Lähde: Sharh Shuruut as-Salaat (s. 37-38).
Monet ihmiset välttävät politiikkaa koska he ajattelevat että se ei kuulu islaamiin. Politiikka kuuluu islaamiin. Se on syvää ja syvällistä. Valitettavasti monet tämän päivän poliitikoista ovat tietämättömiä islaamilaisen politiikan suhteen.
Politiikka tänä päivänä käsittää valehtelua, pettämistä, makeilemista ja tekopyhyyttä suurimmassa osassa tapauksista. Kuitenkin islaamilainen politiikka on tämän vastakohta. islaamilainen politiikka tarkoittaa hyvää suunnittelua ja johtamista. Sen avulla tulet oppimaan miten selvitä tilanteista ilman valehteluun lankeamista. Ja tulet tietämään miten asettaa edut etusijalle haittoihin nähden. Tulet tietämään miten priorisoida jos on pahoja asioita eli miten tehdä vähiten pahaa jotta vältetään suurempaa pahaa. Näiden asioiden tunteminen kuuluu politiikkaan joka on uskonnollisesti säädetty.
Se mikä myös kuuluu lainsäädännölliseen politiikkaan on kun lähettiläs antoi tekopyhien jäädä seuralaisten riveihin vaikka hän tiesi keitä he olivat pelosta, että sanottaisiin, että Muhammad tappaa seuralaisensa. Jos hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) olisi tappanut tekopyhät, jotka hän tunsi nimeltä, ne ihmiset jotka eivät tienneet tosiasioita olisivat tehneet siitä numeron, kuten sanonnassa sanotaan: ”He tekevät pikkukivestä vuoren.”
Joten ihmiset olisivat sanoneet: “Muhammad on alkanut tappamaan seuralaisiaan.” Tämä olisi sitten vahingoittanut da’wan (islaamiin kutsumisen) etenemisen, estäen sen edistymisen. Joten se olisi pysähtynyt ja viholliset olisivat lisääntyneet. Sen vuoksi oli edullisempaa antaa näiden ihmisten pysyä muslimien riveissä koska se varmisti, että kutsu islaamiin jatkoi etenemistä maailmassa.
Toinen esimerkki lainsäädännöllisestä politiikasta on kun Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) näki tavan jolla monet ihmiset voisivat loukata itsensä ka’ban oven takia. Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vahvasti toivoi voivansa tuhota ka’ban, liittää se maahan ja sitten tehdä siihen kaksi ovea – oven josta ihmiset tulisivat sisään ja toisen oven josta he menisivät ulos sen sijaan, että he joutuivat käymään läpi sekamelskan ja kärsimyksen siihen aikaan. Kuitenkin hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kertoi ’Aaishalle, ”Jos kansasi ei olisi juuri tullut ulos tietämättömyyden päivistä, olisin varmasti tehnyt sen.”
Jos profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) olisi tuhonnut ka’ban ja palauttanut sen takaisin Ibraahiimin rakennelman muotoon, liittäen oven maahan, ihmisten olisi ollut helpompi mennä sisään tästä ja ulos tuosta ovesta. Sen sijaan (profeetan aikana) ainoa tapa miten he toimivat oli kiivetä ylös toistensa selkiä pitkin ja jonottaa. Hänet joka maksoi jotain vedettiin ylös ja (ihmisten selkää pitkin korkealle ovelle). Ja hän joka ei maksanut käännytettiin takaisin ja hänet heitettiin maahan.
Kuitenkin tämä oli pienempi paha –vaikkakin se tuotti kärsimystä ja surua joillekin – kuin että olisi sanottu, että Muhammad on aloittanut ka’ban tuhoamisen. Jos uutiset tästä olisivat levinneet ympäri maailmaa, ihmiset olisivat estyneet hyväksymästä islaamia. Joten olemalla tekemättä sitä, hän (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) valitsi pienemmän kahdesta pahasta. Tämä on lainsäädännöllisen politiikan muodoista. Esimerkkejä tästä on monia. Jos opiskelet Imaam Ibn Taimiyyah’n, hänen oppilaansa, Ibn Al-Qayyimin ja muiden uskonnollisen politiikan kirjallisia teoksia, tulet huomaamaan, että politiikka kuuluu islaamiin. Kuitenkin se on rehellistä potitiikkaa eikä valheellista. Joten meidän tulisi tuntea tämä tarkasti.
Niin ollen jos ymmärrät islaamia koskien sen uskomuksia, sen palvonnantekoja, sen vuorovaikutuksia – jos tunnet kaiken tämän –niin ottaisit sen alkuperäisestä lähteestä. Ottaisit profetuuden paikasta. Tässä vaiheessa tietäisit missä pelastettu lahko on. Mutta ennen tätä, silloin ei, et tietäisi. Liittyisit kaikkiin harhautuneisiin ryhmiin.
Tänä päivänä kuulemme joistain ryhmistä jotka kutsuvat itseään islaamilaiseksi ryhmäksi ja jotka asettuvat kommunistien, maallikkojen ja kansallismielisten puolelle kannattaen alistajaa yli alistetun. Mistä tämä johtuu? Johtuuko tämä siitä että he eivät ymmärrä uskontoa. Se on vain pelkkä väite –”islaam, islaam, islaam!” Tämä ei ole tyhjä sana. Islaam on tekojen uskonto. Hanki tietoa ennen kuin puhut ja toimit. Näin tulet tuntemaan pelastetun lahkon, johon kaikki haluavat kuulua.