SHAWWAALIN KUUDEN PÄIVÄN PAASTO

Pitäisikö shawwaalin kuuden päivän paasto suorittaa heti ‘Iid päivän jälkeen?

Kysymys: Onko (shawwaalin) kuuden päivän paasto suoritettava heti ramadaan kuukauden ja ’iid päivän jälkeen vai onko sallittua suorittaa se (usean) päivän kuluttua ’iidin jälkeen shawwaal kuussa tai ei?

Vastaus: Hänen ei ole pakko paastota heti ’iid al-fitrin jälkeen, pikemminkin on sallittua aloittaa paasto ’iidin jälkeen päivän tai useamman päivän kuluttua. Ja hän voi paastota ne yhtäjaksoisesti tai katkonaisesti shawwaal kuussa sen mukaan mikä on hänelle helppoa. Ja asia on avoin tämän suhteen eikä se ole pakollista, paremminkin se on sunna.

Ja Allaahilla on kaikki menestys ja lähettäköön Allaah rukouksia ja tervehdyksiä profeetallemme Muhammedille (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sekä hänen perheelleen ja seuralaisille.

Islaamilaisen tutkimuksen ja fataawan vakituinen komitea, johon kuuluu:
Johtaja: Sheikh ’Abd al-Aziiz Ibn Baaz
Apulaisjohtaja: Sheikh ’Abd ar-Razzaaq ’Afiifi
Jäsen: Sheikh ’Abd Allaah Ibn Rudeijaan;
Jäsen: Sheikh ’Abd Allaah Ibn Qu’uud.
Fataawa ramadaan – 2 osa, s. 693, Fatwa No.698;
Islaamilaisen tutkimuksen ja fataawan pysyvä komitea – Fatwa No. 3475.


Paaston yhtäjaksoisuus (paastota kaikki korvattavat päivät yhtäjaksoisesti)

Kysymys: Onko yhtäjaksoisuus (eli kaikkien korvattavien päivien paastoaminen yhtäjaksoisesti) pakollista kun korvataan ramadaanin paastopäiviä?

Vastaus: Mitä tulee ramadaanin paastopäivien korvaamiseen, niin yhtäjaksoisuus (niiden korvaamisessa) ei ole pakollista.

Sheikh Abaa Butain
Fataawa Ramadaan – 2 osa, s. 657, Fatwa No. 661;
ad-Duruur as-Sunnijja fi al-Ajwiba an-Najdijja – 5 osa, s. 360


Vapaaehtoinen paasto kun jäljellä on suorittamattomia paastopäiviä ramadaanin kuukaudelta

Kysymys: Mikä on päätös koskien henkilöä, jolla on jäljellä suorittamattomia paastopäiviä ramadaanin kuukaudelta ja silti hän haluaa paastota vapaaehtoisia paastopäiviä tai paastota ’Aashuran päivän (muharramin kymmenes päivä)? Esimerkiksi hän haluaa paastota sekä kymmenennen että yhdennentoista päivän sillä aikomuksella, että hän korvaa ramadaanin menetetyt päivät eikä ’Aashuran päivän paastoa. Onko myös sallittua paastota ’Aashuran päivänä vaikka henkilöllä olisi korvattavia paastopäiviä ramadaanin kuukaudelta? Ja onko sen henkilön, jolla on jäljellä korvattavia paastopäiviä ramadaanilta sallittua paastota ’Aashuran päivänä sekä sitä edeltävänä ja sitä seuraavana päivänä sillä aikomuksella, että korvaa ne päivät, jotka on menettänyt?

Vastaus: Hänen ei pitäisi tehdä vapaaehtoista paastoa silloin kun hänellä on korvattava päivä tai päiviä ramadaanilta. Pikemminkin hänen tulisi aloittaa korvaamalla ne, jotka hänellä on jäljellä ramadaanin ajalta, sitten vasta tehdä vapaaehtoisia paastoja. Toiseksi, jos hän paastosi muharramin 10. ja 11. päivät sillä aikomuksella, että hän korvaa ne päivät, jotka häneltä oli korvattavana päivistä, joiden aikana hän ei paastonnut ramadaanin aikana, niin tämä on sallittua ja riittävää (kahdelle korvattavalle päivälle). Koska profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ((Tekojen palkkio riippuu aikomuksista ja jokainen henkilö palkitaan sen mukaan mitä hän aikoi…)). Ja Allaahilla on kaikki menestys ja lähettäköön Allaah rukouksia ja tervehdyksiä profeetallemme Muhammadille (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sekä hänen perheelleen ja seuralaisille.

