Lähde: Al-Adjwiba al-Mufiida.
Kysymys: Mitä tarkoittaa fiqh al-waaqi’ ? (ajankohtaisten asioiden tiede)?
Vastaus: ”Tarpeellinen fiqh on kirjan ja sunnan fiqh. Tämä on se fiqh, jota vaaditaan ja joka on tarpeellista. Mitä tulee fiqhin tuntemukseen kielessä niin se on yksi sallituista asioista, joita ihmiset tarvitsevat jotta he ymmärtäisivät kieltä. Se on sanojen ja kirjainten tarkoitusten tuntemusta. Tätä kutsutaan kielen fiqhiksi. Esimerkkinä kirja Fiqh allura li at-Tha’labii yms. Mitä taas tulee fiqhiin kun sitä käytetään yleisesti kuten Allaahin sanoissa: “…jotta he saavuttaisivat uskonnon fiqh.” [1]
Ja hänen (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanansa “Kenelle Allaah haluaa hyvää, Hän antaa tälle fiqh uskonnossa.” [2]
Ja Hänen sanansa: “Mutta mikä näitä ihmisiä vaivaa…” [3]
ja : “…mutta teeskentelijät ovat ymmärrystä vailla.”[4]
Näiden tarkoitus on uskonnon fiqh, sharii’an sääntöjen tuntemusta. Tämä on se mistä muslimien tulee pitää kiinni ja mitä heiltä vaaditaan. Heidän pitää myös opetella sitä. Ja silti kun nämä ihmiset käyttävät fiqh al waaqi’ he eivät tarkoita fiqh kielessä vaan paremminkin he tarkoittavat polittisten asioiden parissa puuhailua ja politiikkaan keskittymistä. He käyttävät aikansa siihen ja antavat sille arvoa.
Koskien sääntöjen fiqh, he kutsuvat sitä seikkojen fiqh (sivuseikat, jokapäiväiset asiat) ja he kutsuvat sitä ‘naisten veren ja kuukautisten fiqh.’ Siten, että he johdattavat ihmiset pois sen parista.”
Abi ’Abd Allaah Jamaal ibn Fariihaan al-Haarithii, joka asetteli ylläolevat kysymykset ja vastaukset yhteen lisää vastaukseen seuraavan kommentin:
“Koskien sitä mitä he kutsuvat fiqh al-waaqi’ksi, niin he tarkoittavat sillä ihmisten kutsumista politiikkaan ja hallitsijoiden kritisoimista ja ongelmien sytyttämistä sekä turvallisuuden poistamista. He käyttävät tätä terminologiaa hämmentääkseen ihmisiä. Tämä ei ole mitään uutta fiqh al-waaqi’n ihmisiltä. Heidän johtajansa ennen heitä, Sayyid Qutub, on maininnut fiqh al-waaqi’n kirjassaan ‘Fii Dhilaal al-Quraan [4/2006] koskien suurat Juusufia «Määrää maan varastointi minun hoitooni, minä olen totisesti valpas, viisas (koska hän kykeni tulkitsemaan satoa koskevaa unta).» Sayyid Qutub sanoi puhuttuaan tästä jakeesta: “islaamilainen fiqh on kukoistanut islaamilaisessa yhteiskunnassa. Se on menestynyt yhteiskunnassa tapahtuneen järjestäytymisen seurauksena, jota tämän päiväinen (waaqi’) islaamilainen elämä tarvitsee. Fiqh harakaat eroaa perusteellisesti ‘paperien fiqhista [5]. Fiqh harakaat [6] ottaa huomioon ajankohtaiset asiat, jotka ilmenevät tekstissä”
Alaviitteet
[1] Suurat at-Tauba: 122 (tulkinta koraanin käännöksestä)
[2] Sahiih al-Bukhaarii (71), Sahiih Muslim (1037)
[3] Suurat an-Nisaa: 78
[4] Suurat al-Munaafiquun: 7
[5] Sayyid Qutub kutsuu kirjoissa olevaa fiqhiä (kuten Bukhaarissa) vain paperien fiqhiksi eikä se hänen mukaansa ota huomioon ajankohtaisia tapahtumia.
[6] Sayyid Qutubille fiqh harakaat (kielellisesti: toiminnan fiqh) tarkoittaa fiqhia, joka hyväksyy ryhmittymät ja lahkot islaamissa, muslimihallitsijoiden takfiirin sekä parlamenttiin osallistumisen…