Lähde: Al-Wasaajaa as-Sanijja, s. 17-27.
Tiedä, antakoon Allaah sinulle kyvyn totella Häntä, että en tarkoita ”pääperiaatteilla” pelkästään tauhiidin kolmea kategoriaa. Pikemminkin tarkoitin sitä ensiksi ja toiseksi tarkoitin sillä muita pääperiaatteita, joista ahl as-sunna wa al-jamaa’a on yksimielinen ja joiden vuoksi he ovat erottautuneet uudistusten ja lahkojen ihmisistä, kuten seuraavat periaatteet:
Al-walaa wa al-baraan osoittaminen (uskollisuus ja kieltäminen), hyvän määrääminen ja pahan kieltäminen, (oikea) asenne sahaabaa (seuralaisia) kohtaan – heidän kunnioittamisensa ja puolustamisensa, asenne koskien hallitsijoita, asenne väärintekijöitä ja synnintekijöitä kohtaan, ja asenne koskien uudistusten ihmisiä – heitä vastaan puhuminen ja heidän kanssaan toimiminen.
Tämä pätee myös kaikkiin muihin pääperiaatteisiin, joista ahl as-sunna wa al-jamaa’a on yksimielinen ja, jonka he ovat panneet uskontoaan koskeviin kirjoihinsa selventääkseen totuuden ja erottaakseen itsensä harhautuksen, onnettomuuksien, turhien halujen ja jakautumisen ihmisistä – vaikka joidenkin näiden periaatteiden lähde voi liittyä tekoihin eikä uskontoon.
Joten jos käsität nämä seikat ja pääperiaatteet kunnolla niin Allaahin luvalla, olet vahvempi monia väärinymmärryksiä vastaan, jotka virtaavat läpi islaamilaisen maailman.
Mutta kun monista niistä, jotka ovat katuneet on tullut välinpitämättömiä tässä asiassa eivätkä he aloita katumustaan opettelemalla ahl as-sunna wa al-jamaa’an pääperiaatteita ja metodologiaa, ja he hämmentyvät ja eksyvät vain pienimmästä väärinkäsityksestä! Pyydämme Allaahia pelastamaan meidät ja suojelemaan meitä!
Ken miettii näiden ihmisten tilaa, tulee löytämään monia tilanteita ja esimerkkejä tähän hämmennykseen ja hataruuteen, joiden joukosta on:
Ensimmäinen esimerkki:
Tulet löytämään henkilön, joka on kääntynyt salafien tielle, alussa tiukkana ja päättäväisenä koskien kaukana pysymistä uudistusten ja lahkojen ihmisistä. Tätä jatkuu jonkin aikaa mutta kun joku, joka on pukeutunut salafijjan vaatteeseen tarjoaa hänelle yhtä väärinkäsitystä, joka lyhyesti sanottuna on:
“Uudistusten ihmisistä kaukana pysyminen ja se, ettei heidän kanssaan istuta ja olla yhdessä, ei ole oikein.”
“Tämän johdosta menetetään monia etuja.”
“Ei ole ketään Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) jälkeen, joka on erehtymätön. Jopa sahaaba tekivät virheitä…”
Eikä hän kuule näitä epäilyjä lisääviä väitteitä paitsi, että huomaat hänen sydämensä sairastuvan. Ja näet hänen juovan tästä väärinkäsityksestä nopeammin kuin hän juo vettä. Ja kas kummaa, sen jälkeen hän alkaa viettämään aikaa uudistusten ihmisten kanssa, hänestä tulee pehmeä ja huoleton salafijjan periaatteiden kanssa, tehdessään tätä salafijjan nimeen!
Tämä väärinkäsitys tapahtui vain sen ansiosta, että hän ei kyennyt sitoutumaan opettelemaan koraania ja sunnaa tämän umman salafien (edeltäjien) ymmärryksen mukaisesti. Ja se johtui siitä, että hän ei onnistunut opiskelemaan ahl as-sunna wa al-jamaa’an pääperiaatteita. Tämä on koska jos hän olisi antanut aikaa tiedon hankkimiseen niin hän olisi tiennyt, että tämä väärinkäsitys on väärä ja ristiriidassa ahl as-sunna wa al-jamaa’an suhtautumisen kanssa halujen ja uudistusten ihmisiin, menneisyydessä ja nykyisin.
