka rukoilee oli laillista islaamin alussa Mekassa. Sitten se kumottiin (ja sen sijaan) laki määräsi Medinassa, että siihen vastataan eleillä. Ja jos näin on, johtuen hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) iqraaristaan (hiljaisesta hyväksymisestä) kun Ibn Mas’uud antoi sen, aivan kuten hän hiljaa hyväksyi sen muilta joilla oli tapana antaa hänelle salaam hänen rukoillessaan.

Ja on monia hyvin tunnettuja kertomuksia tämän suhteen eri (kertomus)poluilla, ja niistä on raportoitu useammassa kuin yhdessä paikassa. Näin ollen sunnan seuraajien tulee pitää niistä kiinni ja olla hellävaraisia niiden välittämisessä ja noudattamisessa koska ihmiset ovat vihollisia sellaista kohtaan jota he eivät tiedä, erityisesti halujen ja uudistusten ihmiset heidän parissaan”.