YLEINEN KUFR JA SEN SOVELLUKSET

Lähde: Äänitys.

Kaikki ylistys kuuluu Allaahille ja olkoon as-salaat ja as-Salaam profeetta Muhammadin, hänen taloutensa, ja jalojen seuralaisten ja niiden yllä, jotka seuraavat heitä tuomiopäivään asti.

Kysymys:

Jos joku tekee kufrin lausunnon tai sunnan vastustamisen lausunnon ja hän on harjoittava muslimi, niin voimmeko sanoa, että hän on kaafir?

Vastaus:

Jos henkilö suorittaa kufrin teon tai sanoo kufrin lausunnon niin tätä henkilöä erityisesti voidaan kutsua kaafiriksi vain jos tietyt ehdot on täytetty. Nämä ehdot käsittävät:

1. Ehdot täytyy täyttää, joissa teko ja/tai lausunto on kufr ja tuo mukanaan kufrin.

2. On tarpeellista varmistaa, jos on olemassa joitain esteitä, jotka estävät kufrin lukemisen tämän erityisen henkilön syyksi.

Kufrin teot ja/tai lausunnot voidaan julistaa yleisellä tasolla sellaisenaan, kuitenkin niiden tekeminen sovellettavaksi erityiseen henkilöön vaatii ehtojen täyttämistä ja esteiden poistamista koskien takfiiria. Asia on näin koska voi olla olemassa syitä, jotka estäisivät kufrin lukemisen erityisen henkilön syyksi.

Tämän lisäksi kenenkään ei kuulu langeta takfiiriin koska tämä on Allaahin (subhaanahu wa ta’aalaa) oikeus, ja se on erittäin vakava asia, niin vakava, että jos syytät jotain henkilöä kufrista virheellisesti, niin kufr voi palata sinulle: tämä pätee kufrin lukemiseen tavallisen muslimin syyksi kuin hallitsijoiden syyksi. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) määräsi muslimia aidossa hadiithissa:

“Sano sitä, mikä on hyvää tai pysy hiljaa.”

Jos tämä on yleisiä asioita varten niin entä takfiir? Sitten, on varmasti tarpeellista pidättäytyä lankeamasta tähän asiaan ja jättää se suurille ja luotettaville islaamin oppineille. He ovat niitä, jotka pystyvät päättelemään oikeat säännökset suhteessa tietyn henkilön kufriin. Samoin, tämä ei ole kysymys johon edes vanhemmat tiedon opiskelijat osallistuvat avoimesti.

Näyttää nykyisin siltä, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään muuta tekemistä kuin puhua hukaam (hallitsijoista) [1] ja takfiirista, päivin ja öin, unissa ja hereillä. Jos väitämme olevamme salafien (oikeamielisten edeltäjien) tiellä niin muslimien ei pitäisi antautua tähän kysymykseen. Valitettavasti suurin osa tavallisista muslimeista tekevät analyysin koko maailman poliittisesta tilanteesta ja tekevät tuomioita helposti ja vähällä Allaahin (subhaanahu wa ta’aalaa) pelolla. Kuitenkaan mikään näistä ei kuulu tavalliselle muslimille.

Heidän sekaantumisensa näihin asioihin voi ainoastaan vakavoittaa tilanteita ja aiheuttaa eripuraisuutta.

Jotkut väittävät, että “Poliittikka on islaamista; islaam ja politiikka ovat sama asia.” He tulevat näiden ovien lävitse. Kun kysyt heiltä politiikasta, tulet huomaamaan, että he lukevat 12 sanomalehteä, katsovat kaikkia satelliitti uutiskanavia ja istuvat lukemattomissa piireissä jatkuvasti, analysoimassa politiikkaa ja ns. ajankohtaisia kysymyksiä. Tämä on sitä, mitä he pitävät ”politiikkana”! Vähintäänkin tämä on kielteisesti vaikuttavaa eikä ole hyödyllistä henkilölle, joka tulee olemaan vastuussa jokaisesta elämänsä minuutista, jonka hänen tulee täyttää sillä mikä on hyvää ja hyödyllistä. Islaamissa lainsäädännölliset menettelytavat ovat oikeata ”politiikkaa”. Ja tämä ei ole tarkoitettu tavallisen muslimin käsiteltäväksi, puhumattakaan ”median” politiikasta, täynnä valheita, vasta-valheita, loppumatonta analyysia, valheellisia lausuntoja, tunteellisia puheita jne.

Pyydän Allaahia (subhannahu wa ta’aalaa) opettamaan meille kaikkea sitä, mikä on hyödyllistä ja pelastamaan meidät kaikelta pahalta. Aamiin.

Kaikki kiitokset kuuluvat Allaahille, ja olkoon Allaahin as-salaat ja as-Salaam profeetta Muhammadin, hänen taloutensa ja jalojen seuralaisten sekä niiden yllä, jotka seuraavat heitä tuomiopäivään asti.