Ja hän olisi tiennyt, että tämän henkilön väite, joka perättömästi väitti (olevansa) salafi “Ei ole ketään muuta Allaahin lähettilään jälkeen, joka on erehtymätön” ja “kaikki tekevät virheitä” ovat totuuden sanoja, mutta joilla tarkoitetaan vääryyttä. Tämä johtuu siitä, että kun jokin ahl as-sunna wa al-jamaa’a parista teki virheen, hänen virheensä ei tullut halujen seuraamisen seurauksena, tai sen seurauksena, ettei hän kyennyt seuraamaan kertomuksia tai väärensi tekstejä tai haki epäselviä ja kaksiselitteisiä asioita näistä teksteistä kuten uudistusten ihmisten tapauksessa. Pikemminkin heidän virheensä tuli sen johdosta, että yksi heistä ei ollut tietoinen sen todisteesta tai hän tiesi siitä, mutta ei pitänyt sitä aitona tai joku muu syy, joihin heillä on selitys.
Seuraava Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) lausunto ilmestyi koskien heitä, ja niitä, jotka seuraavat heitä hyvässä:
“Kun tuomari antaa tuomion, tehden ijtihaadin asiassa ja hän on oikeassa hän saa kaksi palkkiota. Jos jos hän antaa tuomion tehden ijtihaadin asiassa ja hän on väärässä niin hän saa (vain) yhden palkkion.” [1]
Tämä on päinvastoin kuin uudistusten ja lahkojen ihmiset, koska he eivät välitä kertomuksista ja antavat etusijan älylleen kirjan ja sunnan teksteihin verrattuna! Pikemminkin he perustavat periaatteita, jotka ovat ristiriidassa ahl as-sunna wa al-jamaa’an periaatteiden kanssa! Joten tämälaisille ihmisille ei haeta puolustusta kuten valeväittäjä (salafi) oli puolustanut heitä. Ja kukaan ei laita heitä samaan riviin ahl as-sunna wa al-jamaa’an kanssa paitsi joku, joka on tietämätön tai röyhkeä uudistaja!
Toinen esimerkki on:
Löydät henkilön, joka on katunut, alussa, innostunut ja halukas kritisoimaan uudistusten ihmisiä, mutta ilman ohjenuoria tai tietoa. Joten hän pysyy tässä tilassa jonkin aikaa. Sitten hän kuulee väärinkäsityksiä niiltä, jotka väittävät olevansa salafi sanovan:
“Toisten kritisointi ei ole ahl as-sunna wa al-jamaa’an tavasta!”
Ja se “kovettaa sydämet!”
Ja, että “sillä ja sillä henkilöllä oli tapana kritisoida ryhmiä (jamaa’aat) mutta sitten hän palasi (eli palasi vanhoihin tapoihinsa) sen seurauksena!”
Joten nämä epäilyt eivät ilmaannu hänelle paitsi, että hän kääntyy kannoillaan ja alkaa torjuta tätä (kritisoinnin) suurta periaatetta, johon uskonto perustuu. Pikemminkin ehkä löydät hänet kutsuvan ihmisiä hylkäämään tämän periaatteen väittäen, että se kovettaa sydämet!
Totuus koskien tätä asiaa on se, että kritisointi on suuri periaate, jolle puhdas uskonto perustuu. Se on vahva näkökanta ahl as-sunna wa al-jamaa’an metodologian suojelemisessa vääristymiltä. Ja se on mahtava palvonnan muoto ja jalo tapa etsiä Allaahin läheisyyttä, jonka seurauksena muslimin iimaan nousee. Kuitenkin tämä tapahtuu vain jos sitä sovelletaan sen oikeilla ehdoilla, kuten sillä, että ollaan vilpittömiä (eli ei tehdä sitä paitsi Allaahin miellyttämiseksi) ja muilla ehdoilla. Joten sen tila on sama kuin minkä tahansa muun palvonnan teon tila, se lisää henkilön iimaania.
