VÄHITTÄISMAKSULLA OSTAMINEN KOROTETULLA HINNALLA

Lähde: Al-Asaala (nro 6).

Kysymys: Mikä on uskonnollinen määräys koskien vähittäismaksulla ostamista?

Vastaus: Ensinnäkin, vähittäismaksulla ostaminen on tekojen uudistus, jota edelliset muslimisukupolvet eivät tunteneet. Pikemminkin se on yksi niistä asioista, jotka epäuskovat ovat välittäneet heille, ne, joka menneisyydessä valtasivat heidän maansa, perustivat siirtokuntia sinne ja hallitsivat heitä epäuskon säännöillään. Sitten kun he jättivät maiden tärkeimmät kunnat, he jättivät taakseen pahuutensa ja harhautuneet perintönsä. Ja tänään muslimit elävät näiden epäuskovien heille määräämien käytäntöjen ja tekojen mukaisesti.

On olemassa toinen huolen aihe – joka on kaikkein tärkein – ja se on kuten profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “En ole jättänyt mitään, joka veisi teitä lähemmäksi Allaahia, paitsi, että olen määrännyt teitä tekemään sitä. Enkä ole jättänyt mitään, joka veisi teitä kauemmaksi Allaahista paitsi, että olen kieltänyt teitä tekemästä sitä.” [1]

Tästä näemme että hän, (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kielsi sen, jota tänään kutsutaan “vähittäismaksulla ostamiseksi.” Sen vuoksi tällainen liiketoimi on uudistus, jota menneisyyden muslimit eivät tunteneet. Haluan myös sanoa, että tämä nimi on uudistus (itsessään) koska fiqh-kirjoissa ei löydy mitään ”vähittäismaksulla ostaminen”-nimellä. Pikemminkin muslimien kirjoista löytyy sellainen asia, jota kutsutaan ad-dein (velka) ja sellainen, jota kutsutaan al-qard al-hasan (hyvä laina). Tästä on tullut muslimien jokapäiväisessä elämässä pelkkä nimi ilman mitään muotoa ja todellisuutta. Tämä huolimatta profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) rohkaisusta koskien suuria lainoja ja siitä, että hän meni pitkälle tässä asiassa, siinä määrin, että hän piti kahden dollarin lainaamista saman arvoisena kuin jos antaisit yhden dollarin hyväntekeväisyyteen. Tämä tarkoittaa: jos lainaat muslimiveljellesi kaksi dollaria, se on kuin olisit ottanut taskustasi dollarin ja antanut sen hyväntekeväisyyteen. Aivan kuten hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) rohkaisi näitä lainoja, hän kielsi ottamasta lisärahaa sitä vastaan, että veljesi maksu viivästyy sopimuksessa.

Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “Hän, joka tekee yhdestä liiketoimesta kaksi, silloin hän saa joko niistä alemman tai koron.” Ja toisessa hadiithissa, hän “kielsi, että yhdestä (liiketoimesta) tehdään kaksi liiketoimea.” Tämän hadiithin kertojalta kysyttiin tämän kiellon tarkoituksesta joten hän vastasi: “Se tarkoittaa, että sanot: ”Myyn sinulle tämän asian sillä ja sillä summalla käteistä ja sillä ja sillä (korotetulla) rahasummalla viivästetyllä maksulla.”

Myyn sinulle tämän laitteen 100 dollarilla käteistä heti ja 105 dollarilla vähittäismaksulla, tarkoittaen velkana. Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “Hän, joka tekee yhdestä liiketoimesta kaksi, silloin hän saa joko niistä alemman tai koron.” Tämä tarkoittaa, että jos hän ottaa nämä lisärahat, niin se on korkoa kuten näkyy laitteen esimerkissä, joka myytiin 105 dollarilla, viisi dollaria lisää viivästyksen vuoksi.

Jos olisi olemassa islaamilainen hallinto yksilöitä ja hallitsijoita varten, tällä ostajalla jota petettiin ja jolta otettiin viisi dollaria lisää sitä vastaan, että liikemies joutui odottamaan maksua, olisi lupa tarttua häneen ja valittaa hänestä tiedon ihmisille.

Joten tässä on tämän hadiithin ymmärrys. Myynnissä oleva asia on yksi, kuitenkin tarjotaan kahta liiketoimea: käteisellä suoraan tähän hintaan ja viivästetyllä maksulla siihen hintaan. Joten Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kutsui tätä rahan korotusta viivästetyn maksun vuoksi koroksi.