Al-qadrin yö on yhtenä parittomana yönä ramadaanin viimeisten kymmenen yön aikana.
Al-qadrin yö on ramadaanin viimeisten kymmenen yön aikana yhtenä parittomista öistä (eli 21., 23., 25., 27. tai 29.). Kuitenkin oppineet ovat eri mieltä siitä, onko se määritelty yhdelle näistä parittomista öistä joka vuosi vai vaihtuuko se vuosittain toiselle parittomalle yölle. Alla ovat kahden suuren oppineemme, Muhammad Ibn Saalih Al-’Uthaymeen ja Muhammad Naasir Eddiin Al-Albaanii (olkoon Allaah Armollinen kummallekin heistä) lausunnot.
Al-qadrin yölle on määritelty päivämäärä:
Ramadaanin ajan paras yö on al-qadrin yö perustuen profeetan sanoihin: ”Ken suorittaa yörukouksen al-qadrin yönä vankalla uskolla ja palkkiota tavoitellen, hänen menneet syntinsä tullaan antamaan anteeksi.” [1]
Se on ramadaanin 27:nä yönä, voimakkaimman mielipiteen mukaan. Suurin osa ahaadiith noudattavat tätä, näihin kuuluu Zurr Ibn Hubaishin hadiith, joka sanoi: “Kuulin Ubei Bin Ka’abin (radija Allaahu ‘anhu) sanovan kun hänelle sanottiin, että ’Abd Allaah ibn Mas’uud (radija Allaahu ’anhu) oli sanonut ”Ken suorittaa yörukouksen (joka yö) vuoden läpi tulee saavuttamaan al-qadrin yön.” Hän (Ubei Bin Ka’ab) sanoi: “Olkoon Allaah hänelle Armollinen, hänen aikomuksensa oli se, ettei ihmisistä (tulisi laiskoja) ja etteivät he olisi riippuvaisia vain (yhdestä yöstä). Sen Yhden kautta, jonka lisäksi ei ole mitään palvomisen arvoista jumalaa paitsi Hän, se on totisesti ramadaan. Ja Allaahin kautta, tiedän mikä yö se on. Se on se yö, jonka aikana Allaahin lähettiläs (salla Allaahu aleihi wa sallam) määräsi meidät suorittamaan yörukouksen. Se on 27.:nä yönä. Sen merkki on se, että aurinko nousee seuraavana aamuna kirkkaana ilman säteitä.”
Yhdessä raportissa nämä nostetaan profeetan (salla Allaahu aleihi wa sallam) sanoiksi [2]
[Imaam Al-Albaanii kirjassaan Qijaam Ramadaan (s. 18-19)].
Al-qadrin yötä tulee etsiä:
Al-qadrin yö on ramadaanin viimeisten kymmenen yön aikana, perustuen profeetan (salla Allaahu aleihi wa sallam) sanoihin: “Etsi al-qadrin yötä ramadaanin viimeisinä kymmenenä yönä.” [Al-Bukhaarii ja Muslim]. Ja se sattuu pikemminkin yhtenä parittomana yönä kuin parillisina öinä, perustuen profeetan (salla Allaahu aleihi wa sallam) sanoihin: “Etsi al-qadrin yötä parillisinä öinä ramadaanin viimeisten kymmenen yön aikana.” [Al-Bukhaarii]. Ja se on lähempänä viimeistä seitsemää yötä, perustuen Ibn ‘Umarin (radija Allaahu ’anhu) hadiithiin, että: “Jotkut miehet Allaahin lähettilään (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) seuralaisista näkivät al-qadrin yön unessa (ramadaanin) viimeisten seitsemän yön aikana. Niin ollen profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: ‘Näen, että kaikki teidän unistanne ovat samaa mieltä, että se (al-qadrin yö) on viimeisten seitsemän yön aikana. Joten ken haluaa etsiä sitä, etsiköön hän sitä viimeisten seitsemän yön aikana.’” [Al-Bukhaarii ja Muslim] Se perustuu myöskin Muslimissa olevaan hadiithiin, joka tulee Ibn ‘Umarilta (radija Allaahu ’anhu), että profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) sanoi: “Hakekaa sitä viimeisten kymmenen yön aikana. Mutta jos jostakin teistä tulee heikko tai kykenemätön, niin älkää antako viimeisten seitsemän yön voittaa häntä.”
Parittomien öiden joukosta viimeisten seitsemän yön aikana se on lähimpänä 27:ää Ubei Bin Ka’abin (radija Allaahu ’anhu) hadiithin vuoksi, joka sanoi: “Allaahin kautta, tiedän mikä yö se on. Se on se yö, jona Allaahin lähettiläs (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) määräsi meidän rukoilemaan yörukousta. Se on 27:nä yönä.” [Muslim]
Al-qadrin yö ei ole määritelty yhdelle samalle yölle läpi vuosien. Pikemminkin se vaihtuu jatkuvasti. Niin ollen yhtenä yönä se voisi olla 27. yö esimerkiksi ja toisena vuonna se voisi olla 25. yö, Allaahin toiveen ja viisauden mukaisesti. Mikä johtaa meidät sanomaan näin ovat profeetan (salla Allaahu aleihi wa sallam) sanat: “Etsi sitä (eli al-qadrin yötä) kun jäljellä on yhdeksän yötä, kun jäljellä on seitsemän yötä, tai kun jäljellä on viisi yötä (eli 21., 23., ja 25., kukin erikseen ilman 27.:en mainitsemista).”
Al-Haafidh Ibn Hajr sanoi Fath-al-Baariissa: ”Voimakkain mielipide on, että se on parittomana yönä viimeisten kymmenen yön aikana ja, että se vaihtuu jatkuvasti.”
Allaah on piilottanut palvelijoiltaan tiedon sen sattumisesta armostaan heitä kohtaan jotta he voisivat lisätä tekojaan sen etsimisessä näiden arvokkaiden öiden aikana rukoilemalla, dhikrin tekemisellä ja pyytämisellä. Näin ollen he kasvavat ja lisäävät läheisyyttään Allaahiin ja Hänen palkkioonsa. Ja Hän on myöskin piilottanut heiltä kokeeksi erottaakseen heistä sen, joka kamppailee ja ponnistelee sen löytämisessä ja sen, joka on laiska ja huolimaton. Tämä johtuu siitä, että ken jatkuvasti yrittää jotain, hän tulee ponnistelemaan sen haussa ja vaivaamaan itseään sen löytämisessä ja sen saavuttamisessa.
Ja ehkä Allaah paljastaa sen sattumisen ajan joillekin palvelijoistaan merkkien avulla, jotka henkilö pystyy näkemään, aivan kuten profeetta (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) näki sen merkin, että hän tulisi polvistumaan mudassa sitä seuraavana aamuna. Joten sinä iltana satoi ja seuraavana aamuna hän rukoili fajrin mudassa.
[Sheikh Muhammad Ibn Saalih Al-’Uthaymeen kirjassaan Majaalis Shahr Ramadaan (s. 106-107)].
Alaviitteet:
[1] Al-Bukhaariin, Muslimin ja muiden raportoima Abu Hurairan (radija Allaahu ’anhu) ja Ahmadin (5/318) kertomuksesta sekä ’Ubaadah Ibn As-Saamitin (radija Allaahu ’anhu) kertomuksesta. Lisäys siihen […] kuuluu hänelle ja Muslimille Abu Hurairalta.
[2] Muslimin ja muiden raportoima ja siihen viitataan Sahiih Abi Daawuudissa (1247).