Sahaaba ja taabi’iin puhuvat kiitollisuudesta
Salmaan al-Faarisii (rahimahu Allaah) sanoi: ”Oli eräs mies, jolle annettiin monia tämän maailman ylellisyyksiä, ja sitten ne otettiin häneltä pois. Mutta hän jatkoi Allaahin ylistämistä ja kiittämistä kunnes häneltä otettiin kaikki pois, jopa hänen sänkynsä. Ja silti hän ylisti ja kiitti Allaahia. Toinen mies, jolle myös annettiin monia tämän maailman ylellisyyksiä kysyi häneltä, ”Miksi ylistät ja kiität Allaahia?” Mies sanoi, ”Ylistän ja kiitän Allaahia siunauksista, joita en koskaan antaisi pois vaikka muut tarjoaisivat niistä koko omaisuutensa.” Mitäköhän ne ovat?” kysyi toinen mies. ”Etkö näe?” Kysyi ensimmäinen mies. ”Minulla on näköni, kieleni, käteni, jalkani…”
Mukhallad ibn al-Husain sanoi: ”Kiitollisuuden tarkoitus on väärästä teosta poissa pysyminen.” Abu Haazim sanoi: ”Jokainen siunaus, joka ei tuo sinua lähemmäksi Allaahia on katastrofi.” Suleimaan sanoi ”Hänen siunauksiensa muistaminen aiheuttaa sen, että henkilö rakastaa Allaahia.”
Hammaad ibn Zijaad kertoi Laith ibn Abi Burdan sanoneen: ”Menin Maidaan, jossa tapasin ’Abd Allaah ibn Salaamin, joka sanoi minulle: ”Haluaisitko vierailla eräässä paikassa, jossa profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) vieraili ja tarjoamme sinulle sawiq ja taateleita?…” Sitten hän sanoi, “Kun Allaah kokoaa ihmiset tuomiopäivänä, Hän tulee muistuttamaan heitä siunauksistaan. Yksi hänen palvelijoistaan tulee sanomaan: “Muistuta minua jostakin.” ja Allaah tulee sanomaan: ”Muista miten kohtasit sen ja sen vaikeuden ja rukoilit Minua joten vapautin sinut siitä. Muista miten olit matkalla siinä ja siinä paikassa ja pyysit minulta matkatoveria ja tein niin…Muista miten pyysit sen ja sen tyttären kättä, ja myös muut pyysivät hänen kättänsä, ja annoin hänet sinulle puolisoksi ja pidin muut poissa.” Hänen palvelijansa tulee seisomaan Herransa edessä, joka tulee muistuttamaan häntä monista siunauksistaan.” Sitten tämän kertomuksen kertoja (Laith) itki ja sanoi: Toivon, ettei kukaan tule seisomaan Herransa edessä tällä tavalla koska häntä joka niin tekee tullaan rankaisemaan.” (eli jos Allaahin pitää osoittaa ne asiat joiden pitäisi olla itsestäänselviä, tämä on merkki henkilön kiittämättömyydestä ja häntä tullaan rankaisemaan.)
Bakr ibn ’Abd Allaah al-Muzanii sanoi: ”Kun henkilö kohtaa koettelemuksen, hän voi rukoilla Allaahia ja Allaah voi vapauttaa hänet koettelemuksesta. Sitten sheitaan tulee ihmisen luo ja kuiskaa, ”Ei se ollut niin paha kuin luulit.” Näin ollen ihmisen kiitollisuus tulee heikkenemään.”
Zazan sanoi: ”Allaahin oikeus mieheen, joka nauttii Hänen siunauksistaan on sellainen, että ihmisen ei pitäisi käyttää Hänen siunauksiaan tehdäkseen vääriä tekoja.” Eräs tiedon ihminen sanoi: “Allaahin siunaus on Hänen antamiensa siunauksien pitäminen, koska Allaah ei halunnut että Hänen profeettansa saisi tämän maailman ylellisyyksiä. Joten pidän parempana elää tavalla, jota Allaah piti parempana profeetalleen kuin viettää sellaista elämää jota Hän ei pitänyt hänelle hyvänä.”
Ibn Abi ad-Duniaa sanoi: ”Minulle kerrottiin että jotkut oppineet sanoivat: “Oppineen pitäisi kiittää Allaahia siitä, että Hän on jättänyt hänet ilman tämän elämän ylellisyyksiä samalla tavoin kuin Hänen pitäisi kiittää Häntä siitä, mitä Hän on hänelle antanut. Miten voit verrata niitä siunauksia ja ylellisyyksiä, joista hän tulee vastaamaan niiden ylellisyyksien puutteeseen, joka on helpotus koetuksesta ja joka pitää hänen mielensä vapaana Allaahin palvonnalle ja muistamiselle? Joten hänen tulisi kiittää Allaahia kaikesta tästä.”
Joku on sanonut: “Kiitollisuus on väärästä teosta luopumista.” Ibn Mubaarak sanoi: “Hän ei ymmärrä uskontoa kunnolla joka ei pidä koetusta siunauksena ja helpotusta katastrofina.””
