A) Hasan al-Basrii -rahimahu Allaah- mainitsi:
‘Että eräs mies valitti hänelle kuivuutta joten (hänelle) ehdotettiin anteeksipyyntöä Allaahilta, toinen valitti toisesta asiasta joten (hänelle) ehdotettiin anteeksipyyntöä Allaahilta, kolmas valitti sateen puutetta maalleen joten (hänelle) ehdotettiin anteeksipyyntöä Allaahilta, neljäs valitti jälkeläisten puutetta joten (hänelle) ehdotettiin anteeksipyyntöä Allaahilta, sitten hän (Hasan al-Basrii) lausui,
”Pyytäkää Herraltanne anteeksi. Totisesti Hän on ikuinen Anteeksiantaja. Hän lähettää teidän yllenne [sadetta] taivaasta [jatkuvina] kuuroina ja antaa teille lisää omaisuutta ja lapsia ja antaa teille puutarhoja ja antaa teille jokia.” [Nuuh: 10-12, tarkoituksen tulkinta]
[Lähde: ‘Fath al-Baari’ Luku: Anteeksiannon tavoittelemisen paras tapa]
B) Al-Haafidh ’Imaad Eddiin Isma’iil Ibn Kathiir (k. 774 A.H.) -rahimahu Allaah- sanoi edellistä aajaatia käsittelevässä tafsiirissaan:
‘Jos katuisit Allaahille ja tavoittelisit Hänen anteeksiantoaan ja osoittaisit tottelevaisuutta Hänelle, rizqisi (elantosi) lisääntyisi ja taivaiden siunauksista sataisi ja maan siunaukset nousisivat ylös, sadot kasvaisivat sinua varten. Sinulle annettaisiin runsaasti karjaa. Sinua autettaisiin omaisuudella ja jälkeläisillä: tarkoittaen, että sinulle annettaisiin jälkeläisiä ja omaisuutta. Ja sinulle annettaisiin puutarhoja, joissa on lukuisia eri hedelmiä ja näiden puutarhojen läpi virtaisi jokia.’
[Lähde: ‘Tafsiir al-Qur’aan al-’Adhiim’ 4/s.536]
C) Abi Sa’iid Al-Khudri kertoi Allaahin lähettilään –salla Allaahu ‘aleihi wa sallam- sanoneen:
‘Kuka tahansa suorittaa wuduun ja sanoo sitten: ‘ Subhanaka Allahumma wabihamdika laa ilaaha illaa anta astarfiruka wa atuubuu ileika’’
(‘Kaukana Olet Sinä, Allaah, epätäydellisyydestä ja Sinun on kaikki ylistys, ei ole ketään palvonnan arvoista totuudessa paitsi Sinä, tavoittelen anteeksiantoasi ja kadun Sinulle), niin tämä palkkio kirjoitetaan pergamenttipaperille ja se leimataan leimalla eikä mikään valhe pysty sitä rikkomaan tuomiopäivään asti.’ (tarkoituksen tulkinta)
[Lähde: ‘as-Silsilat as-Sahiiha’ nro 2333 ja Sheikh al-Albaanii julisti sen hasaniksi]