TA’ZIJJAN (SURUNVALITTELUJEN ESITTÄMISEEN) LIITTYVÄT UUDISTUKSET

Lähde: www.alfawzan.af.org.sa.

At-ta’zijja (surunvalittelu) on lohdutuksen sanojen esittämistä sellaiselle henkilölle, jota on koeteltu sukulaisen kuolemalla, ja hänen huolensa ja surunsa helpottamista varten. Tämä tehdään pyytämällä (Allaahilta) raportoidulla du’aalla (rukouspyynnöllä) häntä varten:

Ahsana Allaahu ’azaaaka, wa djabara Allaahu musiibataka, wa rafara li maijjitika.

Antakoon Allaah sinulle paremman lohdun, helpottakoon Hän kärsimystäsi ja antakoon Hän anteeksi kuolleellesi.

Tämä voidaan tehdä missä tahansa paikassa, jossa tapaat henkilön, jota on koeteltu hänen sukulaisensa kuolemalla, joko masjidissa, toimistossa, työpaikalla, ennen hautaamista tai sen jälkeen.

Sen tulisi olla ilman ajan tai paikan määrittämistä ja ilman ruoan valmistamista – paitsi ruoan, joka valmistetaan kuolleen henkilön perheelle. Muut valmistavat ruoan heille heidän tarpeensa mukaan, koska he ovat kiireisiä kuoleman koetuksen johdosta – kuten hadiithissa [1] mainitaan.

Tämä on sunna mitä tulee surunvalitteluihin esittämiseen. Se tehdään ilman päivittäisen työn lykkäämistä, tiettyjen päivien määrittämistä koettelemuksen päivien lisäksi ja ilman jonkun paikan määrittämistä varten [surunvalitteluiden vastaanottamista varten].

[Surunvalittelujen esittämisen] sunnaan on liitetty monia uudistettuja ja ylikuormittavia tekoja:

1.Tietyn paikan tai ajan ilmoittaminen surunvalittelujen vastaanottamista varten.

2.Kuolleen sukulaiset järjestävät ihmisille kokoontumispaikan ja näin ollen heidän täytyy kalustaa se, tarjota kahvia ja hajuvettä jne… Tämä jatkuu kun lisää ja lisää ihmisiä saapuu ja heille tarjotaan ylläolevia ’surunvalittelujen ajan’.

3.Työn ja tehtävien lykkääminen surunvalittelujen vastaanottamisen päivien ajan, surun merkkinä kuollutta kohtaan.

4.Tarpeellisen ruokamäärän valmistamisen pakko kaikkia niitä ihmisiä varten, jotka kokoontuvat joka ilta surunvalittelujen aikana. Tämän maksu on sijoitettu kuolleen sukulaisten tai ystävien vastuulle, ei välttämättä kuolleen henkilön perheen vastuulle. Tämä käsittää usein eläimen uhrauksen ja eri tyyppisten ruokien valmistamisen.

5.Kuolleen sukulaisten kuormittaminen sen vuoksi, että heidän täytyy vastaanottaa vierailijoita, jotka esittävät surunvalitteluja, heidän palvelemisensa ja paikan valmistaminen heitä varten.

6.Kaikki ylläoleva ei rajoitu miesten keskinäiseen kokoontumiseen, naisetkin kokoontuvat nykyisin keskenään. Kaikki tämä sijoitetaan kuolleen henkilön perheen harteille heidän surunsa ja murheensa lisäksi.

Kaikki nämä raskaat asiat eivät ole mitenkään hyödyllisiä eläville eikä kuolleille. Pikemminkin niistä on tullut kuin rautakahleita [jotka kuormittavat ihmisiä], joille ei ole Allaahilta mitään todistetta.

Tilanne on nykyisin tullut paljon pahemmaksi kun ihmiset rakentavat paikkoja surunvalittelujen vastaanottamista varten hautausmaalle. Tämä on selvä harhautumisen teko. Saudi Arabian Mufti antoi fatwan aikanaan, määräten näiden rakennusten purun, samoin seniorioppineiden komitea antoi päätöksiä tämän suhteen.

Tästä kaikesta huolimatta jotkut ihmiset ovat taas ruvenneet rakentamaan tällaisia rakennuksia.

Eräs hurskas seuralainen nimeltä Jariir ibn ’Abd Allaah al-Bajalii (olkoon Allaah häneen tyytyväinen) sanoi,

”Meillä oli tapana pitää kuolleen (henkilön) perheen kanssa kokoontumista ja ruoan valmistamista nijaahasta (joka on vaikeroimista ja se on djaahilijjan teoista, ennen islaamin aikaa). [2]

Nijaaha on djaahilijjan kielletyistä teoista. Tämä Jariirin ja muiden seuralaisten kertoma kerronta sisältää useita asioita:

Ensinnäkin: Kuolleen sukulaisten kanssa kokoontuminen –mitä ihmiset tekevät nykyisin kuten kuvasimme – on djaahilijjan teoista kuten tässä kerronnassa mainittiin.

Toiseksi: Ruoan valmistaminen kuolleen sukulaisia varten –enemmän kuin mitä he itse tarvitsevat – kuten hadiithissa mainittiin.

Kolmanneksi: Ylläolevat teot ovat djaahilijjasta, muslimien pitäisi ottaa tämä huomioon.

Antakoon Allaah kaikille taufiiq sunnan toteuttamiseen tässä sekä muissa asioissa.

Allaah tietää parhaiten.

Alaviitteet:

[1] Seuraavaan hadiithiin viittaen, “Kun Ja’far b. Abi Taalib kuoli, profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi:
”Valmistakaa ruokaa Ja’farin perheelle, heillä on jotain mikä pitää heidät kiireisinä” (eli Ja’farin kuolema). At-Tirmidiin ja Abu Daawuudin kokoama, tarkoituksen tulkinta.

[2] Jariir ibn ’Abd Allaahin kertoma, Ibn Maajan kokoama.