Lähde: Majallatu ad-Da’wa Nro: 1632. 7. Dhu al-Qi’da 1418 A.H. joka vastaa 5. maaliskuuta 1998.
Kysymys: Merkittävä määrä keskustelua on käyty koskien ‘islaamilaisia nashiideja’; jotkut ovat antaneet virallisen, laillisen mielipiteen siitä, että se on sallittua, kun taas toiset ovat pitäneet sitä vaihtoehtona musiikille. Mikä on teidän mielipiteenne yllä mainitun suhteen, teidän ylhäisyytenne?
Vastaus: ‘Islaamilaiset nashiidit’ –ilmaisu on väärä, koska se on hiljattain keksitty ilmaisu. Sen takia ei ole olemassa sellaisia asioita, jotka tunnetaan ’islaamilaisina nashiideina’ oikeamielisten edeltäjien kirjoissa ja niiden päätöksissä, jotka huomioidaan ja joihin luotetaan tiedon ihmisistä.
Pikemminkin mikä on hyvin tunnettua on, että suufilaiset [1] ovat niitä, jotka ovat majoittaneet ja liittäneet nämä ’islaamilaiset nashiidit’ diiniinsä, ja he kutsuvat tätä diiniään ’as-samaa’ [2].
Tänä päivänä ja aikana, jolloin erilaiset puolueet ja ryhmät ovat nousseet ja lisääntyneet, tästä on seurannut se, että kaikki nämä ryhmät ja puolueet ovat omaksuneet omat fanaattiset hartaat hymninsä, jotka he ovat nimenneet ’islaamilaisiksi nashiideiksi’. Tällä ’islaamilainen nashiid’ nimeämisellä ei ole mitään luotettavuutta eikä laillisuutta (diinissämme). Sen takia ei ole sallittua hyväksyä näitä nashiideja tai levittää ja mainostaa niitä ihmisten parissa.
Allaah on kaiken hyvinvoinnin ja menestyksen omistaja.
Kääntäjän kommentit:
[1] Suufilaisten historian ja heidän harhaoppisten uskomuksiensa yksityiskohtaista tapaustutkimusta varten ks. kirjan ’The reality of Sufism’ englanninkielinen käännös, jonka on kirjoittanut Sheikh Muhammad ibn Rabee’ ibn Haadee Almadhkhalee.
[2] Suufilaisten kokoontuminen, jossa he kuuntelevat ja laulavat lauluja [musiikin kanssa] koskien Allaahia.