Lähde: Sheikin luentosarja Tafsiir suurat al-Hujuraatista suurat an-Naasiin.
Kysymys:
Mikä on tuomio koskien kuvien ottamista kännykällä ottaen huomioon joidenkin ihmisten lausunnon, että se on pelkkää varjon vangitsemista eikä siinä ole mitään kiellettyä? Eli mikä on sitä koskeva määräys?
Vastaus:
Heidän mielestään se ei ole mitenkään kiellettyä, mutta mitä tulee sunnaan ja todisteisiin niin kuvien ottaminen /tekeminen yleisesti ottaen on haraam (kiellettyä) ja kuvien tekijä on kirottu. Ja hän saa ankarimman rangaistuksen tuomiopäivänä. Joten mitä kännykässä on, mikä erottaa sen tästä säännöstä? Lähettiläs teki kuvien tekemisestä haraamia ilman mitään poikkeuksia (huolimatta välineestä) olkoon kyseessä kännykkä, kamera, (käsillä tehty) veistos tai piirros, hän teki siitä täysin haraam. Joten kuka onkaan hän, joka tekee poikkeuksen lähettilään -salla Allaahu ’aleihi wa sallam- lausunnolle ja yrittää korjata lähettilästä? Paitsi kun oppineiden muhaqqiqiin (varmistajat) tekevät poikkeuksen siinä tapauksessa kun se on välttämätöntä, jos jokin henkilö tarvitsee, että hänestä otetaan kuva koska se on välttämätöntä niin silloin se on sallittua koska on tämä pakko, johtuen Hänen, Korkeimman, lausunnosta:
Kun Hän on selittänyt teille yksityiskohtaisesti mikä teille on kiellettyä, paitsi tarpeen pakottaessa? [Suurat al-An’aam : 119, tarkoituksen tulkinta].
Mitä tulee kuvien ottamiseen harrastuksena tai taiteen lajina kameralla tai käsin tai millä tahansa esineellä niin se on haraam eikä se ole sallittua paitsi kun välttämätöntä. Pakon mukaan siinä on tehty myönnytys. Se on helpotus vain pakosta johtuen.