Islaamilaisen tutkimuksen ja fataawan vakituinen komitea, johon kuuluu:
Johtaja: Sheikh ’Abd al-Aziiz Ibn Baaz
Apulaisjohtaja: Sheikh ’Abd ar-Razzaaq ’Afiifi
Jäsen: Sheikh ’Abd Allaah Ibn Rudeijaan;
Jäsen: Sheikh ’Abd Allaah Ibn Qu’uud.
Fataawa al-Lajna addaaima li al-Buhuuth al-’Ilmijja wa al-Iftaa – 10 osa, s. 401, Fatwa No.6774


Kykenemätön suorittamaan shawwaalin kuuden päivän paaston, onko tässä syntiä?

Kysymys: Aloitin paastoamaan shawwaalin kuutta (päivää), kuitenkaan en pystynyt tekemään niitä loppuun lieventävien asianhaarojen ja työn takia. Nyt minulla on jäljellä kaksi päivää, joten mitä tehdä, arvoisa sheikh, korvaanko nämä päivät vai onko tässä mitään syntiä?

Vastaus: Shawwaalin kuuden päivän paasto on suositeltava palvonnan teko eikä mikään pakko. Joten sinulle kuuluu niiden päivien palkkio jotka paastosit ja toivottavasti saat koko palkkion jos se, mikä esti sinua paastoamasta niitä kaikkia oli islaamin mukaan hyväksyttävä syy. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ((Jos palvelija sairastuu tai matkustaa niin Allaah kirjaa hänelle sen, mitä hänellä oli tapana tehdä kun hän oli terve ja kotona (eli ei matkustanut))), Al-Bukhaariin kertoma. Eikä sinun tarvitse korvata mitään mitä jätit niistä (tekemättä).

Ja menestys tulee Allaahilta.

Sheikh Ibn Baaz Fataawaa Ramadaan – 2 osa, s. 694, Fatwa No. 699;
Al-Fataawaa li ibn Baaz – Kitaab ad-Da’wa, 2 osa, s. 172.


Kääntäjän (totuudentie) huomautus:

[1] On kiellettyä paastota ainoastaan perjantaina paitsi jos se liitetään sitä edeltävään tai sitä seuraavaan päivään. Mutta on olemassa todiste jonka mukaan paastoaminen lauantaina on myöskin kiellettyä kuten profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Älkää paastotko lauantai (päivänä) paitsi jos se on teille pakollista.” Tästä syystä henkilön ei pitäisi paastota ’Aashuran päivää, Arafaan päivää, shawwaalin päiviä tai muita ei-pakollisia paastopäiviä perjantaina tai lauantaina. Viitteemme on Sheikh al-Albaaniin, rahimahu Allaah, fataawi, joka löytyy Silsilat al-Hudaa wa an-Nuur –kaseteista (040, 166, 182, 204, 211, 215, 234, 257…) Mitä tulee sunnuntaina paastoamiseen, niin se on sallittua (kasetti 328).

[2] Sheikh al-Albaaniilta, rahimahu Allaah, kysyttiin: Täytyykö naisen aloittaa korvaamalla ramadaanin aikana menetetyt paastopäivät vai pitäisikö hänen paastota shawwaalin 6 päivää ensin? Hän vastasi: Hän aloittaa korvaamalla pakolliset paastot (kasetti 323).

[3] Koskien aikomusten kokoamista siten, että paastoat yhden päivän kahdella aikomuksella, Sheikh ibn ’Uthaymeenin, rahimahu Allaah, fataawissa (Fataawa as-Sijaam 438), hän sanoi, ettei ole sallittua yhdistää shawwaalin kuutta päivää ramadaanin korvattaviin päiviin. Pakolliset paastopäivät tulee korvata ensin, ja sitten vasta shawwaalin 6 päivää eikä samoina päivinä kahdella aikomuksella (ramadaanin paastojen korvaamisen aikomus sekä shawwaalin 6 päivän paastoamisen aikomus).

[4] Sheikh al-Albaaniilta, rahimahu Allaah, kysyttiin: mikä on parempi, paastota shawwaalin 6 päivää yhtäjaksoisesti tai katkonaisesti? (Kasetti 325). Hän vastasi: yhtäjaksoisesti on parempi mutta henkilön täytyy välttää paastoamista perjantaisin ja launtaisin. Kysyjä kysyi, entä kuukauden kolme valkoista päivää (arabialaisen kuukauden 13., 14., 15. päivät), hän vastasi: Henkilön täytyy välttää paastoamista perjantaisin ja lauantaisin.