Lähde: Al-Fawaa’id (s. 196-199).
…Käytöstavoilla on rajat. Kun näitä rajoja ylitetään, tämä on rikkomus. Kun niitä ei ole tarpeeksi, tämä on puutetta ja häpeää.
Suuttumuksella on raja: se on olla rohkea samalla kun ollaan kielteisten ja puutteellisten piirteiden yläpuolella, ja tämä on suuttumuksen täydellinen muoto. Jos tämä raja ylitetään, sinusta tulee rikkoja. Jos sitä ei ole tarpeeksi, sinusta tulee pelkuri etkä pysty nousemaan kielteisten piirteiden yläpuolelle.
Ahneudella on raja: se on kaiken tarvitsemasi ottaminen tästä maailmasta ja mitä sillä on sinulle tarjottavaa. Jos jäät tämän rajan alapuolelle, siitä tulee häpeällistä ja tuhlaamista. Kun ylität tämä rajan, rupeat haluamaan mitä sinun ei pitäisi haluta.
Kateudella on raja: ja se on kilpaileminen täydelliseksi tulemisessa ja loistaa siten, että kilpailijasi on kyvytön loistamaan sinua enemmän. Kun tämä raja ylitetään, sinä rikot ja sorrat siten, että toivot, että kadehtimaltasi henkilöltä poistetaan hyvät asiat ja olet valmis vahingoittamaan häntä. Jos jäät tämän rajan alapuolelle, sinusta tulee alhainen, heikko pyrkimyksessäsi ja vähättelet itseäsi. Profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi (tarkoituksen tulkinta): ”Ei pitäisi olla mitään kateutta paitsi kahdessa asiassa: mies jolle Allaah antoi omaisuutta ja hän pystyi käyttämään sitä totuuden vuoksi, ja mies jolle Allaah antoi viisautta ja hän ottaa sitä ja opettaa sitä ihmisille.” Joten tämä on kilpailun kateus, jossa kateellinen ponnistelee ollakseen kuten henkilö jota hän kadehtii ilman sen toivomista, että toiselta otetaan pois hänellä olevat hyvät asiat.
Seksuaalisella halulla on raja: ja se on sydämen ja mielen rentouttaminen palvonnan uupumukselta, moraalisen erinomaisuuden ylläpitäminen, ja näiden halujen täyttämisen käyttäminen auttamaan sinua tässä. Kun ylität tämän rajan, sinusta tulee liian himokas ja rupeat muistuttamaan eläimiä. Kun jäät tämän rajan alapuolelle etkä käytä tätä aikaa saavuttaaksesi erinomaisuutta ja hyvyyttä, tästä tulee heikkoutta, kyvyttömyyttä ja häpeää.
Rentoutumisella on raja: ja se on itsensä ja voimansa kokoaminen palvonnan ja itsensä kehittämisen valmistamista varten, ja tämän varjeleminen jotta sinusta ei tule heikkoa tai väsynyttä. Kun ylität tämän rajan, tästä tulee laiskuutta ja tuhlausta, ja päädyt menettämään monia asioita jotka voisivat olla sinulle hyödyllisiä. Kun et ylety tälle rajalle, päädyt vahingoittamaan ja heikentämään energiaasi, ja voi jopa olla, että se poistetaan sinulta täysin kuten maanviljelijän tapauksessa kun hän on kykenemätön maan kyntämiseen, tai sadon noukkimiseen.
Anteliaisuudella on raja kahden ääripään välissä: ja aina kun tämä raja ylitetään, tästä tulee tuhlausta ja kohtuuttomuutta. Kun jäät tämän rajan alapuolelle, sinusta tulee halpa ja saita.
Rohkeudella on raja: Ja kun ylität tämän rajan, sinusta tulee holtiton. Kun jäät tämän rajan alapuolelle, sinusta tulee pelkuri. Tämä raja on, että panet itsesi peliin kun on oikea aika sen tekemiseen ja pidättäydyt kun on oikea aika sen tekemiseen, aivan kuten Mu’aawija, joka sanoi ‘Amr bin al-‘Aasille: “En tiedä oletko rohkea tai pelkuri! Menet eteenpäin siten, että sanon, että olet rohkein ihminen ja sitten pysyt taka-alalla siten, että sanon, että olet raukkamaisin ihminen!” Joten hän vastasi:
”Olen rohkea jos minulle taataan mahdollisuus. Jos en saa mahdollisuutta, olen pelkuri…”
Suojelevalla mustasukkaisuudella on raja: ja jos ylität tämän rajan lankeat viattoman syyttelyyn ja epäilyyn. Jos jäät tämän rajan alapuolelle, lankeat huolimattomuuteen ja miehuuden puutteeseen.
Nöyryydellä on raja: ja jos se ylitetään, tästä tulee nöyryytystä ja häpeää. Jos sitä ei ole tarpeeksi, lankeat ylimielisyyteen ja väärään ylpeyteen.
Kunnialla on raja: ja jos ylität sen, lankeat ylimielisyyteen ja moitittaviin piirteisiin. Jos sitä ei ole tarpeeksi, lankeat nöyryytykseen ja häpeään.
Perusperiaate kaikessa tässä on kohtuuden tien valitseminen liiallisuuden ja huolimattomuuden välillä. Tämä on se jolle kaikki tämän maailman ja seuraavan maailman edut perustuvat. Itse asiassa et voi hyödyttää kehoasi millään muulla tavalla, koska kun teet jotkut toiminnoistasi maltillisuuden puutteella ja joko ylität sen tai et tee niitä tarpeeksi, kehosi terveys ja energia rupeaa laskemaan sen mukaisesti. Samalla tavoin luonnolliset toiminnat kuten nukkuminen, hereillä pysyminen, syöminen, juominen, sukupuoliyhteydessä oleminen, urheilun harjoittaminen, ajan viettäminen yksin, ajan viettäminen muiden kanssa, jne. – jos nämä tehdään maltillisesti kahden moitittavan ääripään välillä, niin se on oikeudenmukaista. Jos harhaudut jompaankumpaan ääripäähän, se on vajauksen merkki ja se johtaa jopa suurempaan vajaukseen.
Tämä kunnon rajojen tietäminen on yksi parhaista tiedon kategorioista, erityisesti sen rajat mitä on määrätty ja kielletty. Ihmisistä tietävimmät ovat sellaisia jotka tuntevat parhaiten nämä rajat, siten, että he eivät laita niihin mikä ei niihin kuulu eivätkä he poista niistä mitä ei pidä. Allaah sanoi: ”Beduiinit ovat pahimpia epäuskossa ja tekopyhyydessä, ja taipuvaisimpia olemaan tietämättömiä Allaahin lähettiläälleen paljastamista rajoista…” (at-Tauba :97, tarkoituksen tulkinta)
Näin ollen ihmiset jotka ovat oikeudenmukaisimpia ovat niitä, jotka tunnustavat tiedon ja toiminnan avulla lain säätämät rajat tavoissaan ja teoissaan, ja Allaah on menestyksen lähde…