Lähde: JIMAS julkaisu.
Kysymys:
Jotkut tietoa etsivät henkilöt ovat nopeita antamaan päätöksiä koskien halaalia ja haraamia, ja tämä on yleisesti esiintyvä virhe. Mitä te suosittelette neuvoksi tämänlaisille ihmisille?
Vastaus:
Olemme puhuneet tästä asiasta kauan aikaa sitten, ja sanoimme, että Allaah, Viisas, on jakanut muslimiyhteisön kahden tyyppisiin ihmisiin: ahl ad-dhikr (tiedon ihmiset, siis oppineet) ja ne, jotka ovat heistä riippuvaisia. Allaah sanookin tavallisille ihmisille:
{Kysykää siis niiltä, jotka ovat ottaneet varoituksen noudattaakseen, ellette itse tiedä.}, [Suurat 21, aaja 7 ja suurat 6, aaja 43].
Ahl ad-dhikr, kuten me kaikki tiedämme, ovat ahl al-quraan sekä ahl al-hadiith, niitä, jotka tunnistavat aidon epäaidosta, yleisen erityisestä, kumoavan kumotusta, ja muita tämän tyyppisiä fiqhin ja hadiithin periaatteita. Siksi muslimi ei saa ruveta antamaan fataawaa (fatwan monikko) jonkun hadiithin perusteella, koska hän sattui törmäämään siihen jossain kirjassa, vaikka hän ei tiedäkään onko se sahiih (oikea) hadiithin oppineiden kriteerien perusteella. Toisaalta hän tietää, ettei hänellä ole tarpeeksi arabian kielen tuntemusta ja osaamista selittääkseen koraanin ja sunnan tarkoituksia ja ideoita. Tämän johdosta henkilö, joka ei ole päättänyt ruveta hankkimaan tietoa ja jatkamaan siinä monen vuoden ajan ei saa kuvitella olevansa ’aalim (oppinut) vain koska hän on lukenut muutaman ahaadiith (hadiithin monikko) ja opetellut muutaman aajaat (aajan monikko), kunnes oppineet todistavat, että hän on kykenevä opastamaan ihmisiä ja johdattamaan heitä kohti hyvää. Kuulemme usein henkilöistä, jotka eivät edes osaa lukea koraania eikä profeetan (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) ahaadiitheja kunnolla. Tämä on syy jonka takia neuvon tiedon etsijöitä opiskelemaan kahta perusasiaa: a) fiqhin periaatteita, ja b) hadiithin periaatteita. Olen maininnut aikaisemmin, että henkilön ei ole helppoa ymmärtää Laintekijän tarkoittamaa merkitystä mistä tekstistä tahansa paitsi jos hän etsii niin kauas kuin mahdollista, koraanin ja sunnan kaikista teksteistä. Annan selvän esimerkin: Allaah sanoo:
{Teiltä on kielletty itsestään kuolleet eläimet, veri, . . .} [Suurat 5, aaja 4].
Jos aloittelijalta, joka opiskelee koraania ja jolla ei ole hadiithin tietoa kysytään kuolleesta kalasta, hän tuo heti esille tämän aajan osoittaakseen sen kieltämistä, koska tämä aaja kieltää kuolleen lihan. Mutta jos hän tutkisi ahaadiitheja, hän tietäisi, että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) teki poikkeuksen kahden tyyppisen eläimen kohdalla, kalan ja merenelävien, ja hän voisi päättää sen mukaan. Lyhyesti sanottuna, oppilaan täytyy opetella nämä kaksi opiskelun tärkeätä alaa jotta hän ymmärtäisi koraania ja sunnaa niin hyvin kuin mahdollista.