Lähde: Qijaam Ramadaan (s. 34-41).
Sen ohjeet:
1. I‘tikaaf (itsensä eristäminen masjidiin) on suositeltu teko ramadaanin aikana kuten minä tahansa muuna vuoden päivänä. Sen lähde löytyy Allaahin sanoista: ”…kun teette i’tikaaf masaajideissa.” Ja on olemassa monia aitoja ahaadiith profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) i’tikaafista sekä salafien kertomuksia myös sitä koskien. Ne on mainittu Ibn Abi Shaiban ja ’Abd ar-Razzaaqin Musannaf –teoksissa.
Profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) on aidosti kerrottu tehneen i’tikaaf shawwaal –kuukauden [1] viimeisinä kymmenenä päivänä ja, että ’Umar (radija Allaahu ’anhu) sanoi profeetalle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam): ”Vannoin valan Allaahille tietämättömyyden päivinä, että tekisin i’tikaaf yhden yön ajan Masjid Al-Haraamissa, (pitäisikö minun tehdä se)? Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vastasi: ”Täytä lupauksesi.” Niin ollen hän teki i’tikaaf yhden yön ajan. [2]
2. Sen noudattaminen ramadaanin aikana on vakiintunut tapa Abu Hurairan (radija Allaahu ’anhu) hadiithissa: “Allaahin lähettiläällä (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) oli tapana tehdä i’tikaaf kymmenen päivän ajan jokaisena ramadaanina. Mutta sinä vuonna, jolloin hän kuoli, hän teki i’tikaaf kahdenkymmenen päivän ajan.” [3]
3. Paras aika sen tekemiseen on ramadaanin viimeinen ajanjakso koska profeetalla (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) oli tapana tehdä i’tikaaf ramadaanin viimeisinä kymmenenä päivänä kunnes Allaah otti hänen sielunsa (kuoleman kautta). [4]
Sen ehdot:
1. Sen noudattamista ei ole säädetty paitsi masaajideissa, perustuen Allaahin sanoihin: “Älkääkä harjoittako sukupuoliyhteyttä heidän (vaimojenne) kanssa kun teette i’tikaaf masaajideissa.” [5] Ja ‘Aaisha (radija Allaahu ’anhaa) sanoi: “Sunna sille, joka tekee i’tikaaf on, että hänen ei pitäisi poistua (masjidista) paitsi jotain tarvetta varten, joka hänen täytyy täyttää. Hänen ei pitäisi todistaa hautajaisia, eikä hänen pitäisi koskettaa vaimoaan, tai olla sukupuoliyhteyssä hänen kanssaan. Eikä ole i’tikaafia paitsi masjidissa, joka vakiinnuttaa jamaa’an (yhteysrukouksen). Ja sen henkilön sunna, joka tekee i’tikaaf on, että hänen pitäisi paastota (sinä päivänä, jolloin hän tekee i’tikaaf).” [6]
2. Masjidin pitäisi myös pitää jumu’a rukouksia, jotta hänen ei tarvitse jättää masjidia rukoillakseen jumu’a rukouksen. Tämä johtuu siitä, että sitä varten ulos meneminen on pakollista, perustuen ’Aaishan sanoihin aikaisemman hadiithin yhdessä kertomuksessa: “…eikä ole i’tikaafia paitsi masjidissa, joka ylläpitää ju’mua rukousta.” [7]
Tämä lisäksi törmäsin autenttiseen hadiithiin, joka selvästi määritti edellisessä aajassa mainitut “masaajidit”, tarkoittamaan kolmea masaajidia: Masjid al-Haraam, Masjid an-Nabawii ja Masjid Al-Aqsaa. Tämä hadiith on: ”Ei ole i’tikaafia’ paitsi näissä kolmessa masaajidissa.” [8] Sen mukaan ne salafien joukosta, joilla oli tämä mielipide, olivat Hudhaifa Ibn Al-Jamaan, Sa’iid Ibn Al-Musajjib sekä ’Ataa. Kuitenkaan hän (’Ataa) ei maininnut Masjid Al-Aqsaa. Muut olivat sitä mieltä, että se oli mikä tahansa masjid, jossa jumu’a rukousta pidettiin, ilman rajoituksia. Ja silti toiset olivat eri mieltä, sanoen, että sitä voi tehdä jopa oman kodin masjidissa. Eikä ole epäilystä, että sitä koskevan hadiithin noudattaminen ansaitsee seuraamisen. Ja Allaah, Ylistetty ja Ylevin, tietää parhaiten.
