Lähde: ’Allaama Hammaad bin Muhammad Al-Ansariin elämänkerta Almajmuu’, 2. osa, sivu 587 / 672-673 / 762.
Koskien jamaa’at at-tabliir [2] niin heissä on hyviä ja huonoja ominaisuuksia. ’Aqiidassa he seuraavat maturiidijjan [3] harhaoppisia uudistettuja uskomuksia ja ovat hanafii [4] madhabin fanaattisia seuraajia [fiqhissä].
Hän sanoi myös: Tällä ryhmällä [jamaa’at at-tabliir] ei ole kiinnostusta eikä innostusta [islaamilaista] tietoa kohtaan, eivätkä he etsi [islaamilaista tietoa]. Tähän metodologiaan perustuen, he aiheuttavat enemmän turmiota ja vahinkoa [uskonnossa] kuin hyvyyttä ja oikeamielisyyttä. Tunnen [jamaa’at at-tabliir] erittäin hyvin. ’Aqiidassa he ovat maturiidii ja chistii [5] ja fiqhissä he ovat hanafii madhabin fanaattisia seuraajia.
Hän sanoi myös: Salafit ovat sunnan ihmisiä ja he ovat jamaa’a, koska salafijja tarkoittaa sen seuraamista ja siinä pysymistä, missä oikeamieliset edeltäjät olivat.
Hän sanoi heistä myös: Ken tahansa kannattaa näkemystä, joka vastustaa sunnan ihmisten tietä ja on sen kanssa ristiriidassa, niin sitä henkilöä ei voida pitää yhtenä heistä. Sen takia ikhwaan al-muslimiin [6] ja jamaa’at at-tabliir eivät ole ahl as-sunnan parista koska heidän ideologiansa vastustaa sunnan ihmisten tietä ja on sen kanssa ristiriidassa.
Kääntäjän kommentit:
[1] Hän on Allamah Hammad bin Muhammad Alansaarii Ass’adii Al-khazrajii, syntynyt vuonna 1343 tai 1344 AH [1924 CE] Malissa, Länsi-Afrikassa. Hän kuoli keskiviikkoaamuna 21. Jumaada at-Thaanii 1418, joka vastaa 22. lokakuuta 1997. Medinan Muhaddithin yksityiskohtaista biografiaa varten ks. Fatwaonline.com
[2] Jamaa’at at-tabliir on ryhmä, joka seuraa Muhammad Iljaas Deobandii Chistin [1885-1949 CE] uudistettua ideologiaa islaamiin kutsumisessa. Muhammad Iljaas perusti tämän ryhmän 1920-luvun alkupuolella ja omaksui tämän idean Sa’iid Annursii nimiseltä mieheltä, jonka kutsumanimi oli Badii’u az-Zamaan Annursii [1293-1379 AH], peräisin Turkista. Tämän ryhmän ja sen uskomuksien yksityiskohtaista historiaa varten viittaamme seuraaviin kirjoihin:
1. Al-qaul al-Baliir Fii Tahdiir min jamaa’at at-tabliir, tekijä: Allamah Hamuud Tuwaijarii.
2. Asiraajul-Muniir Fii Tanbiih jamaa’at at-tabliir ’alaa Akhtaaihim, tekijä: Allaama Dr Taqiudin Al-Hilaali.
3. Jamaatut-Tableegh its history & its beliefs, kirjoittanut Abu Usamah Sajjid Talib ar-Rahmaan, ’Allamah Saaleh Al-Fawzaanin johdolla.
[3] Matuuriidijja: harhaoppinut lahko ’aqiidassa, joka vastustaa oikeamielisten edeltäjien metodologiaa erityisesti Allaahin, Ylevimmän Nimien ja Ominaisuuksien ymmärryksessä ja monissa muissa ’aqiidaa koskevissa kysymyksissä. Sen perustaja oli Abu Mansuur, Muhammad bin Mahmuud bin Muhammad al-matuuriidii, as-samarqandii al-hanafii, syntynyt vuonna 238 tai 258 AH ja kuollut 333 AH [Al-matuuriidijja, 1. osa, s. 212-213.] Tämän harhaoppisen lahkon yksityiskohtaista kumoamista, sen historiaa ja uskomuksia varten ks. ’Allaama Shams As-salafii Al-afraanin, tunnettu Almatuuriidijjana, merkittävään varoitukseen.
[4] Nu’maan bin Thaabit bin Alkhazzaaz Alkuufin (80-150 A.H), joka tunnettiin Abu Haniifana (sokeasti) seuraajat sharii’an [fiqh] sivukysymysten soveltamisessa.
[5] Suufilaiseen Chishtii koulukuntaan kuuluminen. Tämän koulukunnan perusti mies, jonka nimi oli Khauja Abu Ishaq Shami [k. 941 AH], joka toi suufilaisuuden Chistin kaupunkiin, joka on 95 mailia itään Heratista nykypäivän Afganistanissa. Chisti-koulukunnan tunnetuin suufilainen on Khauja Moinuddin Chisti, joka syntyi 536 AH/1141 CE Sajistanissa, Khorasanissa, Persiassa. Hän matkusti Intiaan ja oli ensimmäinen ihminen, joka toi suufilaisuuden Intiaan. Hän asettui Ajmerin kaupunkiin Intiassa, jossa hän kuoli vuonna 627 AH/1230 CE. Hänen haudastaan on tullut haudan palvomisen keskeinen paikka, jota tietämättömät muslimit, hindulaiset, ennustajat, taikurit yms. palvovat. Jamaa’at at-tabliir sanovat seuraavansa tätä miestä ja hänen harhaoppisia uskomuksiaan. Ks. ’Nuzhatu al-Khawaatir’, 1. osa, s. 104 hänen yksityiskohtaista elämänkertaa varten.
[6] Ikhwaan al-Muslimiin ryhmän [muslimiveljeskunta] perusti vuonna 1928 opettaja nimeltään Hasan Albanna (1906-1949 CE). Sen toinen vaikutusvaltainen johtaja ja pääkirjailija on Sayyid Qutb (1906-1966 CE). Tämän harhautuneen lahkon yksityiskohtaista varoitusta varten ks. Sheikh Rabee ibn Hadee Al Madhkhaleen seuraavat teokset:
1. Mataeenu Sayyid Qutb Fii Ashaabi-Rasuul Allaah.
2. Adwaa Islaamijja Alaa Aqiidat Sayyid Qutb.
3. Alawaasim Mimmaa Fii Kutub Sayyid Qutb mina al-Qawaasim.