Lähde: understand-islam.net.
Asiat, jotka osoittavat salaatin tärkeyden
1- Se määrättiin kansoille ennen meitä.
2- Se määrättiin lähettiläälle (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ilman välittäjää.
3- Se määrättiin korkeimmassa paikassa (seitsemän taivaan yläpuolella) minkä ihminen on koskaan saavuttanut.
4- Se määrättiin erityisen arvokkaana yönä profeetalle, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, ylösnousun yönä.
5- Sen määräksi määrättiin aluksi 50 päivässä, osoittaen, että Allaah, Korkein, rakastaa sitä.
6- Se määrättiin lopulta viideksi kertaa joka päivä, joka vastaa 50 vaa’alla.
7- Se määrättiin päivittäiseksi koko elinajaksi, toisin kuin zakaat, joka on vain kerran vuodessa hänelle, joka omistaa nisaab. Myös toisin kuin hajj kerran elämässä ja vuosittainen paasto ramadaanina.
8- Tahaara {rituaalinen puhdistautuminen} on sitä varten määrätty jotta henkilö seisoisi ulkoisesti ja sisäisesti parhaalla tavalla Allaahin edessä.
9- On monia tekstejä koskien salaatia (i) määräysten (ii) kieltojen (iii) hyvien uutisten (iv) varoitusten (v) uutisten (vi) pyyntöjen muodossa.
Salaatin hyödyt
1- Se on palvelijan ja Allaahin välinen yhteys.
2- Se on lohtu itselle.
3- Se on kaikenlaisten muistelujen puutarha.
4- Se on apu henkilölle maallisissa ja diiniä (uskontoa) koskevissa asioissaan.
5- Se on nuur (valo) henkilölle tässä elämässä, hänen haudassaan ja tuonpuoleisessa.
6- Se on syntien hyvitys.
7- Se on peruste uskovaisen tason ja aseman nousuun.
8- Se estää tekemästä kaikenlaista pahaa ja laittomia seksuaalisia tekoja.
Kaikki ylläolevat asiat ovat totta sille, joka vakiinnuttaa salaatin.
Ajan suhteen salaat voidaan määritellä seuraavilla tavoilla
1- Salaat, joka on tarkoin määrätty tiettyyn aikaan, jolloin on mitätöntä suorittaa salaat ennen tätä aikaa tai sen jälkeen, vaikka olisi peruste ja tämä pätee jumu’a (perjantai) rukoukseen.
2- Salaat, joka on tarkoin määrätty tiettyyn aikaan, jolloin sitä on mitätöntä suorittaa ennen tätä aikaa mutta laillista tehdä se tämän ajan jälkeen perusteen vuoksi. Tämä pätee viiteen päivittäiseen rukoukseen.
3- Salaat, joka riippuu syystä, on laillinen jos syy on olemassa kuten masjidin tervehdys, sunnat al wuduu, tawaafia seuraavat kaksi rak’aat.
4- Salaat, joka on yleinen, kuten yleinen nafl ja menetetty rukous (joka tehdään sen jälkeen kun muistetaan, että se jäi tekemättä).