3. Henkilölle, joka tekee i’tikaaf on sunna noudattaa paastoa, kuten ‘Aaisha (radija Allaahu ’anhaa) on lausunut. [9]
Mikä on sallittua henkilölle, joka tekee i’tikaaf:
1. Hänen on sallittua poistua masjidista täyttääkseen tarpeen. Hänen on myöskin sallittua pistää päänsä ulos masjidista, jotta se pestäisiin ja kammattaisiin. ’Aaisha (radi Allaahu ’anhaa) sanoi: ”Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) pisti päänsä minun läheisyyteeni kun hän oli tekemässä i’tikaaf masjidissa, ja minä olin asunnossani. Joten kampasin hänen hiuksensa, [ja yhdessä kertomuksessa: pesin sen, ja vaikka minun ja hänen välillä oli kynnys, ja minulla oli kuukautiset], ja hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ei tullut taloon paitsi jos hänellä oli [inhimillinen] tarve, silloin kun hän teki i’tikaaf.” [10]
2. Sille, joka tekee i’tikaaf ja muille on sallittua tehdä wuduu (pesu) masjidissa, perustuen erään miehen sanoihin, joka palveli profeettaa (salla Allaahu ’aleihi wa sallam): “Profeetalla oli tapana tehdä kevyt wuduu (pesu) masjidissa.” [11]
3. Hän voi laittaa pystyyn pienen teltan masjidin takaosaan, jossa hän tekee i’tikaaf. Tämä johtuu siitä, että ’Aaishalla (radija Allaahu ’anhaa) oli tapana pystyttää khibaa [12] (teltta) profeetalle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) silloin kun hän teki i’tikaaf. Ja tämä oli hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) määräyksestään. [13]
Ja yhdellä kerralla hän teki i’tikaaf pienessä teltassa, jossa oli kynnysmatto, joka peitti sen oviaukon. [14]
Naisen lupa tehdä i’tikaaf ja vierailla miehensä luona (joka tekee i’tikaaf) masjidissa:
4. Naiselle on sallittua vierailla miehensä luona kun tämä tekee i’tikaaf. Ja hän voi kävellä vaimonsa kanssa jättääkseen tälle jäähyväiset masjidin ovelle asti, perustuen Safijjan sanoihin (radija Allaahu ’anhaa):
”Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) oli tekemässä i’tikaaf masjidissa ramadaanin kymmenenä viimeisenä päivänä, joten menin vierailemaan hänen luoksensa yhtenä yönä, ja hänen vaimonsa olivat hänen kanssaan. Joten puhuin hänen kanssaan noin tunnin verran, sitten nousin ylös lähteäkseni ja hän sanoi: ’Älä kiirehdi, tulen ulos kanssasi.’ Niin ollen hän nousi ylös kanssani saattaakseen minut ulos.” Ja hänen asuinpaikkansa oli Usaama Ibn Zaidin kotona. Sitten he kävelivät kunnes he saavuttivat masjidin oven, joka oli Umm Salaman oven vieressä. Sitten kaksi ansaarin miestä kävelivät heidän takanaan ja kun he näkivät profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam), he kiirehtivät eteenpäin. Joten profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ’Hidastakaa! Tämä on (vaimoni) Safijja Bint Hujain Joten he sanoivat: ’Subhaana Allaah, oi Allaahin lähettiläs.’ Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ’Totisesti paholainen virtaa ihmisissä kuten veri virtaa. Ja pelkäsin ettei hän laittaisi pahaa sydämiinne.’” [Tai hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “jotain sydämiinne.” [15]
Itseasiassa naisella on lupa tehdä i’tikaaf miehensä kanssa masjidissa tai yksin, perustuen ‘Aaishan (radija Allaahu ’anhaa) lausuntoon: “Yksi Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vaimoista teki i’tikaaf hänen kanssaan kun hän oli istihaada (vuotaminen kuukautisten välillä) tilassa [toisessa kertomuksessa sanotaan, että hän on Umm Salama] ja hän näki punaista (verta) tai kellertäviä jälkiä tulevan itsestään. Ja joskus laitoimme tarjottimen hänen alapuolelleen kun hän suoritti rukousta.” [16]
Ja hän sanoi myös: “Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam ) noudatti i’tikaaf ramadaanin viimeisinä kymmenenä päivänä, kunnes hän kuoli. Sitten hänen vaimonsa noudattivat i’tikaaf hänen jälkeensä.” [17]
Tässä on todiste sille, että myös naisten on sallittua tehdä i’tikaaf. Eikä ole epäilystä, että tämä on sillä ehdolla, että heidän huoltajansa antavat heille siihen luvan. Ja se on myös sillä ehdolla, että paikka on vapaa fitnasta ja miesten kanssa sekoittumisesta, perustuen sen moniin todisteisiin ja myös fiqh –periaatteeseen: ”Pahan ehkäiseminen on etusijalla hyvän aiheuttamiseen verrattuna.”
