Lähde: Majmuu’ al-Fataawasta lyhennetty (10/48)
Kärsimysten tapahtuminen on itse asiassa yksi siunauksen muoto, koska ne ovat tehtyjen syntien sovitus ja ne kutsuvat henkilöä sabrin omaamiseen – josta hänet asianmukaisesti palkitaan. Samalla tavoin ne saavat henkilön kääntymään kohti Allaahia katumuksessa, ollen nöyränä ja alistuvaisena Hänen edessään, samalla kun hän hylkää toivomisen yhdeltäkään luomakunnan jäseneltä. Näiden lisäksi on olemassa muita suuria etuja.
Näin ollen, ne kärsimykset jotka tapahtuvat henkilölle ovat itse asiassa syy miksi Allaah pyyhkii pois hänen syntinsä, ja tämä on yksi suurimmista siunauksista. Joten kärsimysten tapahtuminen ovat armon ja palkkion lähde, kunhan tällainen henkilö ei astu sellaiseen joka on syy vielä suurempaan tottelemattomuuteen kuin aiemmin. Koska silloin tästä kärsimyksestä tulee syy suureen pahuuteen henkilön uskonnolle. On todellakin ihmisiä, joissa puhkeaa tekopyhyys kun heitä koetellaan koettelemuksella tai kärsimyksellä, kuten köyhyydellä, sairaudella tai nälännäöllä, tai se aiheuttaa, että heidän sydämensä sairastuvat, tai, että he lankeavat kiittämättömyyteen ja epäuskoon, tai joidenkin velvollisuuksien hylkäämiseen tai joidenkin kiellettyjen tekojen suorittamiseen –jotka kaikki ovat äärimmäisen vahingollista henkilön uskonnolle. Joten turvassa pysyminen, ja suojattuna oleminen tällaisilta kärsimyksiltä ja koetuksilta on henkilölle parempaa koska kärsimykset ja koetukset – sen sijaan, että ne olisivat siunausten lähteenä –niistä tuleekin suuren vaurion lähde. Jos henkilöllä kuitenkin olisi ollut sabria ja hän olisi pysynyt tottelevaisena niin tällainen kärsimys olisi ollut syynä armoon ja siunauksiin Allaahilta – Mahtavalta ja Majesteettiselta – joka vaatii Hänen ylistämistään.
Näin ollen ketä tahansa koetellaan kurjuudella ja hänelle annetaan sabria, niin tämä sabr on henkilölle siunaus ja armo, koska hänen syntinsä sovitetaan sen johdosta. Samalla tavoin Hänen Herransa suo hänelle ylistyksiä ja rukouksia, kuten Allaah – Majesteettinen- sanoo,
“He ovat niitä joiden yllä ovat siunaukset ja ylistykset heidän Herraltaan ja Hänen armonsa. He ovat niitä jotka ovat johdatettuja.” [2:155-157, tarkoituksen tulkinta]
Tällaiselle henkilölle hänen Herransa antaa anteeksi hänen syntinsä, ja hänet kohotetaan korkeammille tasoille – kaikki tämä kuuluu sellaiselle jolla on sabria.