Perustuen Sheikh al-Albaaniin Hijaab al mar’a al muslima -teokseen
1. koko vartalon peittäminen
Joidenkin oppineiden mukaan naisten kasvojen ja käsien paljastaminen on sallittua kunhan tästä ei seuraa hänen aiheuttamaansa tai hänelle aiheutettua fitnaa (ihastumista). He ajattelevat, että jos:
a) Nainen on kaunis ja kaunistaa kasvonsa ja kätensä ulkoisilla aineilla, ja
b) Häntä ympäröivä yhteiskunta on turmeltunut, jossa miehet eivät laske katsettaan, silloin hänen on kiellettyä paljastaa kasvonsa ja kätensä.
2. Hijaabin ei pidä olla näytös
Hijaabin ei itsessään pidä olla mikään näytös. Allaah määräsi sen naisten kauneuden peittämiseen eikä sen esittelemistä varten.
Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) sanoo:
“…olla näyttämättä sulojaan paitsi vain niitä, jotka ovat näkyvissä.”
[Suurat an-Nuur 24:31, tarkoituksen tulkinta]
Ja
“Pysykää taloissanne älkääkä esitelkö itseänne kuten tietämättömyyden aikoina.”
[Suurat al-Ahzaab 33:33, tarkoituksen tulkinta]
Hijaabin ei ole loogista olla näytöksen lähteenä.
3. Hijaabin ei pidä olla läpinäkyvä
Päämäärä pitää saavuttaa. Jotta hijaab voisi olla peite, sen ei pidä olla läpinäkyvästä kankaasta, jolloin se peittäisi naisen vain nimellisesti, kun todellisuudessa hän on alaston.
Profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi:
“Ummani (muslimien kansakunta) viimeisessä osassa tulee olemaan naisia, jotka ovat alastomia vaikka he ovat puettuja, heillä on korkeat tukat kuten bukht –kamelin kyttyrät, kirotkaa heidät koska he ovat kirottuja.”
[At-Tabaraanii, Al-Albaaniin mukaan sahiih, tarkoituksen tulkinta]
Hän (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) lisäsi toisessa hadiithissa:
“He eivät astu al-djannaan eivätkä haista sen tuoksua, vaikka sen tuoksun haistaa siltä ja siltä etäisyydeltä.”
[At-Tabaraanii, Al-Albaaniin mukaan sahiih, tarkoituksen tulkinta]
Tämä osoittaa, että nainen voisi tuottaa itselleen ankaran ja tuhoisan synnin jos hän pukee ylleen vaatteen, joka on ohut ja läpinäkyvä, ja joka selvästi näyttää hänen kehonsa ominaisuudet.
4. Hijaabin pitää olla tilava, virtaava eikä kireä
Hijaab on suoja fitnaa vastaan. Jos se on kireä, niin se kuvailee naisen vartaloa, ja tämä mitätöi hijaabin päämäärän.
Usaama ibn Zaid (radija Allaahu ’anhu) sanoi:
”Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) puki minut paksuun qubtiijjaan (egyptiläinen puuvilla asu), joka oli hänen saamansa lahja Duhia al-Kalbiilta. Joten annoin sen vaimolleni käytettäväksi.
Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Miksi et pukeutunut qubtiijjaan?” Minä sanoin: ”Puin vaimoni siihen.” Hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ”Käske häntä laittamaan alushame sen alle, koska pelkään että se voi näyttää hänen luidensa koon.”
[Al-Maqdisii, Ahmed, At-Tabaraanii, Al-Baihaqii: hasan, tarkoituksen tulkinta]
5. Hijaab ei saa olla suitsukkeella hajustettu
Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ‘alehi wa sallam) sanoi:
”Jokainen nainen, joka hajustaa itsensä ja kulkee joidenkin ihmisten ohi, jotka haistavat hänen tuoksunsa, niin hän on zaanijja (avionrikkoja).”
[Ahmed, An-Nisaaii, Al-Haakim: hasan, Ad-Dhahabii samaa mieltä, tarkoituksen tulkinta]
6. Hijaabin ei pitäisi muistuttaa miesten asua
Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi:
“Naiset, jotka omaksuvat miesten tapoja eivät ole meistä, eivätkä myöskään miehistä ne, jotka omaksuvat naisten tapoja.”
[Ahmed, Abu Na’iim, Al-Albaaniin autentisoima, tarkoituksen tulkinta]
Abu Huraira (radija Allaahu ‘anhu) kertoi:
“Profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) kirosi miehen, joka pukeutuu naisen asuun ja naisen, joka pukeutuu miehen asuun.”
[An-Nisaaii, Ahmed, Ibn Khuzeima, Ibn Hibbaan, Ahmed Shaakir autentisoima, tarkoituksen tulkinta]
7. Hijaab ei saa muistuttaa kuffaarien vaatteita
Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi:
“Hän, joka omaksuu tiettyjen ihmisten samanlaisuuden (tavat), hänestä tulee yksi heistä.”
[Ibn Hajar: hasan, tarkoituksen tulkinta]
‘Abd Allaah ibn ‘Umar (radija Allaahu ‘anhu) sanoi:
“Profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) näki minut pukeutuneena kahteen sahramilla värjättyyn vaatteeseen, jolloin hän sanoi: nämä ovat vaatteita, joita kuffaarit (yleensä käyttävät), joten älä käytä niitä.”
[Sahiih Muslim, tarkoituksen tulkinta]
8. Hijaab ei ole mainetta varten
Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi:
“Henkilö, joka pitää vaatetta, joka on suunniteltu maallista mainetta varten, Allaah panee hänet laittamaan nöyryytyksen vaatteen ylösnousemuksen päivänä, sitten hänet sytytetään palamaan.”
[Al-Albaanii: hasan, tarkoituksen tulkinta]
Maineen vaate on mikä tahansa vaate, johon henkilö pukeutuu näyttääkseen kuuluisalta. Tämä pätee jos vaate on erittäin arvokas ja osoittaa tämän maailman ihailua tai jos se on huonolaatuinen jotta nähtäisiin, ettei ole kiinnostusta tähän maalliseen elämään. Henkilö voi pukeutua vaatteisiin, jotka ovat erityisen värisiä herättääkseen huomiota, käyttäytyä ylpeästi ja/tai ylimielisesti.
9. Varo näyttämisen “peitettyjä” tapoja
Kun tutkii hijaabin erilaisia ehtoja, huomaa selvästi, että monet nuorista musliminaisista eivät täytä näitä ehtoja. He pitävät sitä mihin he pukeutuvat nyt virheellisesti “hijaabina”.
Islaamilaisen elpymisen viholliset halusivat tuhota sen sen alkuajoissa sortamisella ja raakuudella. Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) kukisti heidän juonensa ja piti uskovaiset miehet ja naiset sinnikkäästi Hänen tottelevaisuudessaan.
Islaamin viholliset tajusivat, että heidän tulisi toimia islaamilaisen elpymisen kanssa häijyllä tavalla huojuttaakseen tämän elpymisen poispäin sen suunnasta Allaahia kohti.
He alkoivat levittää ”hijaabin” uudistettuja muotoja ”keskitie” ratkaisuna, jonka kautta musliminainen voi ”miellyttää” Allaahia (näin he väittävät!) ja samalla ”mukautua” heidän yhteiskuntaansa ja varjella ”kauneuttaan” ja ”glamouriaan”.