Lähde: The Radiance of Faith s. 31-34.
Allaahin ominaisuuksista on se, että Hän tekee mitä tahansa Hän haluaa. Mitään ei tapahdu, paitsi Hänen halustaan (iraada) eikä mikään säästy Hänen tahdoltaan (mashiia).
Tässä maailmassa ei ole mitään, joka säästyisi Hänen ennaltamääräykseltään (taqdiir) ja mikään ei saa alkuaan paitsi Hänen säätönsä kautta (tadbiir). Ei ole ketään, joka pystyy välttämään häntä varten tallennettua ennaltamääräystä (qadar). Eikä kukaan pysty voittamaan sitä, mitä hänestä on tallennettu kirjoitettuun tauluun (al-lauh al-mahfuudh). Hän haluaa kaiken, jonka luomakunta tekee. Ja jos Hän olisi suojellut heitä synneiltä, miten he voisivat olla Hänelle tottelemattomia? Ja jos Hän olisi halunnut, että he kaikki tottelevat Häntä, varmasti he olisivat totelleet Häntä. Hän loi luomakunnan ja heidän tekonsa. Hän määräsi ennalta heidän toimeentulonsa ja heidän elämänsä pituuden. Ja Hän johdattaa kenet vain Hän haluaa Hänen viisautensa avulla. Allaah sanoo:
“Hänen ei tarvitse vastata siitä, mitä on tehnyt, mutta heidän on kaikesta vastattava. ” [1]
Allaah sanoo:
”Olemme totisesti luonut kaiken qadarilla (jumalallinen ennaltamääräys).” [2]
Ja Hän sanoo:
”Hän on myös luonut kaiken ja antanut kullekin ansionsa mukaan.” [3]
Ja Hän sanoo:
”Mitään ei tapahdu maailmassa eikä teissä itsessänne, jota ei ole merkitty pyhään kirjaan, ennenkuin Me annamme sen tulla ilmi.” [4]
Ja Hän sanoo:
“Ketä Allaah tahtoo johdattaa, hänen rintansa avaa Hän islaamille, ja kenen hän antaa eksyä, hänen rintansa Hän tekee niin ahtaaksi ja ahdistetuksi.” [5]
Ibn ’Umar kertoi Djibriilin kysyneen profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) mitä iimaan oli, ja hän vastasi: ”Uskoa Allaahiin, Hänen enkeleihinsä, Hänen kirjoihinsa, viimeiseen päivään ja al-qadariin, sen hyvään ja pahaan.” Sitten Djibriil sanoi hänelle: “Puhuit totuudenmukaisesti.” [6]
Ja profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Uskon al-qadariin, sen hyvään ja pahaan, sen makeaan ja sen happamaan.” [7]
Yksi pyyntörukouksista, jonka profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) opetti Al-Hasan Ibn ‘Alille, ja jota hän itse käytti witrin qunuutissa oli: “Ja pelasta minut määräämältäsi pahalta.” [8]
Emme käytä Allaahin al-qadaa ja al-qadaria tekosyynä siihen, että hylkäämme Hänen määräystensä noudattamisen ja vältämme Hänen kieltojaan. [9] Pikemminkin meidän on pakko uskoa siihen ja tietää, että Allaahilla on todiste sen johdosta, että Hän ilmoitti kirjansa ja lähetti lähettiläänsä.
Allaah sanoo:
”Jotta luomakunnalla ei olisi mitään tekosyytä Allaahia vastaan lähettiläiden saapumisen jälkeen.” [10]
Tiedämme, että Allaah, olkoon Hän Siunattu ja Ylevin, ei määrännyt eikä kieltänyt paitsi sitä, jota voi toteuttaa tai hylätä. Hän ei pakottanut ketään suorittamaan tottelemattomuuden tekoja eikä Hän pakottanut ketään hylkäämään Hänen tottelemistaan. Allaah, Korkein, sanoo:
”Allaah ei ole antanut yhdellekään sielulle vastuuta, paitsi että Hän on antanut sille kyvyn (vastuun täyttämiseen).” [11]
Ja Allaah sanoo:
”Pelätkää Allaahia niin paljon kuin pystytte.”
Ja Allaah sanoo:
”Sinä päivänä jokainen sielu palkitaan ansionsa mukaan; vääryyttä ei kellekään tehdä tuona päivänä.” [12]
Tämä osoittaa, että jokaisella palvelijalla on tekoja ja ansioita. Hänet tullaan palkitsemaan hyvistä teoistaan palkkiolla ja pahoista teoistaan rangaistuksella. Tämä tulee tapahtumaan Allaahin toimeenpanosta (al-qadaa) ja ennaltamääräyksestä (al-qadar).
Alaviitteet:
[1] Suurat al-Anbijaa: 23
[2] Suurat aI-Qamar: 49
[3] Suurat al-Furqaan: 2
[4] Suurat al-Hadiid: 22
[5] Suurat al-Ana’aam: 125
[6] Sahiih – Muslimin kertoma Sahiihissa (no. 1) ”uskon kirjassa”.
[7] Da’iif- Al-Haakimin raportoima Ma’arifatu ’Uluum al-Hadiithissa (nro. 31), Se on heikko yhden ketjun kertojan johdosta, joka on Jaziid Ar-Raqaashii. Hän on da’iif kuten vahvistettu At-Taqriibissa (7683). An-Nasaa’ii sanoi, että hän oli matruuk (hyljättävä) ja Ahmad sanoi, että hänen hadiithinsa tulee torjua. Katso Al-Miizaan (4/418).
[8] Sahiih – Ahmadin (no. 1723), Abu Daawuudin (no. 1425), At-Tirmidiin (no. 464), An-Nasaa’iin (3/248) ja Ibn Maajan (no. 1178). raportoima. Sen ketju on autenttinen kuten edesmennyt Sheikh Ahmad Shaakir sanoi kommenteissaan Sunan At-Tirmidii teokseen.
[9] Al-qadarin asia ei ole tekosyy siihen, että muslimi jatkaa synnintekemistä. Sen seurauksena kun muslimeita kehotetaan lopettamaan synnintekeminen, jotkut heistä sanovat: “Allaah on kirjoittanut ylös, että minä menen helvettiin joten ei ole väliä teenkö syntiä tai ei”, tämä on väärä väitös koska kukaan ei tiedä mitä Allaah on kirjoittanut kenellekään, paitsi jos se löytyy Allaahin kirjasta tai Hänen lähettiläänsä sunnasta. Tämän lisäksi Allaah lukee jokaisen teon sen palvelijan ansioksi joka suorittaa sitä ja Hän tekee siitä jotain jonka palvelija on ansainnut itseään varten. Allaah sanoo: ”Sinä päivänä jokainen sielu palkitaan ansionsa mukaan; vääryyttä ei kellekään tehdä tuona päivänä.” (Suurat Raafir: 17)
Jos henkilöllä ei olisi ollut valinnanvaraa jonkun teon tekemiseen niin Allaah ei olisi lukenut sitä tekoa hänen ansiokseen. Näin ollen Allaah vapauttaa itsensä tästä teosta ja ilmoittaa meille, että se on jotain, jonka jokainen ansaitsee itseään varten. Joten miten hän voi syyttää Allaahin ennaltamääräystä (al-qadar) omista teoistaan? [Suurat an-Nisaa’: 165]
[10] Suurat al-Baqara: 286, käännöksen vapaa tulkinta
[11] Suurat at-Taraabun: 16, käännöksen vapaa tulkinta
[12] Suurat Raafir: 17.