Lähde: Raising children according to the Qur’aan and Sunnah.
Lasten kasvatus on vakava vastuu aivan kuten paimenen vastuu. Aivan kuten paimenen tulee pitää huolta laumansa mukavuudesta, vanhempien pitää olla jatkuvasti valppaina, pitäen huolen siitä, etteivät heidän lapsensa eksy harhaan eivätkä joudu susien uhreiksi..
Vanhempien tulee opettaa lapsilleen seitsemän ja kymmenen ikävuoden välisenä aikana yksityisyyden säännöt. Allaah mainitsee koraanissa: ”Te, jotka uskotte, antakaa orjienne ja niiden, joilla ei vielä ikänsä vuoksi ole ymmärrystä, pyytää luoksenne pääsyä kolmena ajankohtana päivän mittaan: ennen aamurukousta ja keskipäivällä, jolloin riisutte vaatteenne, sekä iltarukouksen jälkeen. Nämä kolme aikaa viettäkää rauhassa, häiriöttä. Muina aikoina älköön teitä eikä heitäkään moitittako, onhan jonkun liikuttava palvellakseen teitä. Tällä tavoin Allaah ilmaisee teille ohjeitaan, sillä Allaah on tietävä, viisas. Kun lapsenne ovat ehtineet kypsyneeseen ikään, on heidän pyydettävä pääsyä, kuten heitä aikaisemminkin eläneet tekivät. Tällä tavoin Allaah selvittää teille ohjeitaan – sillä Allaah on tietävä, viisas.” [Suurat an-Nuur 24:58-59]
Kuten em. jakeessa mainitaan, on kolme aikaa, jolloin jopa nuorten lasten tulee pyytää lupaa ennen kuin he astuvat vanhempiensa makuuhuoneeseen: ennen aamurukousta, kun vanhemmat riisuutuvat lepäämään keskipäivällä, ja yörukouksen jälkeen. Lapset pitää opettaa kolkuttamaan ja sitten saamaan lupa ennen sisään astumista näinä aikoina. On tärkeätä korostaa, että pelkkä koputus, jonka jälkeen astutaan sisään välittömästi, ei ole hyväksyttävää. Vanhempien pitää selittää lapsille, että tämänlainen teko ei ole erilainen kuin sisään ryntääminen, koska se ei anna vanhemmille aikaa valmistautua tarpeen tullessa.
Vanhempien on hyvin tärkeätä mainita lapsilleen tässä iässä, että he lopettavat seurustelemisen vastakkaisen sukupuolen jäsenten kanssa ja heidän katsomisensa. Muslimipoikia, jotka saavuttavat puberteetti-iän pidetään miehinä eikä heillä ole lupaa seurustella tai tahallaan katsoa ketään naista, paitsi niitä, jotka ovat kiellettyjä heille avioliitossa, kuten on lueteltu koraanissa. (Ks. Suurat an-Nisaa 4:23)
Koraanissa mainitut poikkeukset on eritelty kuten seuraa: heidän äitinsä, isoäitinsä, äitipuolensa, tyttärensä, tyttären tyttärensä, sisarensa, isän puoleiset tädit, äidin puoleiset tädit, veljien ja sisarten tyttäret, imettäjä-äidit ja heidän tyttärensä, anopit, otto-tyttäret ja miniät. Arabian kielellä, näihin ihmisiin viitataan sanalla ”mahram”. Vaikkakin yleensä muslimimiehien on kiellettyä katsoa ketään muuta naista paitsi niitä, joille hän on mahram, jos siihen on pätevä syy, henkilö voi tehdä niin. Tämänlaisia syitä ovat naisen kasvojen näkeminen hänen sukulaistensa läsnäollessa kun häntä valitaan avioliittoa varten, naisen tarkastelu lääketieteellisistä syistä, vaarassa olevan naisen auttaminen, naisen katsominen tai tarkastaminen turvallisuussyistä (muslimimaissa tämän tekevät naiset) tai naisen kuulusteleminen oikeudessa. Vaikka se, että lapset, jotka eivät ole saavuttaneet puberteetti-ikää (normaalisti alle kymmenen vuoden ikä), voivat katsoa naisia ilman moitteita, erotteluikä on hyvä hetki valmistaa heidät sitä varten kun he saavuttavat määrätyn iän ja opettaa heille seksuaalinen erottelu ja siveys, jotta he tottuisivat ideaan. Muslimien, sekä miesten että naisten on määrätty olla siveitä. Allaah määrää:
”Sano uskovaisille miehille, että he luovat katseensa maahan ja hillitsevät halujaan. Tämä on heille säädyllisintä, ja Allaah tietää mitä he tekevät. Sano myös uskovaisille naisille, että luovat silmänsä maahan ja hillitsevät halujaan eivätkä näyttele sulouttaan tavallisuudesta poiketen ja että huntu verhoaa heidän povensakin. Älkööt he näyttäkö sulouttaan muille kuin miehilleen tai isilleen tai apeilleen tai pojalleen tai poikapuolilleen tai veljilleen tai veljiensä pojille tai sisariensa pojille tai palvelusnaisilleen tai orjattarilleen tai sellaisille palvelijoille, joilla ei ole vetoa naisiin, tai poikasille, jotka eivät ole tietoisia naisten salaisuuksista. Älkööt he siten tömistelkö kulkiessaan, että heidän kätketyt sulonsa havaittaisiin. Kääntykää kaikki Allaahin puoleen, oi uskovaiset, jotta saisitte menestystä! ”[Suurat an-Nuur 24: 30-31]
Katseen laskemisen tai silmien pidättämisen määräys ei tarkoita, että ihmisten pitäisi aina kävellä katse maassa. Mutta mikä on kiellettyä, on toisen katseen luominen tai viehättävien kasvojen tuijottaminen, jopa ensi katseella. Jariir kertoi: ”Kysyin profeetalta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) mitä minun pitäisi tehdä jos näen jotain vahingossa, hän vastasi, ’Käännä silmät poispäin.” [Muslim, Ahmad, Abu Daawuud, at-Tirmidii ja an-Nasaaii – Sahiih]
Ja profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kertoi ’Alille, ettei hän loisi toista katsetta, koska ensimmäinen katse on anteeksiannettava, mutta toinen on kielletty. Kuten aikaisemmin mainittu, kun on kyseessä aikomus solmia avioliitto, miehellä on lupa katsoa naista (ja päinvastoin). Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) opetti erästä miestä katsomaan mahdollista morsianta ennen hänen naimistaan koska “se tulee lisäämään rakkautta ja teidän välistä kunnioitusta.” (Ks. at-Tirmidii, an-Nasaaii ja Ibn Maaja –hasan).
Islaam määrittää ne vartalon osat, jotka mies- ja naispuolisten tulee peittää vastakkaisen sukupuolen jäsenten läsnäollessa. Miehille, se on navan ja polvien välinen alue, ja on käsketty, ettei henkilön tulisi paljastaa tätä osaa itsestään toisen edessä eikä katsoa tätä osaa toisessa. (Sahiih hadiithien mukaan, miesten on myös kiellettyä pitää vaatetta, joka ylettyy nilkkojen alapuolelle, vaikka tämä on naisille sallittua. Ks. Sunan Abu Daawuud, vo. 3, s. 1139) Miesten läsnäollessa, naisten tulee peittää vartalonsa täysin, ja islaamin oppineilla on kaksi mielipidettä koskien hijaabia (peittämistä). Maalikii ja hanafii kanta antaa naisille luvan paljastaa kasvonsa ja kätensä vieraille miehille, kun taas hanbalii ja shaafi’ii oppineet väittävät, että naisen koko vartalon, sisältäen kasvot ja kädet, tulee olla peitetty. On huomattava, että kummallakin kannalla on hadiithinsa. Suurin osa oppineista ovat yksimielisiä siitä, että jos henkilö pelkää miesten pahoja aikomuksia, naisen tulisi peittää kasvonsa. ’Aaishan on kerrottu sanoneen: ”Me naiset olimme profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kanssa ihramissa (hajjia varten), ja jotkut ratsastajat menivät meidän ohitsemme. Joten, silloin kun he ohittivat meidät vedimme ulkoiset vaatteemme päästä kasvoillemme, ja kun he olivat ohittaneet meidät, paljastimme kasvomme.” [Abu Daawuud, Ibn Maaja ja Ahmad –sahiih] Naisilla ei ole myöskään lupaa pukeutua läpinäkyviin tai tiukasti istuviin vaatteisiin. Totisesti, profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Yhteisöni viimeisissä (sukupolvissa) tulee olemaan naisia, jotka ovat pukeutuneet ja silti alastomia… Parantakaa heidät koska totisesti he ovat kirottuja.” [At-Tabaraanii –Sahiih]