Ristiriidat eivät siis ole periaatteessa vaan henkilössä, joka soveltaa tätä (kritisoinnin ja kumoamisen) periaatetta ilman mitään (oikeita) ohjenuoria. Joten kun hän hyväksyy sydämessään väärinkäsityksen, hän löytää vian (kritisoinnin) periaatteesta eikä itsestään ollessaan kyvytön soveltamaan tätä periaatetta hyvällä tavalla.
Tämän takia näemme johdatuksen imaameissa –sahaabeista, taabi’iineistä ja niistä, jotka seurasivat heitä hyvässä – pidättyväisyyttä (zuhd), kuuliaisuutta Allaahia kohtaan (taqwaa), Hänen pelkoaan (khashia) ja pehmeän sydämen sen lisäksi, että heillä oli paljon kritiikkiä ja puhetta koskien yksilöitä ja ryhmiä.
Katso ‘Abd Allaah ibn al-Mubaarakia ja Ahmed bin Hanbalia.
Ja katso Jahjaa bin Ma’iinia ja ‘Ali ibn al-Madiinia.
Ja katso Abu Haatim ar-Raazia ja al-Bukhaariia.
Kaikkien näiden oppineiden elämänkerrat olivat täynnä esimerkkejä heidän hurskaudestaan, pelostaan ja kuuliaisuudestaan Allaahia kohtaan. Joten tämä hämmennys ja epävakaisuus johtuu siitä, että tältä katuvaiselta yksilöltä puuttuu vilpittömyyttä ja rehellisyyttä Allaahille katuessaan. Ja se johtuu siitä, ettei hän antanut huomiota ahl as-sunna wa al-jamaa’an periaatteiden opetteluun alusta alkaen.
Tämän takia, katuva veljeni, sinun pitää varoa tätä vaarallista ansaa. Ja sinun pitää tietää, ettet voi mitenkään pelastua näiltä tarttuvilta väärinkäsityksiltä ja näiltä tuhoavilta ansoilta paitsi jos Allaah antaa sinulle menestystä (siinä) ja aloitat ensin opettelemalla ahl as-sunna wa al-jamaa’an pääperiaatteet. Joten ole vakaa tämän suhteen, tosissasi, innokas ja vahvasti määrätietoinen kuten Allaah sanoo (käännöksen tulkinta):
“Pitäkää lujasti kiinni siitä, minkä olemme antanut teille.” (2:63)
Ja sinun tulee olla totuudenmukainen ja vilpitön:
“Mutta jotka taistelevat asiamme puolesta, heidät johdatamme teillemme; sillä totisesti, Allaah on niiden kanssa, jotka hyvää tekevät.” (29:69)
Ja ole varma Allaahin sanoista (käännöksen tulkinta):
“Jos Me olisimme antanut heille määräyksen: «Uhratkaa henkenne (eli viattomat tappakoon syylliset) tai lähtekää kodeistanne!» ei monikaan olisi niin tehnyt; jos he tekisivät sen, mitä heille on säädetty, niin olisi se heille parempi ja vahvistaisi heitä (heidän iimaaniaan). Ja silloin Me antaisimme totisesti heille suuren palkinnon luonamme ja opastaisimme heidät varmasti oikealle tielle.” (4:66)
Ja varo menettämästä rohkeuttasi ja tulemasta heikoksi ja luovuttamasta sille, mitä sinulle tapahtuu Allaahin tiellä (eli katumisesi tiellä). Äläkä unohda Allaahin sanoja (käännöksen tulkinta):
“Eivät he lannistuneet mistään, mikä kohtasi heitä Allaahin tiellä, eivät he horjuneet eivätkä masentuneet. Ja Allaah rakastaa kestäviä (kärsivällisiä).” (3:146)
Alaviitteet:
[1] Al-Bukhaariin & Muslimin kertoma.