Kiitollisuus eri kyvyistä
Eräs mies sanoi Abu Haazimille: “Mitä on silmien kiitollisuus?” Hän sanoi: ”Jos näet hyviä asioita, puhut niistä ja jos näet pahoja asioita, pysyt hiljaa niistä.” Hän kysyi: ”Mitä on korvien kiitollisuus?” Hän sanoi, “Jos kuulet jotain hyvää, hyväksyt sen ja jos kuulet jotain pahaa niin torjut sen.” Sitten hän kysyi: ”Mitä on käsien kiitollisuus?” Hän sanoi, “Älä ota sitä mikä ei kuulu sinulle äläkä pidättele Allaahille maksettavia velkoja (zakaat)”. Sitten hän kysyi, ”Mitä on pään kiitollisuus?” Hän sanoi “Että siinä on tietoa.” Sitten hän kysyi “Mitä on henkilön sukupuolielinten kiitollisuus?” Hän siteerasi:
”Ja jotka varjelevat siveyttään (eli sukupuolielimiään laittomalta sukupuoliaktilta), paitsi vaimojensa tai (orjattariensa) parissa, jotka heidän oikeat kätensä omistavat, jolloin he ovat vapaita moitteista. Mutta ne, jotka menevät tätä pitemmälle ovat säännön rikkojia.” (23:5-7)
Mitä tulee niihin jotka vain kiittävät suullaan eivätkä kiitä muilla kyvyillään, he ovat kuten mies, jolla on puku ja ainoa mitä hän tekee sillä on että hän koskettaa sitä, mutta hän ei laita sitä päälleen: se ei koskaan tule suojaamaan häntä kuumalta, kylmältä, lumelta tai sateelta.
Kiitollisuuden kumarrus
Kun Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sai hyviä uutisia, hänellä oli tapana kumartua maahan (sujuud) ja kiittää Allaahia. ’Abd ar-Rahmaan ibn ’Auf (radija Allaahu ’anhu) kertoi: ”Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) tuli luoksemme kun olimme moskeijassa, seisoi qiblaa kohti, sitten hän kumartui maahan ja pysyi sujuudissa kauan aikaa. Sanoin hänelle, ”Oi Allaahin lähettiläs, olit maahan kumartuneena niin kauan että ajattelimme Allaahin ottaneen sielusi.” Hän sanoi: ”Djibriil tuli luokseni hyvien uutisten kanssa. Hän kertoi minulle: “Allaah sanoo, Hän joka lähettää sinulle siunauksia, tulen lähettämään 60 siunausta hänelle ja hän joka tervehtii sinua, tulen tervehtimään Häntä puolestani” joten kumarruin maahan ja kiitin Allaahia.”
(Ahmad) Sa’iid ibn Mansuur kertoi, että Abu Bakr (radija Allaahu ’anhu) kumartui maahan kuultuaan uutisen, että Museilima oli tapettu ja Ka’b ibn Maalik (radija Allaahu ’anhu) kumartui maahan kun profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kertoi hänelle sen hyvän uutisen, että Allaah oli antanut hänelle anteeksi.
Ihmisten kaikki teot eivät riitä maksamaan yhdestä Allaahin siunauksesta
Eräs palvoja palvoi Allaahia 50 vuoden ajan joten Allaah kertoi hänelle, että Hän oli antanut hänelle anteeksi. Mies sanoi, ”Oi Allaah, mitä anteeksi antamista on kun en ole tehnyt mitään väärin?” Joten Allaah aiheutti sen, että yksi hänen kaulansa hermoista antoi hänelle kipua, joten hän ei pystynyt nukkumaan eikä rukoilemaan. Kun kipu hellitti ja hän pystyi nukkumaan, eräs enkeli tuli hänen luokseen joten hän valitti tälle kärsimästään kivusta. Enkeli kertoi hänelle, ”Herrasi sanoo sinulle että 50 vuoden palvontasi maksavat kipusi lievittämisen.”
Ibn Abi ad-Duniaa mainitsi että Daawuud (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) kysyi Allaahilta: “Mikä on siunauksistasi vähäisin?” Allaah ilmoitti hänelle: “Oi Daawuud, ota hengenveto.” Daawuud teki sen ja Allaah kertoi hänelle “Tämä on sinulle osoittamistani siunauksistani vähäisin”.
Tästä voimme ymmärtää sen hadiithin tarkoituksen, jonka Zijaad ibn Thaabit ja Ibn ‘Abbaas (radija Allaahu ’anhu) kertoivat: “Jos Allaah haluaisi rankaista taivaan ja maan kansaa, Hän olisi tehnyt sen ilman epäoikeudenmukaisuutta heille ja jos Hän olisi heille armollinen, Hänen armonsa olisi paljon parempi heille kuin heidän tekonsa.” (Abu Daawuud).
Eräässä sahiih hadiithissa, Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “Kukaan ei tule saavuttamaan pelastusta pelkkien tekojensa perusteella.” Ihmiset kysyivät, “Et edes sinä, oi Allaahin lähettiläs?” Hän sanoi, “En edes minä, paitsi jos Allaah peittää minut Armollaan ja Siunauksillaan.”
Ihmisen teot eivät riitä maksamaan edes yhtä Allaahin monista siunauksista koska jopa pienin Allaahin siunauksista on paljon painavampi kuin ihmiset teot. Joten meidän tulee aina muistaa Allaahin oikeudet meitä kohtaan.