Ja eräässä toisessa hadiithissa, profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi Usaama bin Zaidille: “Määrää vaimosi pitämään [raskasta] alushametta vaatteiden alla, koska totisesti pelkään että se voi paljastaa hänen vartalonsa koon ja muodon.” [Ahmad, al-Baihaqii ja al-Haakim –sahiih]
Aivan kuten islaam on selvästi määrittänyt säännöt koskien vastakkaisten sukupuolien välistä sopivaa käytöstä, se on myöskin määrittänyt sääntöjä koskien saman sukupuolen välisiä suhteita. Lännessä olevissa pukuhuoneissa pojat yleensä riisuutuvat täysin muiden poikien tai miesten edessä – teko, joka on islaamissa kiellettyä. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kielsi miehiä katsomasta toisten miesten ’auraa ja naisia katsomasta toisten naisten ’auraa. ’Aura sisältää intiimin alueen, joka ei saa näkyä tai paljastua paitsi vaimon tai miehen edessä. Tyttöjen on tärkeä tietää, että kukaan muu mies, muu kuin oma aviomies tai mahram sukulainen ei saa olla yksin naisen kanssa, eikä saa koskea mitään hänen ruumiinosistaan. ’Uqba bin ’Aamir sanoi:
”Kerran Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi, ‘Älkää vierailko naisten luona, jotka ovat teille sallittujen rajojen ulkopuolella’. Eräs ansaar mies kysyi, ‘Entä vaimon/miehen sukulaisten luona vieraileminen? Siihen profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vastasi, ’Miehen/vaimon sukulaiset ovat kuolema.’” [Bukhaarii, Muslim ja at-Tirmidii]
Ja ’Aaisha kertoi, että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) hyväksyi naisilta uskollisuudenvalan sanallisesti, ilman heidän kätensä ottamista omaan käteensä. “Hän ei koskaan koskenut naisen kättä, jonka kanssa hän ei ollut naimisissa.” [Bukhaarii]
Vanhemmat naiset, jotka ovat ylittäneet avioliittoajatukset voivat jättää ulkoisemmat vaatteensa sillä ehdolla, että he eivät esittele itseään, vaikkakin, kuten koraanissa mainitaan (ks. suurat an-Nuur 24:60) heidän on parempi noudattaa säädyllisyyttä vaatetuksessaan. Valitettavasti, siveätä islaamilaista asua, joka suojelee perheitä, pidetään nykyisin alistamisen ja ekstremismin merkkinä, kun taas sen hylkäämistä pidetään edistyksen merkkinä. Itse asiassa ne muslimit, jotka noudattavat islaamilaista vaatetussääntöä, leimataan “fundamentalisteiksi” , kun taas niitä, jotka eivät noudata sitä, pidetään “valaistuneina”. Valitettavasti monet musliminaiset ovat retkahtaneet tähän filosofiaan ja ovat kovin häpeissään islaamilaisen vaatetuskoodin noudattamisesta. Tämän takia vanhempien pitää korjata nämä yleiset väärinkäsitykset selittämällä tämän asenteen virheen, samalla kun he korostavat hijaabin tarpeellisuutta. Ja heidän pitää tehdä parhaansa soveltaakseen tämänlaista islaamilaista tietoisuutta ja oikeata vaatetussääntöä perheissään. Muslimi teini-ikäisille pitää opettaa hajaan [1] noudattamista kun kyseessä on seksiä koskeva asia.
Alaviite:
[1] Tämä termi sisältää suuren määrän konsepteja, jotka otetaan yhdessä; niiden joukossa on itsekunnioitus, siveys, kainous ja ehto tietyn teon korrektiudesta tai sopivuudesta, jne.