SE, MIKÄ MITÄTÖI PAASTON

Lähde: al-Mulakhkhas al-Fiqhii – 1 osa, sivut 268-270.

Muslimin tulee tietää kaikista niistä asioista, jotka mitätöivät paaston jotta hän varoisi niitä. Ne sisältävät:

1) Sukupuoliyhteys: Kun paastoava henkilö on sukupuoliyhteydessä hänen paastonsa mitätöityy. Sen seurauksena hänen tulee korvata sen päivän paasto jolloin hän oli sukupuoliyhteydessä sen lisäksi, että hän maksaa rangaistusmaksun (kaffaara), joka on yhtä kuin orjan vapauttaminen. Jos hän ei pysty löytämään orjaa tai rahaa, joka on saman verran kuin se niin hänen tulee paastota yhteen menoon kahden kuukauden ajan. Jos hän on kykenemätön paastoamaan kaksi kuukautta islaamin mukaan hyväksyttävän syyn takia, niin hänen tulee ruokkia 60 köyhää ihmistä puolen saa’n verran jokaista kohti, maassaan tyypillisellä ruoalla.

2) Siemennesteen eritys suutelemisen, koskettamisen (jossa mukana halua), itsetyydytyksen tai sen (asian/ ihmisen) itsepintaisen katsomisen, joka herättää himon, seurauksena. Tässä tapauksessa paasto mitätöityy ja häneltä vaaditaan sitä, että hän korvaa tuon päivän ilman rangaistusmaksun (kaffaara) maksamista, koska rangaistusmaksun maksaminen liittyy sukupuoliyhteydessä olemiseen.

3) Tahallinen syöminen ja juominen, koska Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) sanoo: {…syökää ja juokaa aamuhämäriin asti, kunnes vaalea lanka selvästi erottuu mustasta. Mutta sitten noudattakaa tarkoin paastoa yön tuloon saakka}, [Suurat al-Baqara, aaja 187]

Mitä tulee siihen henkilöön, joka syö ja juo unohtamisen takia, niin tämä ei vaikuta hänen paastoonsa kuten mainitaan seuraavassa hadiithissa:

((Ken unohtamisen johdosta syö tai juo, hänen tulisi paastota loppuun asti, koska totisesti Allaah oli Se, joka antoi hänelle ruokaa ja juomaa))

Ja koskien sitä, joka rikkoo paaston niin se on vesi ja muut samantyyppiset aineet, jotka menevät hänen kurkkunsa läpi nenän kautta. Tämä tunnetaan as-sa’uufin nimellä. Samalla tavoin jos henkilö ottaa ravitsevan ruiskeen suoraan suoneen ja verensiirron silloin kun paastoaa. Kaikki nämä kumoavat paaston, koska ne ravitsevat kehoa.

Mitä tulee ei-ravitsevaan ruiskeeseen, niin paastoavan henkilön on parempi välttää sitä suojellakseen paastoaan. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:

((Jätä se, jota epäilet sitä varten, jota et epäile))

Ja siten viivytä sitä kunnes olet rikkonut paaston maghribin aikaan.

4) Mitä tulee veren poistamiseen kuppaamalla tai suonen avauksella tai veren lahjoittamiseen lääketieteellisistä syistä, niin kaikki tämä mitätöi paaston. Mitä tulee pienen verinäytteen antamiseen tutkimuksia varten, niin tämä ei vaikuta paastoon. Samalla tavoin tämä pätee veren tahattomaan vuotamiseen joka johtuu nenäverenvuodosta, haavasta tai hampaan poistamisesta. Kaikki nämä eivät mitätöi paastoa.

5) Tahallinen oksentaminen mitätöi myöskin paaston. Kuitenkaan paastoon ei vaikuta se, että henkilön valtaa tarve ja hänen on pakko oksentaa ilman aikomusta. Tämä perustuu profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoihin:

((Kenet valtaa tarve (ja hänen on pakko) oksentaa, niin häneltä ei vaadita tuon paastopäivän korvaamista ja ken tahallisesti oksentaa niin hänen tulee korvata tuon päivän paasto.))) Paastoavan henkilön ei tulisi ponnistella kun hän kurlaa ja vetää vettä nenänsä sisään (tehdessään wuduua) koska on hyvin mahdollista, että vesi voi mennä hänen kurkkuunsa ja sillä tavoin hänen vatsaansa. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:

((Kun teette wuduua, ponnistelkaa veden vetämistä nenän sisään paitsi silloin kun paastoatte)). Miswaakin (hammastikun) käyttäminen ei vaikuta paastoon, pikemminkin sitä suositellaan paaston aikana tai muuten, ympäri vuorokauden.

Hänen paastoonsa ei vaikuta se jos pölyä tai jopa hyönteinen joutuu hänen kurkkuunsa.

Paastoavan henkilön tulee pidättäytyä valehtelemisesta, panettelusta ja kiroamisesta vaikka joku kiroaisi hänelle. Tässä tapauksessa hänen tulisi sanoa:

((Totisesti, paastoan))

Varmasti jotkut ihmiset pitävät helppona ruoasta ja juomasta pidättäytymistä mutta vaikeana siitä luopumista, josta on tullut heille tapa pahasta puheesta ja pahoista teoista. Tämän vuoksi jotkut oikeamieliset edeltäjät sanoivat:

((Paaston helpoin kategoria on ruoasta ja juomasta pidättäytyminen)).

Joten muslimin tulee pelätä Allaahia ja olla Hänestä ja Hänen Suuruudestaan tietoinen, sekä siitä, että Hän näkee kaiken mitä me teemme, siten, että mikään asia ei jää hänelle piiloon. Näin tehden, hänen tulisi suojella paastoaan kaikelta siltä, joka mitätöi tai pienentää sen palkkiota, jotta hänen paastonsa pysyisi virheettömänä ja in shaa Allaah siitä tulee Allaahin hyväksymä.

Paastoavan henkilön sopii viettää aikansa Allaahia muistelemalla, koraania lausumalla ja naafila (vapaaehtoisten) rukousten suorittamisella. Silloin kun oikeamieliset edeltäjät paastosivat, heillä oli tapana istua masaajideissa ja sanoa:

((Varjelemme paastoamme emmekä panettele ketään)).

Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:

((Ken ei hylkää pahaa puhetta ja tekoja, niin Allaah ei tarvitse sitä, että Hän jättää ruokansa ja juomansa Hänen takiaan (eli paastoaa)).

Tämä johtuu siitä, että Allaahin läheisyyden tavoittelu ei ole vain sitä, että jätämme henkilökohtaiset halumme (syömisen ja juomisen jne). Pikemminkin se on sitä, että henkilö jättää ne asiat, jotka Allaah on kieltänyt kaikkina aikoina koskien valehtelua, alistamista ja tämän kaltaista. Eräässä kertomuksessa Abu Huraira sanoi:

((Paasto hyväksytään palvonnaksi kunhan ketään muslimia ei ole paneteltu eikä vahingoitettu)).

Ja Anas on kertonut seuraavan:

((Se, joka on panetellut ihmisiä paastonsa aikana ei ole todella paastonnut)).