Lähde: Bahjat Quluub al-Abraar -teoksesta.
’Adi ibn Haatim (radija Allaahu ’anhu) sanoi: Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi:
”Teistä ei ole ketään paitsi, että hänen Herransa tulee puhumaan hänen kanssaan ilman mitään tulkkia. Sitten hän tulee katsomaan oikealle puolelleen eikä tule näkemään mitään paitsi mitä hän on tehnyt ja hän tulee katsomaan vasemmalle puolelleen eikä tule näkemään mitään paitsi mitä hän on tehnyt. Hän tulee katsomaan eteensä eikä tule näkemään muuta kuin tulta kasvojensa edessä. Joten pelätkää tulta jopa puolikkaan taatelin kanssa. Ken ei löydä edes sitä, niin sitten ystävällisellä sanalla.” (1)
Tämä on upea hadiith, joka sisältää Luojan suuruuden, suuruuden, jota järki ei pysty käsittämään eikä kieli ilmaisemaan.
Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ilmoitti siinä, että Allaah tulee puhumaan suoraan ilman tulkkia tai välittäjää jokaiselle luodulle. Hän tulee kysymään heiltä kaikista heidän teoistaan, niiden hyvästä ja pahasta, niiden pienestä ja suuresta, menneestä ja nykyisestä, niistä teoista, joista palvelija tietää ja niistä, jotka hän on unohtanut. Tämä johtuu Hänen suuruudestaan ja kunniastaan. Aivan kuten Hän loi heidät ja huolehti heistä yhdessä hetkessä, samalla tavoin Hän tulee herättämään heidät henkiin yhdessä hetkessä ja saattamaan heidät kaikki vastuuseen yhdessä hetkessä. Joten siunattu on Hän, jolle kuuluu suuruus, kunnia, suuri valtakunta ja ylistys.
Tässä tilanteessa, jossa Hän tulee saattamaan heidät vastuuseen palvelijoilla ei tule olemaan mitään auttajia, avustajia, lapsia eikä omaisuutta. Pikemminkin hänen pitää tulla Hänen luokseen yksilöllisesti, yksin kuten Hän loi hänet ensimmäistä kertaa. Hänen tekonsa tulevat ympäröimään hänet hänen oikealta ja vasemmalta puoleltaan odottaen palkkiota, joka hyvää tai huonoa. Hänen edessään tulee olemaan tuli, josta ei ole mitään pakotietä. Tuleeko hänellä olemaan mitään keinoa päästä pois? Ei ole mitään keinoa paitsi Allaahin armosta ja hänen tekemistään teoista, jotka voisivat pelastaa hänet siltä.
Tämän vuoksi profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kehotti kansaansa pelkäämään ja suojelemaan itseään tulelta jopa jollain niin mitättömällä kuin taatelin puolikkaalla. Jos henkilö ei pysty löytämään edes tätä sitten edes ystävällisellä sanalla.
Tässä hadiithissa on todiste sille, että suurimmista asioista, jotka voivat pelastaa henkilön tulelta on hyvän tekeminen luomakunnalle henkilön omaisuudella ja lausunnoilla. Palvelijan ei pidä väheksyä mitään hyvää tekoa vaikka kyseessä olisi jotain mitätöntä. Ystävällinen sana tarkoittaa, että neuvotaan luotuja opettamalla heille sitä, jota he eivät tiedä ja johdattamalle heidät siihen, josta on heille hyötyä duniassa ja tuonpuoleisessa.
Se käsittää puheen, joka tuo onnea sydämiin, helpotusta rintoihin ja aiheuttaa iloa.
Se käsittää Allaahin muistamisen ja ylistämisen, Hänen sääntöjensä ja lakiensa mainitsemisen. Joten ystävällinen puhe käsittää jokaisen puheen, joka tuo henkilön lähemmäksi Allaahia ja josta Allaahin palvelijat voivat hyötyä. Allaah sanoo:
”Hänen tykönsä nousevat hyvät sanat, ja hyvät teot Hän ylentää.” [Faatir : 10]
Ja Hän sanoo:
”Ja jatkuvat hyvät teot. . .” [Al-Kahf : 46]
Ja ne tarkoittavat jokaista tekoa ja lausuntoa, joka tuo henkilön lähemmäksi Allaahia tai, josta on hyötyä Hänen luoduilleen.
”antavat Herrasi edessä paremman palkkion ja toivon.” [Al-Kahf : 46]
Ja Allaah tietää parhaiten.
Alaviitteet:
1) Al-Bukhaariin (nro 1413, 6539) ja Muslimin (nro 1016) tallentama.