5. Sukupuoliyhteys mitätöi henkilön i’tikaaf, perustuen Allaahin sanoihin: “Älkääkä harjoittako seksiä heidän kanssaan (vaimojenne) silloin kun teette i’tikaaf masaajideissa.” (kääntäjän kommentti: tämä on koraanin merkityksen vapaa käännös).
Ja Ibn ‘Abbaas (radija Allaahu ’anhu) sanoi: “Jos henkilö, joka tekee i’tikaaf harjoittaa seksiä niin hän mitätöi oman i’tikaafinsa ja hänen pitää aloittaa se uudestaan.” [18] Hänelle ei kuulu mitään palkkiota (kaffaara) siitä syystä, että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) tai hänen seuralaisensa eivät maininneet asiasta.
Alaviitteet:
[1] Tämä on osa ‘Aaishalta tulleesta hadiithista, jonka on kertonut Al-Bukhaarii, Muslim ja Ibn Khuzaima Sahiih –kokoelmissaan. Olen viitannut siihen Sahiih Sunan Abi Daawuud –teoksessa (2172)
[2] Kertonut Al-Bukharii, Muslim ja Ibn Khuzaima. Lisäys tulee Al-Bukhaariilta yhdessä kertomuksessa, kuten sanotaan siitä tekemässäni lyhennelmässä. Ja siihen viitataan myös Sahiih Sunan Abi Daawuud –teoksessa (2136 – 2137).
[3] Al-Bukhaariin ja Ibn Khuzaiman kertoma Sahiih kokoelmissaan ja siihen on viitattu aikaisemmin mainitussa lähteessä (2126-2130)
[4] Al-Bukhaariin ja Muslimin sekä Ibn Khuzaimahn (2223) kertoma ja siihen viitataan Al-Irwaa –teoksessa (966) sekä Sahiih Abi Daawuud –teoksessa (2125).
[5] Suurat al-Baqara: 187. Imaam Al-Bukhaarii käytti tätä aaja todisteena sille, mitä sanoimme aikaisemmin. Al-Haafidh Ibn Hajr sanoi: “Tässä aajassa löytyvä todiste on, että jos i’tikaafin tekeminen jossain muualla kuin masjidissa olisi oikeaa, seksin harjoittamisen kieltoa ei olisi erityisesti mainittu, koska sukupuoliyhteys on kiellettyä i’tikaafin aikana oppineiden konsensuksen mukaan. Joten ”masaajid” sanan mainitsemista ymmärretään, että i’tikaaf ei ole sopivaa paitsi masaajideissa.”
[6] Al-Baihaqiin kertoma aidolla ketjulla ja Abu Daawudin kertoma turmeltumattomalla ketjulla. Seuraava kertomus ’Aaishalta (radi Allaahu ’anhaa) on myös Abu Daawuudilta, ja siihen viitataan Sahiih Abi Daawudissa (2135) sekä al-Irwaassa (966).
