Lähde: Silsilat al-ahaadiith ad-dha’iifa – heikkojen kertomusten sarja –hadiith nro 163.
”Jos arabit ovat nöyryytettyjä myös islaam on nöyryytetty” – hadiithin luokittelu: mauduu’ (keksitty)
Sheikh al-Albaanii (rahimahu Allaah) kommentoi:
”Islaamin kunnia ei liity ainoastaan arabeihin, pikemminkin Allaah voi antaa sille kunniaa muuten kuin heidän kauttansa uskovaisista, kuten tapahtui ottomaanien valtakunnan aikana erityisesti sen alussa. Joten Allaah oli antanut kunniaa islaamille heidän kauttaan kunnes sen valta levisi Keski-Eurooppaan. Sitten, kun he rupesivat hylkäämään sharii’aa (islaamilaista lakia) ja kallistumaan eurooppalaisten lakien puoleen –valiten vähempiarvoista paremman sijaan –heidän valtansa väheni niissä maissa ja muissa kunnes se oli hävinnyt myös (heidän) omista maistaan! Näin ollen sinne jäi vain jotain pientä ilmaisua heidän islaamistaan! Joten tällä tavalla kaikkia muslimeja nöyryytettiin heidän kunniansa jälkeen ja epäuskovat astuivat suurimpaan osaan heidän maistaan ja keskittyivät heidän nöyryyttämiseensä. Ja vaikka nämä (maat) vapautettiin näennäisesti (epäuskovien) valloitukselta, he valloittavat heitä salaa monien projektien kulissien takaa kuten talouden ja sen kaltaisten! Näin ollen on vahvistettu, että islaamille annetaan kunniaa ja nöyryytystä sen ihmisten kunnialla ja nöyryytyksellä olkoon he arabeja tai ei-arabeja, ja ’ei ole mitään arabin paremmuutta ei-arabiin verrattuna paitsi taqwaalla.’ [1] Joten oi Allaah, anna muslimeille kunniaa ja kannusta heitä palaamaan kirjaasi ja profeettasi (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sunnaan kunnes annat islaamille kunniaa heidän kauttaan.
Tämä ei kuitenkaan kiellä sitä, että arabirotu on parempi kuin muiden kansojen rotu. Pikemminkin uskon tähän –vaikka olenkin albaani, mutta olen todellakin muslimi, kaikki ylistykset ja kiitokset ovat Allaahin – koska arabirodun etusija, jonka olen maininnut, on se johon ahl-sunna wa al-jamaa’a [2] uskovat, ja ryhmä mainittuja kertomuksia koskien tätä kysymystä osoittaa (tämän), kuten (profeetan, salla Allaahu ’aleihi wa sallam) lausunto: ’Todellakin Allaah valitsi banii Kinaanan Ismaa’iilin jälkeläisistä ja valitsi Kureishit banii Kinaanasta ja valitsi banii Haashimin Kureishista ja valitsi minut banii Haashimista.’ [3]
Mutta tämän ei pitäisi aiheuttaa sitä, että arabi kehuskelee rodullaan –koska se kuuluu djaahiliijan asioihin, jotka profeettamme Muhammad (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam), arabi, oli lakkauttanut, kuten kävi selväksi aikaisemmin – aivan kuten meidän ei tulisi olla tietämättömiä siitä miksi arabit ansaitsevat etusijan, jolla heidät eroteltiin liittyen heidän ymmärrykseensä, kieleensä, tapoihinsa ja töihinsä, ja se kelpuutti heidät olemaan islaamilaisen da’wan kantajia muille kansoille. Joten jos arabi tietää tämän ja seuraa sitä, se auttaa häntä olemaan –kuten edeltäjänsä – oikeamielinen jäsen islaamilaisen da’wan kantamisessa. Jos taas hän luopuu siitä, silloin hänessä ei ole mitään erinomaisuutta. Pikemminkin ei-arabi, jolla on islaamilaiset tavat on epäilemättä häntä parempi, koska todellinen erinomaisuus on ainoastaan sen iimaanin (uskon) ja tiedon seuraamisessa jonka kanssa Muhammad (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) lähetettiin. Joten kuka tahansa on siinä vahvempi niin hän on parempi. Ja erinomaisuus on vain määritellyillä termeillä kirjassa ja sunnassa kuten islaamissa, iimaanissa (uskossa), birrissä (hurskaudessa), taqwaassa, tiedossa, hurskaissa teoissa, ihsaanissa ja sen kaltaisissa, eikä se ole siinä, että henkilö on pelkästään arabi tai ei-arabi, kuten Sheikh al-islaam ibn Taimiyyah (rahimahu Allaah) sanoi, ja tämä on se mitä (profeetta) salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, osoitti lausunnossaan: ‘Ketä tahansa tekonsa hidastavat,ei häntä sukuperänsä nopeuta.’ (Muslimin kertomana, tarkoituksen tulkinta)
Pähkinänkuoressa: Arabien erinomaisuus johtuu todellakin vain heidän parissaan toteutettujen hyveiden ansiosta, mutta jos (nämä hyveet) häviävät johtuen heidän islaamin laiminlyömisestään, heidän erinomaisuutensa häviää myöskin ja kuka tahansa ei-arabeista noudattaa (näitä hyveitä) on silloin heitä parempi. ’ Ei ole mitään arabin paremmuutta ei-arabiin verrattuna paitsi taqwaalla.’ Näin ollen sellaisen henkilön harhautuminen, joka kutsuu arabismiin, on selvää, (joka kutsuu siihen) samalla kun hän ei omaa yhtäkään sen erinomaisista ominaisuuksista, pikemminkin hän on eurooppalainen sisältä ja ulkoa!”
Alaviitteet:
[1] hurskaus ja Allaahin pelko
[2] ne jotka noudattavat sitä mitä profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) ja hänen seuralaisensa seurasivat liittyen ‘aqiidaan (uskoon), manhajiin (metodologiaan) ja muihin uskonnon kysymyksiin.
[3] Sahiih at-Tirmidii nro 3606, tarkoituksen tulkinta.