Lähde: Hänen kirjansa Tamaam Al-Minna (s.12-13).
[Allaahin, Armeliaimman Nimeen…]
(Fiqh as-Sunna -teoksesta löydetyt) virheet voidaan esittää lyhyesti kuten seuraa:
1- Siinä on monia kertomuksia, joiden aitoudesta tekijä ei maininnut mitään, ja ne ovat itse asiassa dha’iif (heikkoja).
2- Jotkut näistä kertomuksista hän vahvisti muilla kertomuksilla, jotka tutkimuksen jälkeen ovat perustelemattomia.
3- Siinä on joitakin kertomuksia, joita hän kutsui dha’iif mutta todellisuudessa ne ovat aitoja tai niillä on muita ketjuja, jotka ovat aitoja.
4- Siinä on joitain kertomuksia, jotka hän jäljitti muihin kuin kahteen Sahiih (Al-Bukhaarii ja Muslim) kun todellisuudessa ne ovat yhdessä niistä tai kummassakin.
5- Siinä on joitain kertomuksia, joiden hän väitti olevan yhdessä kahdesta Sahiih tai muissa paikoissa mutta niillä ei ole mitään alkuperää näissä paikoissa.
6- Siinä on joitain hänen mainitsemiaan kertomuksia, joilla ei ole mitään perustaa sunnan kirjoissa.
7- Hän väittää, että jotkut kertomukset nojaavat johonkin tiettyyn seuralaiseen ja, että suuri ryhmä hadiith -oppineita kertoi niistä, kun kertomus nojaa todellisuudessa toiseen seuralaiseen tai seuralaisryhmään.
8- Joskus hän viittasi joitain kertomuksia tiettyihin hadiith-lähdekirjoihin mainitsematta mitään niiden aitoudesta, samalla kun nämä hänen mainitsemansa lähdekirjat näyttävät selvästi miksi näiden kertomuksien aitoudessa on ongelmia.
9- Hän ei saata asioita hyvin päätökseen tuomalla muita liittyviä todisteita. Hän on puhunut monista asioista antamatta mitään todisteita vahvistamaan näkemyksiään. Joskus hän käyttää analogioita (yhdenmukaisuuksia) todisteina samalla kun on olemassa aito hadiith. Muulloin hän käyttää todisteenaan yleistä todistetta kun asiasta on olemassa yksityiskohtainen todiste.
10- Tutkimustyö ja tutkinta on puutteellista joissain tapauksissa kuten osassa: ”Recommended Times for Bathing” ja muissa paikoissa.
11- Hän siteeraa monia ristiriitaisia lausuntoja ja näkemyksiä saman kysymyksen alla antamatta mitään johtopäätöstä.
12- Johdonmukaisuus on puutteellista hänen mielipiteissään joissain keskustelluissa aiheissa, esimerkiksi hänellä on yksi mielipide kirjoituksensa alussa ja sitten myöhemmin johtopäätöksessä hänellä on toinen mielipide.
13- Joskus hän lopettaa lausunnoilla ja mielipiteillä, jotka eivät ole sen arvoisia johtuen joko vahvistavien todisteiden heikkoudesta johtopäätöstä varten tai todisteiden vahvuudesta, jotka vahvistavat päinvastaisen johtopäätöksen.
14- Hän vastustaa aitoja kertomuksia, joissa ei ole mitään syytä tähän asenteeseen. Tämä tapahtuu useammin kuin yhdessä paikassa.
[ Ja Allaah tietää parhaiten. ]
Totuudentien kommentti:
Fiqh as-Sunna -kirjaa ei pitäisi lukea paitsi jos henkilö lukee samalla Sheikh al-Albaaniin, rahimahu Allaah, Tamaam Al-Minna-kirjaa. Emme tiedä onko tätä kirjaa vielä käännetty englanniksi mutta sen löytää arabiaksi Sheikh al-Albaanin, rahimahu Allaah, sivuilta.
www.alalbany.net