Lähde: Fate in Islam – The Salaf’s guide to the methodology of al-qadaa’ wa al-qadar.
Jos joku kysyy miten Allaah haluaa jotain ja silti Hän ei pidä siitä? Miten voidaan ymmärtää tällainen käsite?
Tiedämme kaikki, että on olemassa monia lääkereseptejä joista ei pidetä ja joita inhotaan niiden hajun ja maun takia ja silti kun tiedetään, että niistä löytyy parannus niin otamme ne ja rakastamme niitä tämän takia! Toinen esimerkki on kun tehdään pitkä ja vaikea matka jotta saavutettaisiin jotain mitä halutaan ja rakastetaan. Jos tiedetään, että vartalon sairaan osan kirurginen poisto pelastaisi loput siitä niin sitä inhotaan yhdestä ja siitä pidetään toisesta näkökulmasta. Joten ei ole ristiriitaista, että tiettyä asiaa rakastetaan ja inhotaan samalla kertaa. Tämä on totta koskien luotuja joten entä Allaah, Luoja, jolle mikään ei ole kätkettyä ja jolle kuuluu täydellinen viisaus? Hän, Ylevä, inhoaa jotain asiaa ja toisaalta Hän haluaa sitä sen yhteydestä toiseen asiaan, tai koska se johtaa johonkin, jota Hän rakastaa. Kaikissa teoissaan Allaahilla on täydellinen viisaus. Tunnistamme ehkä osan Hänen viisaudestaan tai sen yleiset kohdat, mutta ei sen kaikkia yksityiskohtia. Yksi elävä esimerkki tästä aiheesta on ibliisin luominen, joka on jokaisen turmion ja pahan sponsori tässä maailmassa. Yhdestä näkökulmasta Häntä inhotaan ja silti Allaah halusi hänen luomisensa koska Hän on keino moniin Allaahin rakastamiin asioihin ja hänen luomisensa takana on suuri viisaus.
Samalla tavoin onnettomuuksien, kärsimyksen, koettelemusten yms. takana on viisautta, joka puhuu Allaahin suopeudesta, Hänen oikeudenmukaisuudestaan ja Hänen armostaan. Osa tästä viisaudesta sisältää [1]:
Koetuksia uskovaisille
Uskovaisen uskon harjoittaminen ja voimistuminen
Todistus ihmisen heikkoudesta ja siitä, että hän tarvitsee Rabbiaan ja ettei hänellä ei ole menestystä paitsi alistumalla Luojalleen
Tapa hyvittää synnit ja nousu korkeammille tasoille Allaahin Silmissä.
Profeetta (salla Allaahu ‘aleihi wa sallam) sanoi: “(Vaikeuksien muodossa) ei ole mitään, mikä koskettaa uskovaista, edes piikin pisto, paitsi, että Allaah määrää hänelle hyvää tai pyyhkii pois yhden hänen synneistään sen vuoksi.” [2]
Se on tapa saada palkkioita kummallekin, sekä sairaalle muslimille että vastuussa olevalle muslimilääkärille.
Suosionosoitusten ja siunausten kokemisella onnettomuuksien ja koettelemusten jälkeen on syvempiä vaikutuksia ja se aiheuttaa Allaahin vallan, viisauden, armon ja oikeudenmukaisuuden merkityksellisemmän ja kunnollisen arvostamisen. Häntä, Ylevää tulee ylistää kaikista määräyksistään.
Hyvän terveyden ja oman hyvän olon arvostaminen.
Muistutus siitä mikä on tuhoavampaa, helvetti. Muistettava opetus ja innon vahvistaminen paratiisia varten.
…Ja paljon muita viisauksia, joista voimme tietää tai olla tietämättä. Emme voi sanoa: Miten Allaah antoi tämän tapahtua ja esti tuon? Tai, että miten Hän loi tämän ja miten Hän ei luonut tuota? Mikään ei välty Hänen Kyvyltään ja mitään ei tapahdu Hänen kuningaskunnassaan paitsi Hänen halustaan, Hän ei ole meille velkaa mitään, jos Hän antaa niin se on Hänen suosiostaan ja jos Hän estää, niin se on Hänen oikeutensa.”
Jos Allaah (subhaanahu wa ta’aalaa) koettelee tiettyä henkilöä jollain koettelemuksilla ja hankaluuksilla ja henkilö tunnistaa, että Hänen pitää kääntyä Allaahin puoleen yksin etsien Hänen apuaan, niin tämä on hyvä merkki hänelle; vaikeuksista tulee puhdistusta ja armoa. Jos taas hän torjuu, valittaa ja kääntyy pois Allaahista ja turvautuu ihmisiin kuten hän itse, niin tämä on hänelle huono merkki; koettelemuksista tulee rangaistusta ja tuskaa hänelle.” [3]
Alaviitteet:
[1] Ks: Muhammad bin Ibraahiim al-Hamadin The Belief in al-Qadaa wa al-Qadar, s. 85-89. Julkaisija: Daar Ibn Khuzaymah, Riyadh, K.S.A, 1415AH/1994
[2] Sahiih Muslim, Vol. 4, Hadiith Nro 6241
[3] Lyhennys Ibn al-Qayyimin Tariiqu al Hidjratainista, nro 103, s. 259.