Lähde: Nuur ’alaa ad-Darb – Majmuu’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’a 11. teos.
Kysymys:
Lähettiläs, salla Allaahu ‘aleihi wa sallam, sanoi: “Rukoile kuten olet nähnyt minun rukoilevan”. Ja se mitä voidaan ymmärtää tästä hadiithista on, että naisen ja miehen rukouksen välillä ei ole mitään eroa, ei seisomisessa, istumisessa eikä kumartumisessa Joten olen toiminut tämän mukaisesti saavutettuani at-takhliif -iän (velvollisuus noudattaa sharii’aa). Mutta Keniassa on naisia jotka riitelevät kanssani ja sanovat, että rukouksesi ei ole oikein koska se muistuttaa miehen rukousta. Ja heidän mainitsemansa esimerkit joissa miehen rukous on erilainen naisen rukouksesta on kun pidetään käsiä rintaa vasten ja sitten ne vapautetaan kummatkin ja pidetään selkää tasaisena kumarrusasennossa (rukuu’) ja muita kuin nämä asioista joista olen varma. Joten haluaisin, että selvittäisitte minulle onko miehen ja naisen rukouksen suorittamisessa eroa.
Vastaus:
Arvoisa kysyjä, sisareni Allaahin vuoksi, todellakin se mikä on oikein on, että miehen ja naisen rukouksessa ei ole mitään eroa. Mitä tulee siihen, mitä jotkut lainoppineet mainitsevat erosta [miehen ja naisen rukouksessa] on, että sille ei ole mitään todistetta. Ja hadiith jonka mainitsit kysymyksessäsi, joka on profeetan, olkoon rauha ja siunaukset hänen yllään, lausunto:
”Rukoile kuten olet nähnyt minun rukoilevan”[1]
[Tämä hadiith] on perusperiaate joka yleisesti käsittää kaiken ja lait ovat yleisiä miehille ja naisille paitsi kun on vahvistettu todiste joka tekee siitä erityisen. Joten sunna naiselle on, että hän rukoilee kuten miehet rukoilevat rukuussa (kumarrus), maahan kumarruksessa (sujuud), resitaatiossa, siinä kun kädet laitetaan rintaa vasten ja muissa kuin näissä. Tämä on paras tapa, tämä on se miten ne (kädet) laitetaan polvia vasten rukuussa, tämä on se miten ne laitetaan maahan kumarruksessa joko samantasoisesti hartioiden kanssa tai korvien kanssa, tämä on miten ne laitetaan maata vasten kumarruksessa joko hartioiden tasolle tai korvien tasolle, näin laitat selkäsi tasaisesti rukuussa ja näin sanotaan rukuussa ja maahan kumarruksessa ja kun noustaan rukuusta ja noustaan maahan kumarruksesta ja kahden maahan kumarruksen välissä. Kaikki se on aivan samoin kuin miten miehet tekevät hänen (salla Allaahu ’aleihi wa sallam) lausuntonsa mukaisesti:
”Rukoile kuten olet nähnyt minun rukoilevan” [Al-Bukhaariin raportoima hänen Sahiihissaan.]
—-
Alaviitteet
[1] Bukhaariin raportoima al-Adaan [kirjassa] nro 595 ja ad-Daarimiin raportoima As-Salaat [kirjassa] nro 1225.