SHA’BAAN: SEN HYVYYS, MÄÄRÄTYT TEOT JA UUDISTUKSET

Lähde: www.al-rehaili.net.

Allaahin, Armeliaimman, Armahtajan Nimeen.

Kaikki ylistys kuuluu yksin Allaahille. Olkoon rauha ja siunaukset sen yllä, jonka jälkeen ei ole toista profeettaa.

Sha’baan on arabiankielisen islaamilaisen kalenterin kahdeksas kuukausi. Se tulee rajabin ja ramadaanin välissä.

Profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi:

”Se on rajabin ja ramadaanin välinen kuukausi, jonka suhteen monet ihmiset ovat piittaamattomia”. [1]

Miksi sitä kutsutaan sha’baaniksi?

Nimi tulee sanasta sha’b ja tämän sanan tarkoitus on erottaminen. [2]

On olemassa kaksi mielipidettä sen suhteen miksi sha’baanille annettiin tämän nimi:

1. Arabeille oli tapana (jatasha’abuun) erkaantua ja levittäytyä tämän kuun aikana etsiäkseen vettä, tai sotien vuoksi. [3]

2. Sitä kutsutaan sha’baaniksi koska se tulee ja erottaa kahden kuukauden toisistaan: rajabin ja ramadaanin. [4]

Sha’baanin toinen nimi

Sha’baanin kuukautta kutsutaan myös ‘ajlaaniksi (kirjaimellisesti se on jotain mikä on nopeaa)

Az-Zubaidii sanoi, “Ajlaan on sha’baan. Sitä kutsuttiin ’ajlaaniksi johtuen siitä, että se loppuu nopeasti, eli sen päivät menevät nopeasti ohitse”. [5]

Määrätyt palvonnan teot sha’baanin aikana

Paastoamisen lisääminen

Sunnassa on vahvistettu profeetan (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) lisänneen paastoamistaan tämän kuun aikana.

‘Aaisha (olkoon Allaah häneen tyytyväinen) sanoi,

”Allaahin lähettiläällä (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) oli tapana paastota niin paljon, että luulimme, että hän ei koskaan rikkoisi paastoaan, ja [muina aikoina] hänellä oli tapana olla paastoamatta niin paljon, että luulimme, että hän ei koskaan paastoaisi”.

”En koskaan nähnyt Allaahin lähettilään suorittavan täyttä paastokuukautta paitsi ramadaanina. En koskaan nähnyt hänen paastoavan enemmän minään muuna kuukautena kuin sha’baanina”. [6]

Huomautus: ‘täyttä paastokuukautta’ ilmaisun tarkoitus tässä kerronnassa on paastoaminen suurimman osan kuukautta, ei varsinaisesti koko kuukauden paastoamista kokonaisuudessaan.

At-Tirmidii kertoo Ibn al-Mubaarakin sanoneen, “Arabian kielessä on oikein sanoa sellaisen henkilön suhteen, joka on paastonnut suurimman osan kuukautta, että hän paastosi koko kuukauden” [Sunan at-Tirmidii].

Uudistukset sha’baanin kuukauden aikana

Ensimmäinen: ‘Tuhannen’ rukous

Tämä on yksi uudistuksista, jotka suoritetaan keski-sha’baanin yön aikana. Se on sata rak’aat, jotka rukoillaan yhteisrukouksena. Imaam lausuu suurat al-Ikhlaasin kymmenen kertaa joka rak’aassa. Vaihtoehtoisesti, hän rukoilee kymmenen rak’aat ja joka rak’aassa hän lausuu suurat al-Ikhlaasin sata kertaa suurat al-Faatihan jälkeen. Se on hylätty uudistus.

Ibn Taymiyyah sanoi,

”Mitä tulee ‘marjuu’ –kerrontaan ‘tuhannen’ rukouksen suhteen, se on valhe ja tekaistu juttu tiedon ja hadiithin oppineiden yhteisymmärryksen mukaan”. [7]

Ibn al-Qayyim sanoi,

”On hämmästyttävää, että jotkut ihmiset, joilla on sunnan tiedon vaisto, ovat tämän tyhjänpäiväisen teon harhaanjohtamia ja rukoilevat sen”. [8]

Toinen: Keski-sha’baanin yön valitseminen rukousta varten, ja päivän paastoamista varten

Tämä perustuu kerronnalle: “Kun on keski-sha’baanin yö, niin vietä sen yö rukoilemalla ja sen päivä paastoamalla.”