[7] Al-Baihaqii kertoi Ibn ‘Abbaasilta hänen sanoneen: “Totisesti Allaahin eniten vihaamat asiat ovat uudistukset. Ja totisesti uudistuksista on i’tikaafin tekeminen masaajid:eissa, jotka ovat kodeissa.”
[8] At-Tahaawiin ja Al-Isma’iiliin kertoma ja Al-Baihaqii aidon kertomusketjun kanssa Hudhaifa Ibn Al-Jamaanista (radija Allaahu ’anhu). Ja siihen viitataan As-Sahiiha-teoksessa (nro 2786) Sahaaba peräisin olevissa kertomuksissa, jotka noudattavat sitä, ja ne ovat kaikki aitoja.
[9] Al-Baihaqiin kertoma aidolla kertomusketjulla ja Abu Daawuudin kertoma turmeltumattomalla kertomusketjulla. Imaam Ibn al-Qayyim sanoi Zaad al-Ma’aad-teoksessa: ”Profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ei ole kerrottu, että hän olisi tehnyt i’tikaaf silloin kun hän ei paastonnut. Pikemminkin, ’Aaisha (radija Allaahu ’anhaa) sanoi: ”Ei ole i’tikaafia paitsi paastolla.’ Ja tämän lisäksi Allaah ei maininnut i’tikaafia paitsi paastolla. Ja profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ei tehnyt sitä paitsi kun hän paastosi. Joten oikea mielipide on todiste, jota suurin osa oppineista kannattavat: että paastoaminen on i’tikaafin ehto. Ja tämä se mielipide, jota Sheikh al-Islaam Abu al-’Abbaas Ibn Taymiyyah piti parempana.” Ja hän lisää tähän, että uskonnossa ei ole määritelty, että sillä, joka menee ulos masjidiin rukousta tai muuta varten pitäisi olla aikomus koskien ajan pituutta, jonka hän tulee viettämään i’tikaafissa. Sheikh al-Islaam selvensi tämän asian Ikhtijaaraat-teoksessaan.
[10] Al-Bukhaariin, Muslimin, Ibn Abi Shaiban, ja Ahmadin kertoma, ja ensimmäinen lisäys kuuluu näille kahdelle viimeiselle (mainitulle). Siihen viitataan Sahiih Abi Daawuudissa (2131-2132)
[11] Al-Baihaqiin raportoima hyvällä ketjulla sekä Ahmadin (5/364) lyhennetyssä muodossa ja aidolla kertomusketjulla.
[12] Khibaa on yksi arabien talotyypeistä, joka on tehty turkista tai villasta, eikä hiuksista. Ja se pystytetään kahden tai kolmen kannattimen varaan. Ks An-Nihaaja.
[13] Al-Bukhaarii ja Muslimin raportoima ’Aaishan hadiithista. Se, että hän teki niin löytyy Al-Bukhaariin raportissa ja hänen määräyksensä sen tekemiseen löytyy Muslimin raportista.
[14] Tämä on osa Abu Sa’iid Al-Khudriin kertomasta hadiithista, jonka on raportoinut Muslim ja Ibn Khuzaima Sahiih-teoksissaan. Siihen viitataan Sahiih Abu Daawuudissa (1251)
[15] Al-Bukhaariin ja Muslimin sekä Abu Daawuudin raportoima, ja loppu osa on häneltä (Abu Daawuud). Ja viittasin siihen Sahiih Sunan Abi Daawuudissa (2133 & 2134).
[16] Al-Bukhaariin raportoima ja siihen viitataan Sahiih Sunan Abi Daawuudissa (2138). Toinen kertomus tulee Sa’iid Ibn Mansuurilta, kuten sanoin Fath al-Baarii -teoksessa (4/281). Kuitenkin Ad-Daarimii (1/22) sanoo, että hän on Zainab ja Allaah tietää parhaiten.
[17] Al-Bukhaariin, Muslimin ja muiden raportoima.
[18] Ibn Abi Shaiban (3/92) ja ’Abd ar-Razzaaqin (4/363) raportoima aidolla kertomusketjulla. Ja mitä tarkoitetaan hänen sanoillaan: “pitää aloittaa se uudestaan” on, että hänen pitää tehdä i’tikaafinsa uudelleen.