Lähde: Luento ramadaanina 1427H (2006).
Kysymys: Voisitteko kertoa meille mikä on säädös koskien lasten oppimista islaamista ja ramadaanista nashiidien, videoiden, piirrettyjen ja tämän kaltaisten kautta?
Vastaus: Wa Allaahi tämä asia on levinnyt muslimimaailmaan tänä päivänä. Se alkoi opettamiskeinona mutta nyt se on yksi materiaalisen nautinnon muodoista. He eivät pysty olemaan ilman sitä ja tämä on todella huono asia koska se johtaa suufilaisten päiviin, jolloin heillä oli tapana palvoa Allaahia anaashiideilla ja he kutsuivat niitä islaamilaisiksi lauluiksi. Islaamilaisia lauluja ei ole olemassakaan.
Jaa ikhwaan, parasta on opettaa lapsia joko tänä päivänä tai 20 000 vuotta tästä päivästä tavalla, jolla profeetalla, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, oli tapana toimia lasten kanssa 1400 vuotta sitten. Esimerkiksi hän, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, kertoi ‘Umar ibn Abi Salaamalle, lapsipuolelleen:
Poika! Mainitse Allaahin nimi ja syö oikealla kädelläsi ja syö astiasta sitä kohdasta, mikä on sinua lähinnä. [Raportoitu Sahiih al-Bukhaariissa, Kitaab at-t’aimassa nro 5061 ja Sahiih Muslimissa, Kitaab al-ashribassa nro 2022, tarkoituksen tulkinta]
Hän opetti hänelle jotain, mikä oli hänelle hyväksi. Hän ei pannut häntä laulamaan eikä hän, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, laulanut hänelle. Profeetta, salla Allaahu ’aleihi wa sallam, sanoi myös ’Abd Allaah ibn ’Abbaasille:
Nuori mies, annan sinulle yhden neuvon: Suojele Allaahia, ja Allaah suojelee sinua. Suojele Allaahia ja löydät Hänet edestäsi… [Raportoitu osana pidempää hadiithia. Sheikh al-Albaanii, rahimahu Allaah sanoo, että se on sahiih Sahiih al-Jaami’assa (nro 7957). Löytyy myös An-Nawaawin 40 hadiithista, hadiith 19.]
..hadiithin loppuun asti. Huomaa miten tämä hadiith annetaan pienelle pojalle. Miksi? Jotta hän voisi kasvaa tällä ymmärryksellä, että lapsi kasvaisi koraanilla, resitaatiolla ja duaalla, opettaa hänelle sellaista mikä hyödyttää häntä.
Nämä asiat, anaashiidit ja piirretyt tekevät heidät onnelliseksi koska niissä ei eroteta hyvää pahasta mutta he rakastavat niitä ja elävät niiden kanssa kuolemaansa asti. Nämä asiat jäävät (heidän mieliinsä). Kuten Sheikh Muhammad Mukhtaar as-Shanqiiti, hafidahu Allaah, sanoi eräässä luennossa kun häneltä kysyttiin anaashiidista tahfiidhin (ulkoaoppimisen) oppilaille, hän sanoi “Ei, älkää tehkö siitä heille harrastusta koska se mitä tapahtuu on, että aina kun anaashiidia löytyy he tulevat ja kun anaashiid lopetetaan he kääntyvät pois koraanista”, he kääntyvät pois tahfiidhista (ulkoaoppimisesta), he kääntyvät pois uskonnosta. Sellaista olemme havainneet.
Katsokaa ‘ulamaa. Haluatteko lapsenne olevan ‘ulamaan joukosta? OK, ottakaa Sheikh Ibn Baazin elämänkerta ja ottakaa sheikh Ibn ’Uthaymeenin elämänkerta ja katsokaa miten he kasvoivat. Haastan kenet tahansa näyttämään minulle, että sheikh Ibn Baaz, sheikh Ibn Uthaymeen, sheikh al-Albaanii, sheikh Muqbil, sheikh Fawzaan, sheikh Luhaydaan kasvoivat kuunnellen anaashiideja tai piirrettyjä. Ei! He kasvoivat vakavalla tavalla. He kävivät halaqassa (piireissä, istunnoissa) sheikkien kanssa, ja kotona heidän äitinsä kävi läpi mitä he olivat opiskelleet ja kannusti heitä lisäämään koraanin opettelemista ja sunnan opiskelua. He antoivat heille makeisia jne. (kannustimena) koska he halusivat kannustaa heitä, ja sen takia kun heistä tuli aikuisia he olivat muita vakavampia. Sheikh Ibn Baaz sanoi, että kun lapsilla oli tapana leikkiä, hänellä oli tapana pysyä koraanin kanssa. Akhi, subhaana Allaah, ketkä lapset olivat sheikin kanssa? Emme tunne heitä. Hän ei maininnut ketään tämän päivän oppineista, jotka olivat hänen ystäviään lapsuudessa. Hän ei maininnut heitä ja tämä tarkoittaa, että kaikki ne lapset juuttuivat maallisiin asioihin, mutta pysymällä koraanin kanssa, hänestä, rahimahu Allaah, tuli jalo ’aalim, aikansa jalo imaam. Tämä koskee myös muita suuria ’ulamaa.
Näette joidenkin vanhojen tiedon ihmisten tänä päivänä kannustavan anaashiideihin ja kun palaatte heidän lapsuuteensa löydätte heidät anaashiidien parista. Heillä oli tapana katsella piirrettyjä ja sen takia vielä nyt valkoisissa parroissaan, harmaassa tukassaan, koukkuselkänä, pitäen kiinni kepistä ja puhuen hyvin katkonaisesti, he puhuvat edelleen anaashiideistä. Subhaana Allaah! Tämä johtuu siitä, että he kasvoivat niiden kanssa ja he elivät niiden kanssa. Mutta muut oppineet sanovat aina koraani, koraani ja hadiith, hadiith. Joten päätä minkälaiseksi haluat lapsesi kun hänestä tulee mies tai nainen ja sitten tee työtä tästä lähtien saavuttaaksesi sen, kuten he sanovat:
Nuoresta tulee nuori (kasvaa murrosikään) kuten hänen isänsä kasvatti hänet (siihen mihin hänen isänsä totutti hänet) ollessaan poika.
Jos hänet olisi jätetty anaashiidien ja piirrettyjen pariin hän olisi rakastanut niitä ja kasvanut niiden parissa ja elänyt niiden kanssa. Wa Allaahi, näin veljiä jaamiassa (yliopistossa) ja jotkut heistä olivat hadiithin tiedekunnassa pelaamassa pelejä kännykällä tai tietokoneella. Subhaana Allaah, onko tämä se mitä varten heidän luotiin, he ovat taalibu al ’ilm (tiedon oppilaita)? Kun kysyin heiltä miksi, sain tietää, että se tuli heidän lapsuudestaan koska he elivät niiden kanssa.
Kuitenkin, huomatkaa miten ne ihmiset, jotka ovat aina uppoutuneita tiedon etsimiseen, tiedon opettamiseen ja koraanin lausumiseen, näette heidät aina kun heistä tulee aikuisia miehiä tai naisia, ja kun he vanhenevat edelleen niillä aloilla ja ihmiset tarvitsevat heitä. Mutta kukaan ei tarvitse anaashiidien ihmisiä. Jaa ikhwaan meidän täytyy tajuta ero sen välillä mitä varten Allaah, ta’aalaa, loi meidät ja tehdä töitä sen eteen ja sen, mitä löytyy nautinnoista. Wa Allaahu a’lam.