Tällä kerronnalla ei ole mitään pohjaa. Vain vahvistettuja [aitoja] kerrontoja tulisi toteuttaa ja (vain niiden mukaan tulisi) toimia.

Näin ollen yöllä hereillä pysyminen on uudistus. Mitä tulee keski-sha’baanin paastoon niin jos se tehdään tämän päivän valitsemisen aikeella niin se on uudistus. Mutta jos se sattuu samaan aikaan kun henkilö paastoaa täyden kuun päivät (eli 13., 14. ja 15.), joten henkilö paastoaa 15. päivän ja sitä edeltävät kaksi päivää, niin tämä on sunna, joka on aitojen ahaadiithin todistama. Mutta on tärkeätä ottaa huomioon, että tämä on käytäntö jokaista islaamilaista kuukautta varten, ei erityisesti sha’baania.

Kolmas: Kuuden rak’an rukoileminen keski-sha’baanin yönä sillä aikomuksella, että se ehkäisee kurjuutta ja antaa pitkän elämän

Ne rukoillaan suurat Jaasiinin lausumisen ja du’aan tekemisen kanssa. Tämä on myös uudistus, jolla ei ole todistetta sharii’assa. Itse asiassa oppineet ovat selvästi maininneet sen olevan uudistus.

Imaam an-Nawawii (olkoon Allaah hänelle armollinen) sanoi,

”Rukous joka tunnetaan nimellä ’salaat ar-raraaib’ on 12 rukousyksikköä maghribin ja ’ishaan välillä, rajabin ensimmäisen perjantain yön aikana, ja myös 100 rukousyksikköä keski-sha’baanin yön aikana –kummatkin nämä rukoukset ovat hylättyjä ja halveksittuja uudistuksia. Henkilön ei pitäisi antaa niiden harhauttaa itseään vaikka ne onkin mainittu Quut al-Quluub ja Ihjaa ’Uluum Addiin – kirjoissa tai missä tahansa kerronnoissa.

Tämä johtuu siitä, että kaikki [sitä koskeva kerronta] on valheellista. Henkilön ei pitäisi antaa joidenkin imaamien, jotka ovat hämillään sen päätöksen suhteen, harhauttaa itseään vaikka he olisivatkin kirjoittaneet joitain julkaisuja julistaen sen olevan suositeltua, tosiaan tällainen henkilö on väärässä”. [9]

Olkoon rauha ja siunaukset Hänen palvojansa ja lähettiläänsä Muhammadin yllä.

Alaviitteet
[1] Usaama Ibn Zaidin kertoma, An-Nasaaiin & Ahmadin kokoama (tarkoituksen tulkinta)
[2] Ibn as-Sikkiit sanoi Islaah al-Mantaqissa: “Sha’aba –sanaa käytetään tarkoittamaan jotain mikä erottaa jonkun asian sen alkuperästä. Myös kuolemaa kutsutaan shu’uubiksi koska se erottaa [henkilön elämästä].”
[3] Ibn Faaris sanoi: “sha’baania kutsuttiin sillä nimellä koska ihmiset menivät erikseen etsimään vettä.” [Maqaaiis al-Lura]
An-Nawawii sanoi: “sha’baania kutsuttiin sillä nimellä koska he erkaantuivat ja sotivat monia sotia.” [Tahriir Alfaadh at-tanbiih.]
[4] Tha’lab sanoi: “Jotkut heistä sanoivat, että sha’baanille annettiin tämän nimi koska se (sha’ab) on ramadaanin ja rajabin välillä.” [Lisaan al-’Arab]
[5] Ibn as-Sajjidihi sanoi: “Tämä ei ole vahva näkemys koska sha’baan, jos se sattuu aikana jolloin päivät ovat pidempiä niin se on pitkä, ja jos se sattuu kun päivät ovat lyhyempiä niin se on lyhyempi”.
Ibn al-Mukram sanoi, “Tällä arvostelulla ei ole mitään arvoa koska ihmisten mielessä sha’baan tunnetaan lyhyenä kuukautena, se loppuu nopeasti koska paastoaminen (eli ramadaan) ilmaantuu niin yhtäkkiä. Tästä syystä sitä kutsutaan nimellä ‘ajlaan. Allaah tietää parhaiten.” [Taaj al-’Aruus]
[6] ’Aaishan kertoma, Bukhaariin & Muslimin kokoama, tarkoituksen tulkinta
[7] Ibn Taymiyyah, Iqtidhaa as-Siraat al-Mustaqiim
[8] Ibn al-Qayyim, Al-Manaar Al-Muniif
[9] An-Nawawii, al-Majmuu’, Sharh al-Muhadhabb.