Lähde: ibnothaimeen.com.
1. Sairaan henkilön on pakollista rukoilla fard (pakollinen) rukouksensa seisaallaan, vaikka hänen pitäisi nojata seinään tai keppiin, johtuen tarpeesta tukeutua siihen.
2. Jos hän ei pysty seisomaan, hänen tulisi rukoilla istuen. Paras tapa on istua jalat ristissä niissä asennoissa joissa hän tavallisesti seisoisi ja tekisi rukuu’in (kumarruksen).
3. Jos hän ei pysty rukoilemaan istuen, hänen tulisi rukoilla maaten kyljellään, qiblan suuntaan. Oikealla kyljellä makaaminen on parempi.
* Jos hän ei pysty olemaan qiblan suuntaan, hän voi rukoilla siihen suuntaan mitä kohti hän on oletuksena. Hänen rukouksensa on oikein tässä tilanteessa ja hänen ei tarvitse toistaa sitä.
4. Jos hän ei pysty rukoilemaan kyljellään maaten, hänen tulisi rukoilla maaten selällään jalkansa osoittaen kohti qiblaa. On parempi nostaa päätään hieman ollakseen kohti qiblaa.
Jos hän ei kuitenkaan pysty osoittamaan jalkojaan qiblan suuntaan, hän voi rukoilla mihin tahansa suuntaan, eikä hänen tarvitse toistaa rukoustaan.
5. Sairaan henkilön on pakollista suorittaa rukuu’ (kumarrus) ja sudjuud (maahan heittäytyminen) rukouksessaan. Jos hän ei pysty niitä suorittamaan, hän voi liikuttaa päätään tämän symboloimiseksi. Hänen tulisi laskea päätään enemmän sudjuudia (maahan heittäytymistä) kuin rukuu’ta (kumarrusta) varten.
* Jos hän pystyy suorittamaan rukuu’in kunnolla mutta ei sudjuudia, hänen tulisi suorittaa rukuu’ kuten hän tavallisesti tekisi, ja sitten liikuttaa päätään sudjuudia varten.
Jos hän pystyy suorittamaan sudjuudin kunnolla mutta ei rukuu’ta, hänen tulisi suorittaa sudjuud kuten hän tavallisesti tekisi ja sitten liikuttaa päätään rukuu’ta varten.
6. Jos hän ei pysty liikuttamaan päätään kumarruksen ja maahan heittäytymisen symboloimiseksi, hän voi sen sijaan liikuttaa silmiään sulkemalla niitä hieman symboloidakseen rukuu’ta, ja sulkemalla niitä enemmän symboloidakseen sudjuudia.
* Mitä tulee sormen osoittamiseen [ja rukouksen kaikkien asentojen suorittamisen sormella], kuten jotkut sairaat tekevät, niin tämä ei ole oikein. En tunne mitään todistetta siihen Kirjasta, sunnasta tai oppineiden lausunnoista.
7. Jos hän ei pysty liikuttamaan päätään eikä silmiään, hänen tulisi rukoilla sydämmellään. Hän sanoo takbiirin, resitoi ja sitten tekee aikomuksen kumarrusta, maahan heittäytymistä, seisomista ja istumista varten. Jokainen henkilö saa aikomuksensa mukaan.
8. Sairaan henkilön on pakollista rukoilla jokainen rukous sille varatussa ajassa, ja yrittää täyttää kaikki sen velvollisuudet parhaansa mukaan.
* Jos hänen on vaikea rukoilla jokainen rukous ajallaan, hänellä on lupa yhdistää dhuhr ja ‘asr rukous, ja sitten maghrib ja ‘ishaa rukous.
Hän voi aikaistaa ‘asr rukousta ja yhdistää se dhuhriin, ja samoin aikaistaa ‘ishaa rukousta ja yhdistää se maghribiin. [1]
Vaihtoehtoisesti hän voi viivästyttää dhuhr rukoustaan ja yhdistää se ‘asriin, ja hän voi myös viivästyttää maghrib rukoustaan ja yhdistää se ‘ishaan. Hänen tulisi tehdä se mikä tahansa on hänelle helppoa.
Mitä tulee fajr rukoukseen, niin sitä ei yhdistetä mihinkään ennen sitä tai sen jälkeen.
9. Jos sairas henkilö on matkustamassa toiseen maahan hoitaakseen sairauttaan, hänen tulisi lyhentää ne rukoukset, jotka sisältävät neljä yksikköä. Joten hän rukoilee dhuhrin, ‘asrin ja ‘ishaan ainoastaan kahdella yksiköllä. Hänen tulisi lyhentää rukoustaan siihen asti kunnes hän palaa maahansa, huolimatta siitä kuinka paljon tai vähän aikaa hän on matkalla.
Allaah on Se, joka todella johdattaa.
Alaviitteet
[1] Sairaalla henkilöllä on lupa yhdistää rukoukset jos hänellä on vaikeata, mutta hänellä ei ole lupaa lyhentää rukouksia. Tämä salliminen on vain matkustavalle henkilölle.